Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİŞİM VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN (BİT) ENFLASYON ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Yıl 2017, Sayı: 72, 131 - 142, 25.12.2017

Öz

Bilişim ve İletişim Teknolojileri (BİT), üretkenliği artırması, üretim maliyetini düşürme ve fiyat şeffaflaştırma özelliğine sahip olması gibi etkilerinden dolayı ekonomide çok önemli rol oynayabilmektedir. Dolayısıyla, BİT’in enflasyon oranı gibi ekonomik göstergelerdeki etkisini araştırmak önem arzetmektedir. Bu çalışmada, 1980-2015 yılları arasında yıllık veriler kullanılarak Gecikmesi Dağıtılmış Otoregresif (ARDL) Model yöntemi ile tahminler yapılmıştır. Bu yöntemle BİT’in Türkiye’de enflasyon üzerindeki etkisi test edilmiştir. Modelin tahmin sonuçlarına göre, kısa dönemde BİT’in enflasyon üzerindeki etkisi -0.78 bulunmuştur. Bunun anlamı, Türkiye’de sabit ve cep telefonu abone sayısında meydana gelen %1’lik bir artış sonucunda enflasyon oranında %0.78’lik bir düşüş olmaktadır.

Kaynakça

  • Altıntaş, H. (2013) Türkiye’de petrol fiyatları, ihracat ve reel döviz kuru ilişkisi: ARDL sınır testi yaklaşımı ve dinamik nedensellik analizi. Uluslararası Yönetim, İktisat ve İşletme Dergisi, 9(19), s.1-30.
  • Dumagan, J., Gurmukh, G. (2002). Industry-level effects of information technology use on productivity and inflation, chapter IV.
  • ECB, (2015), Effects of e-commerce on inflation, Economic Bulletin Issue 2, Frankfurth, Germany.
  • Goldman, S. (2000). The shocking economic effect of B2B. Global Economics Paper, Vol.37, New York.
  • Gordon, R. J. (1997). The time-varying NAIRU and its implications for economic policy. Journal of Economic Perspectives, 11(1), s.11-32.
  • Hoon Yi, M. ve Choi, C. (2005). The effect of the Internet on inflation: Panel data evidence. Journal of Policy Modeling, 27, pp.885-889.
  • Juzarian F, (2012). A survey of human capital effects on economic growth in Iran. Economic Development and Planning, 1(1), s.95-114.
  • Meijers, H., (2006). Diffusion of the internet and low inflation in the information economy. Information Economics And Policy, 18, pp.1-23.
  • Meijers, H. (1999). Low inflation in the economy and the role of the Internet. MERIT, Maastricht, International Institute on Infonomics, Heerlen.
  • Mimarnejad, A., Dizaji, M. (2010) Seçilmiş ülkelerde bilişim ve iletişim teknolojilerinin enflasyon üzerindeki etkisi. Farasuye Modiriyet Dergisi, 4(14), s.183- 210.
  • Oyen, D. (2012). Inflation and poverty in Nigeria: The role of ICT in poverty reduction. Universal Journal of Management and Social Sciences, 2(7), s.13-18
  • Pesaran, M. H., Shin, Y. and Smith, R. (2001). Bounds testing approaches to the analysıs of level relationships. Journal Of Applıed Econometrics J. Appl. Econ, 16, pp 289–326.
  • Sarı,Y.( 2007).Bilgi ekonomisi, enflasyon ve büyüme üzerine bir analiz,Akademik Bilişim Konferansı, 31 Ocak-2 Şubat, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya, Türkiye.
  • Smith, Michael, D.,Joseph B. and Erik B. (1999). Understanding Digital Markets: Review and Assessment, in: Brynjolfsson and Kahin, Forthcoming in Erik Brynjolfsson and Brian Kahin, eds, Understanding the Digital Economy, MIT Press, 1999.
  • Yased, UluslararasıYatırımcılar Derneği,(2012). 2023 hedefleri yolunda bilişim ve iletişim teknolojileri, Erişim Adresi: https://www.yased.org.tr/ReportFiles/2012/2023_ HEDEFLER_YOLUNDA_BLG_VE_LETM_TEKNOLOJLER.pdf 09.10.2017 tarihinde alıntılanmıştır.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kerem Karabulut Bu kişi benim

Ali Shahınpour Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 72

Kaynak Göster

APA Karabulut, K., & Shahınpour, A. (2017). BİLİŞİM VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN (BİT) ENFLASYON ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÜZERİNE BİR UYGULAMA. EKEV Akademi Dergisi(72), 131-142.