Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerde düşünmeye ilişkin görünümleri tespit
etmek amacıyla yapılan çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya
veri toplayabilmek amacıyla 2017-2018, 2018-2019, 2019-2020 ve 2020-2021 öğretim
yıllarında okutulan ve her sınıf düzeyinde üçer kitap olmak üzere değişik yayınevlerinden
12 Türkçe ders kitabı incelenmiştir. Çalışmaya konu ders kitapları "düşünme" özelinde
betimsel analize tabi tutulmuş ve içerik analiziyle düşünen karakterler, düşünmeyen
karakterler/düşünmeye engel durumlar, düşündüren sebepler/düşünme sonucu ortaya
çıkan sonuçlar ve düşünme biçimleri başlıklarına yönelik bulgular elde edilmiştir. Çalışma sonucunda
Türkçe ders kitaplarında düşünen karakterlerin genelde çocuklar, hayvan
karakterler ve bilim adamları; düşünmeyen karakterlerin ise genelde çocukların etrafındaki
yetişkinler olduğu görülmüştür. Kitaplarda düşünmeye engel durumlar olarak eğitim
sistemleri ve geleneksel aile ortamları ön plana çıkmıştır. Ayrıca düşünme davranışının
olumlu ve istendik sonuçlara yol açtığı, düşünmemenin ise karakterleri olumsuz durumlarla
yüz yüze bıraktığı tespit edilmiştir.
Türkçe ders kitapları Metin Düşünme becerileri Karakter Eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 89 |