Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTELERİNDEKİ ÖĞRENCİLERİN SANAT OKURYAZARLIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, Sayı: 73, 441 - 450, 29.04.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, Güzel Sanatlar Fakültelerinde eğitim görmekte olan Müzik, Resim ve Seramik bölümü öğrencilerinin sanat alanındaki okuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Bu amaçla Nevşehir Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik ve resim bölümünden her 3 sınıftan 40 ar öğrenci, seramik bölümünde ise sınıf mevcuduna göre her sınıftan 10 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmada tarama modeli ile nicel veri toplama tekniklerinden yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tek yönlü varyans (One-way Anova) analizi, sınıf değişkeni ve grupların kendi içindeki okuryazarlık düzeyleri arasındaki farkların anlamlılık düzeylerini belirlemek için kullanılmış, hangi gruplar arasında farklılık olduğunu belirlemek için Tukey HSD testi uygulanmıştır. Üç grup arasındaki bölüm değişkene ilişkin farkı görebilmek için yapılan One-way Anova testi sonuçlarına bakıldığında anlamlılık değeri 0,072<.05, sınıf değişkenine göre ise 0,001<.05 olarak bulunmuştur. Bu durumda gruplar arasında sanat okuryazarlığı bölüm değişkenine göre fark göstermezken, sınıf düzeyi yükseldikçe okuryazarlık düzeylerinin yükseldiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Artut, K. (2004). Sanat eğitimi: kavramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, ġ. & Demirel, F. (2010). Bilim- sel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Gençaydın, Z. (1993). Sanat eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Etam A.Ş. Web- Ofset Tesisleri.
  • Kaptan, A. Y., Aslan, H. (2012). Görsel okuryazarlık ve eleştirel pedagoji: Sanatın top- lumsal ve pedagojik temellerine gelecekçi bir bakış. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Ens- titüsü Dergisi, 21 (3). 85-100
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: No- bel Yayınları.
  • Kurbanoğlu, S. S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: Kavramsal bir analizi. Türk Kütüphaneci- liği Dergisi, 24 (4). 723-747.
  • Kurudayıoğlu, M., Tüzel, S. (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. TÜBAR, XXVIII, 283-298.
  • Mercin, L., Alakuş, A.O. (2007), Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği, Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (9)14-20, [Online]: http:// www.zgefdergi.com/Makaleler/1995489730_09_02_Mercin-Alakus.pdf 11/01/ 2017.
  • Mercin, L. (2009). Sanat nedir. A.O.Alakuş & L.Mercin (Ed.) Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi. Ankara: Pegem Yahyınları.
  • San, İ. (1982). Sanat eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(15), 215-226.
  • San, İ. (2001). Sanatlar eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(34), 23-34.
  • Yücetoker, İ. (2014). Sanat okuryazarlığı ölçeğinin hazırlanması ve geliştirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1). 112-126.
  • Yücetoker, İ. (2015). Güzel sanatlar eğitimi öğrencilerinin sanata okuryazarlığı düzeyle- rinin değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, 19(62). 669-676.
  • Zor, A. (2014). Kültürel okuryazarlık açısından görsel sanatlar dersinin önemi. Ulakbilge 2(4), 1-13.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Özer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 73

Kaynak Göster

APA Özer, B. (2018). GÜZEL SANATLAR FAKÜLTELERİNDEKİ ÖĞRENCİLERİN SANAT OKURYAZARLIK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV Akademi Dergisi(73), 441-450.