Bu araştırma, Türkçe ve Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının sosyal medya kullanımı bağlamında
popüler kültürün Türkçeye olan etkilerine ilişkin görüşlerinin
tespit edilmesine yöneliktir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın deseni ise
nitel araştırma yöntemi desenlerinden fenomenoloji desenidir. Veri
toplama aracı olarak öğretmen adaylarının görüşlerinin alınabilmesi için Google Forms
aracılığıyla açık uçlu yazılı sorulardan oluşan anket formu kullanılmıştır. Örneklem seçiminde amaçlı
örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme (çalışma grubu) kullanılmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını, 2020-2021 eğitim ve öğretim yılının bahar döneminde bir devlet üniversitesinin
eğitim fakültesi Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Programında öğrenim görmekte olan 15’i erkek, 43’ü kadın olmak üzere toplam
58 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Elde edilen veriler, betimsel ve içerik analizi teknikleriyle
analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarına göre Instagram, WhatsApp,
Twitter, Facebook, YouTube, Google Plus, Tiktok, Snapchat, Telegram, Bip,Tango, Line,
Viber, Myspace, Pinterest, Linkedln, Flickr, Tumblr, Blogger, Wikipedia, Donanım Haber,
Shift Delete vb. sosyal medya uygulamaları/araçları, popüler kültürün yaygınlaşmasında
önemli etkilere sahiptir. Öğretmen adayları, popüler kültürün sosyal medya özelinde
genel manada dili olumsuz yönde etkilediğini, dilde kalıcı sorunlara, zararlara neden
olduğunu, dilde yozlaşmayı ve kirlenmeyi tetiklediğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmen
adayları, popüler kültür sarmalındaki sosyal medyada, telaffuz/söyleyiş yanlışları,
yazım kuralları ve noktalama işaretleri ile ilgili sorunlar, anlatım bozuklukları, yanlış sözcük
seçimi, argo ve kaba sözcük kullanımı, yabancı sözcük ve karakter kullanımı,
devrik cümle kullanımı şeklinde ortaya çıkan Türkçenin sorunlarına yönelik olarak sorunun millî
hassasiyetle çözülebileceğini, bununla birlikte dil öğretiminde yaparak yaşayarak
öğrenme anlayışıyla yaklaşılmasının, bireylerin eğitilmesinin, duyarlılıklarının artırılmasının ve
birtakım yaptırımlar getirilmesinin önemli olduğunu ifade ettikleri belirlenmiştir.
Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda, sosyal medya kullanımı konusunda
belli bir kültür seviyesine sahip olunmasının, özellikle yazım kurallarına, söyleyiş/telaffuz
yanlışlarına, anlatım bozukluklarına dikkat edilmesinin ve sosyal medya kullanımında
millî bilinçle davranılmasının önemli olduğu tespit edilmiştir.
Popüler Kültür Türkçe Türk Dili ve Edebiyatı Sosyal Medya Öğretmen Adayı Görüşler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 88 |