Bu çalışmanın amacı, 17 Nisan 1940 tarih ve 3803 sayılı ‘Köy Enstitüleri Kanunu’
ile kurulmuş olan ve 27 Ocak 1954 tarih 6234 sayılı ‘Köy Enstitüleri ile Öğretmen Okullarının
Birleştirilmesi Hakkında Kanun’ ile resmen kapatılan, köy enstitülerinde 1953
yılında üçüncü program olarak yayımlanan Köy Enstitüleri ve Öğretmen Okulları Programı
çerçevesinde ‘sosyal bilgiler’ derslerinin belli ölçütlere göre incelenmesidir. İlk defa
bu program ile kullanılan ‘sosyal bilgiler’ teriminin, bu programda nasıl ele alındığı
belirlenen ölçütlere göre incelenmiştir. Bu çerçevede Programda yer alan haftalık ders
dağıtım cetveli, genel amaçlar, açıklamalar, işlenecek ünite ve konular ile kullanılacak
ders araçları ölçüt olarak kullanılmıştır. Bu amaçla çalışma nitel araştırma yöntemlerinden
tarihsel araştırma modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Veriler doküman incelemesi
tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, çalışmanın amaçlarına
uygun olarak belirlenen ölçütlere göre betimsel analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Bu kapsamda
1953 yılında yayımlanan Köy Enstitüleri ve Öğretmen Okulları Programı belirle-
nen ölçütlere göre incelenmiş ve programda yer alan haftalık ders dağıtım cetveli, genel
amaçlar, açıklamalar, işlenecek ünite ve konular ile kullanılacak ders araçları tablolar
halinde sunulmuştur. Sonuç olarak sosyal bilgiler teriminin Türkiye’de ilk defa kullanıldığı
programın Köy Enstitüleri ve Öğretmen Okulları Programı olduğu, sosyal bilgilerin
Köy Enstitülerinin birinci devresinde bir öğretmen tarafından ve tarih, coğrafya ile
yurttaşlık bilgisi konularını kapsayacak şekilde yer aldığı, ikinci devrede ise sosyal bilgiler
adı altında tarih ve coğrafya derslerinin bağımsız dersler olarak yer aldığı ve branş
öğretmenleri tarafından okutulacağı şekilde planlandığı görülmüştür.
Köy Enstitüleri Öğretmen Okulları Tarih Coğrafya Yurttaşlık Bilgisi Sosyal Bilgiler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 88 |