Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİNEMA VE MİTOLOJİ İLİŞKİSİ: PAN'IN LABİRENTİ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2024, , 1 - 22, 29.09.2024
https://doi.org/10.17753/sosekev.1489658

Öz

Mitoloji ve sinema, insanlığın kolektif hafızasında derin izler bırakan iki önemli sanat biçimidir. Mitoloji, toplumların inançlarını, değerlerini ve dünya görüşlerini yansıtan hikâyeler, tanrılar ve semboller bütünüdür. Sinema ise modern çağın güçlü sanat biçimlerinden biri olarak mitolojik öğeleri görsel bir dille aktararak geniş kitlelere ulaştırır. Bu sayede sinema, mitolojiyi sadece bir hikâye kaynağı olarak kullanmakla kalmaz, aynı zamanda mitolojik figürleri ve temaları modern toplumun sorunlarıyla ilişkilendirip derin anlamlar katarak izleyicilerin mitolojik hikâyeleri ve sembolleri modern dünyada yeniden yorumlamalarına ve anlamalarına yardımcı olur. Bu makale, Guillermo del Toro’nun yönetmenliğini yaptığı Pan'ın Labirenti (2006) filminin sinema ve mitoloji arasındaki ilişki bağlamında incelenmesini amaçlamaktadır. Film, İspanya İç Savaşı sonrasında geçen fantastik bir hikâyeyi anlatırken, mitolojik unsurlar ve sembollerle zenginleştirilmiş bir anlatı sunar. Bu çalışmada, filmin mitolojik temalarını ve bu temaların sinematografik anlatımla nasıl birleştiğini analiz etmektedir. Yöntem olarak, nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve film, metinlerarası analiz tekniğiyle incelenmiştir. Öncelikle, filmde yer alan mitolojik unsurlar ve semboller belirlenmiş, ardından bu unsurların anlamları ve filmdeki işlevleri detaylandırılmıştır. Mitoloji literatüründen yararlanılarak, filmdeki karakterler, olaylar ve mekanların mitolojik referansları ve sembolik anlamları açıklanmıştır. Bu bağlamda, Ofelia'nın yolculuğu, kahramanın yolculuğu arketipiyle paralellik gösterir ve film, mitolojik unsurları kullanarak büyüme, fedakârlık ve direniş gibi temaları derinleştirir

Kaynakça

  • Armstrong, K. (2006). Mitlerin kısa tarihi. Alfa.
  • Barthes, R. (1991). Mythologies. The Noonday.
  • Carroll, N. (2008). The philosophy of motion pictures (Revised edition).‎ Wiley-Blackwell.
  • Campbell, J., Moyers, B. (2012). The power of myth. Doubleday.
  • Campbell, J. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolcuğu. Kabalcı.
  • Campbell Campbell, J., & Moyers, B. (2017). Mitolojinin Gücü. Mediacat.
  • Campbell, J. (1973). The Hero with a Thousand Faces. Princeton University.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage.
  • Coomaraswamy, A. K. (2020). The Door in the Sky: Coomaraswamy on Myth and Meaning. Princeton University.
  • Dalley, S. (1993). Ancient mesopotamian gardens and the identification of the hanging gardens of babylon resolved. Garden History, 21/1, ss. 1.
  • Dalley, S. (2009). Myths from mesopotamia: creation, the flood, gilgamesh, and others. Oxford University. Decker, G. M. P. (1981). The mythological dimensions of the film. University of Wisconsin.
  • Derry, K., Lyden J. C. (2018). The Myth Awakens: Canon, Conservatism, and Fan Reception of Star Wars. ‎ Cascade Books.
  • Dopido, D.M. (2019). Pan's Labyrinth. British Film Institute.
  • Durkheim, E. (2008). The elementary forms of religious life. George Allen & Unwin.
  • Ellwood, R. S. (1999). The politics of myth. State University of New York.
  • Eliade, M. (2024). Mitlerin özellikleri. Alfa.
  • Eliade, M. (1959). The sacred and the profane: the nature of religion. Harvest Books. Harcourt Brace Jovanovich.
  • Eliade, M. (1959). The myth of the eternal return: or, cosmos and history. Princeton University.
  • Funke, C. (2019). Pan's Labyrinth: The Labyrinth of the Faun. ‎ Katherine Tegen Books.
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. Bilim ve Sanat.
  • Frazer, J. G. (2021). The golden bough: a study in magic and religion. Gece Kitaplığı.
  • Grimal, P. (2005). The dictionary of classical mythology. Wiley -Blackwell.
  • Hamilton, E. (1999) Mythology: timeless tales of gods and heroes. Little, Grand Central. Heidel, A. (2000). Enuma eliş babil yaratılış destanı. Ayraç.
  • Hesiod. (1988). Theogony. Oxford University; Reprint edition.
  • Kristeva, J. (1986). The Kristeva Reader. Columbia University.
  • Kellman, S. G. (2006). Myth and Cinema. University of Minnesota.
  • Leeming, D. (1990). The world of myth: an anthology. Oxford University.
  • Levi-S. C. (2013). Structural anthropology. Basic Books.
  • Matyszak, P. (2010). The greek and roman myths: a guide to the classical stories. ‎ Thames & Hudson; First American edition (November 15, 2010)
  • Miller, T. (2010). Film and theory: an anthology. Blackwell.
  • Morehead, J. W. (2015). The Supernatural Cinema of Guillermo del Toro. McFarland & Company.
  • Müller, M. (2024). Lectures on the science of language. Magic.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Pegem.
  • Smith, G. N. (2008) Dünya sinema tarihi. Kabalcı.
  • Smith, J. (2023). The role of myth in Ancient Greek Society. Journal of Classical Studies, 45(2), 123-145. Jung, C. G. (2016). İnsan ve sembolleri. Kabalcı.
  • Jung, C. G. (1981). The archetypes and the collective unconscious. Princeton University.
  • Jung, C.G. (2023). The structure and dynamics of the psyche. Routledge.
  • Jung, C.G. (2009). The red book: liber novus. W.W. Norton & Company.
  • Van De Mieroop, M. (2007). A history of the ancient near east.‎ Blackwell.
  • Vogler, C. (2009). Yazarın Yolculuğu. Okuyan Us.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Ozturk 0000-0002-2753-4286

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 13 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Ozturk, A. (2024). SİNEMA VE MİTOLOJİ İLİŞKİSİ: PAN’IN LABİRENTİ FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. EKEV Akademi Dergisi(99), 1-22. https://doi.org/10.17753/sosekev.1489658