Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ: GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Sayı: 73, 573 - 584, 29.04.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının sahip oldukları öğrenme stillerini tespit etmektir. Durum tespitine yönelik olan bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni Gaziosmanpaşa Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğrenim gören tüm öğrencilerden, örneklemi ise bu evrenden tesadüfî olarak seçilen toplam 216 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin belirlenmesi amacıyla Grasha-Riechmann Öğrenme Stilleri Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 16.0 veri analizi programında çözümlenmiş; frekans ve yüzde değerleri tablolarda gösterilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının %18.05’nin bağımlı, %18.52’sinin bağımsız, %17.59’unun iş birlikli, %17.12’sinin yarışmacı,
%13.89’unun kaçınan ve %14.81’inin katılımcı öğrenme stillerine sahip oldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Açık, S. (2013). Lise öğrencilerinin öğrenme stilleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisanstezi, Bolu:Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akbulut, A. (2010). Duygusal zekâ ve kişiliğin öğrenme stillerine etkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü.
  • Aslan,A. (2012). Öğrenme stillerine uygun sanal öğrenme çevrelerinin öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Elazığ: Fırat Üniversi- tesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aşkar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme stili envanteri. Eğitim ve Bilim. 87, 37-47.
  • Aşkın, Ö. (2006). Öğrenme stilleri ile ilgili elektronik ortamda yayımlanan çalışmaların incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydemir, H., Koçoğlu, E., ve Karalı, Y. (2016). Grasha-Reichmann ölçeğine göre öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 24 (4), 1881-1896.
  • Bahar, M. (2009). Öğrencilerin öğrenme stilleri ve mini fen proje çalışmalarındaki performansları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 9 (1), 7-52.
  • Bakır, S. ve Mete, H. (2014). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme stilleri: Burdur ili örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 15(3), 127- 145.
  • Balcı, Ö. (2013). Öğrenme stillerine dayalı etkinliklerin İngilizce dersinde öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine ve öz-yeterlik algılarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri En- stitüsü.
  • Baydar, S. (2012). Öğrenme stillerine göre lise öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bil- imleri Enstitüsü.
  • Biçer, N., & Durukan, E. (2014). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme stilleri ile okumaya yönelik tutumları arasındaki ilişki. Millî Eğitim. 199-213.
  • Bilgin, İ., ve Bahar, M. (2002). Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ve fen bilgisi der- sine karşı tutumları arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(4), 53-67.
  • Cengizhan, S. (2007). Proje temelli ve bilgisayar destekli öğretim tasarımlarının; bağımlı, bağımsız ve işbirlikli öğrenme stillerine sahip öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrenme kalıcılığına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(3), 377- 401.
  • Cesur, M. O. (2008). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin yabancı dil öğrenme strate- jileri, öğrenme stili tercih ve yabancı dil akademik başarısı arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cesur, M. O., ve Fer, S. (2011). Dil öğrenme stratejileri, stilleri ve yabancı dilde okuma anlama başarısı arasındaki ilişkileri açıklayıcı bir model. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (41), 83-93.
  • Cevher, A. Y. (2017). Öğrenme stilleri konusunda yapılmış akademik çalışmaların in- celenmesi: sistematik derleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelik, M.C.(2017). Üniversite öğrencilerinin öğrenme stilleri ve yansıtıcı düşünme düzey- lerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dağhan, G., ve Akkoyunlu, B. (2011). Maggie Mcvay lynch öğrenme stili envanterinin Türkçeye uyarlanma çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (40), 117-126.
  • Dunn, R. (2000). Learning styles: theory, research, and practice. National Forum of Applied Educational Research Journal. 13 (1), 3-22.
  • Dunn, R. ve Dunn, K. (1993). Learning styles of the multiculturally diverse. Emergency Librarian. 20 (4), 24-33.
  • Ekici, G. (2002). Gregorc öğrenme stili ölçeği. Eğitim ve Bilim Dergisi. 17(123), 42-47.
  • Ekici, G. (2006). Hanson Silver öğrenme tercihi envanterinin geçerliği ve güvenirliğine ilişkin bir çalışma. Eğitim ve Bilim Dergisi. 31(140), 10-17.
  • Felder, R. M. ve Silverman, L. (1998). Learning and teaching styles in engineering educa- tion. Engineering Education. 78 (7), 674–681.
  • Given, B, K. (1996). Learning styles; syntesized model. Journal of Accelerated Learning and Teaching. 21, 11-44.
  • Gülbahar, Y. (2005). Öğrenme stilleri ve teknoloji. Eğitim ve Bilim Dergisi. 30(138), 10-17.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ve öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış doktora tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Işık, G. (2011). İlköğretim 6., 7., ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi.Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri En- stitüsü.
  • Kabadayı, A. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilişsel öğrenme stilleri ve cinsiyetlerine göre karşılaştırılması: Konya ili Örneği. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 18, 1-16.
  • Karakuyu, Y. ve Tortop, H. S. (2010). Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin fizik dersine yönelik tutum ve başarılarına etkisi. AKÜ Fen Bilimleri Dergisi. 2010- 01, 47-55.
  • Karamustafaoğlu, O., Şeker, Ş., Şahin, H. ve Denizli, Z. (2016). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme stillerinin farklı değişkenlerle incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Der- gisi. 2(1), 51-68.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keleş, D. (2009). Öğretmen adaylarının alan eğitimi ve bazı psikososyal değişkenlere göre denetim odağı eğilimleri ile öğrenme stilleri tercihleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koç, S. (2009). İlköğretim 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin öğrenme stillerinin belirlenmesi ve akademik başarı ile ilişkisi (Malatya ve Elazığ illeri örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koçak, T. (2007). İlköğretim 6. 7. 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kolb, D. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and develop- ment. New Jersey: Prentice Hall, Inc, Engle wood Cliffs.
  • Mutlu, M. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stilleri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 17, 1-21.
  • Oral, B. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme stillerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 35, 418-435.
  • Oxford, R. L. ve Anderson N. J. (1995). A crosscultural view of learning styles. Language Teaching. 28 (4), 201-215.
  • Özbek, Ö. (2006). Öğrenme stillerine uygun olarak düzenlenen öğretim etkinliklerinin akademik başarı, hatırda tutma düzeyi ve tutumlara etkisi. Yayımlanmamış yük- sek lisans tezi, Çanakkale: Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı.
  • Özdemir, N., ve Kesten, A. (2012). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ve bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16(1), 361-377.
  • Özgür, H. Ve Tosun, N. (2012). Öğretmen adaylarının derin ve yüzeysel öğrenme yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12 (24), 113-125.
  • Peker, M. (2003). Kolb öğrenme stili modeli. Millî Eğitim Dergisi. 157, 185-192.
  • Rayner, S. ve Riding, R. (1997). Towards a categorisation of cognitive styles and learning styles. Educational Psychology. 17(1-2), 5-27.
  • Sarıtaş, E. ve Süral, S. (2010). Grasha-Reichmann öğrenme ve öğretme stili ölçeklerinin Türkçe uyarlama çalışması. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences. 5(4), 2162-2177.
  • Süral,S.(2008). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile fen ve teknolo- ji öğretimi dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şentürk, F. ve Yıldız İkikardeş, N. (2011). Öğrenme ve öğretme stillerinin 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarısı üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 5(1), 250-276.
  • Şenyuva, E. A. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenme stillerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 15(58), 247- 271.
  • Şimşek, Ö. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeğinin geliştirilmesi ve 9-11 yaş çocuklarının öğrenme stillerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Şirin, A. Güzel, A. (2006). Üniversite öğrencilerinin öğrenme stilleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelemesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilim- leri Dergisi. 6, 230-254.
  • Tüysüz, C. ve Tatar, E. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin kimya dersine yönelik tutum ve başarılarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(9), 97-107.
  • Usta, A. (2006). İlköğretim fen bilgisi derslerinde öğrenme stiline dayalı öğretim etkin- liklerinin öğrenci erişi ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi,
  • Konya: Selçuk Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı. Veznedaroğlu, R. L. ve Özgür, A. O. (2005). Öğrenme stilleri: tanımlamalar, modeller ve işlevleri. İlköğretim-Online. 4(2), 1-16. Yazıcı, Y. E. (2016). Mimarlık öğrencilerinin perspektif çizme başarısı ile öğrenme stilleri arasındaki ilişki. Gazi Sanat ve Tasarım Dergisi. (13), 155-168. Yıldırım, N., veAslan, B. (2008). İlköğretim okulu müdürlerinin yeterlilikleri ile öğrenme
  • stillerine ilişkin bir araştırma (Tokat ili örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Der- gisi. 7(24), 238-255.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Celal Varışoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 73

Kaynak Göster

APA Varışoğlu, M. C. (2018). TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ: GAZİOSMANPAŞA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. EKEV Akademi Dergisi(73), 573-584.