KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTİ ARACILIĞIYLA ORTAOKUL VE LİSE ÖĞRENCİLERİNİN “MÜZİK ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA YÖNELİK BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ
Yıl 2018,
Sayı: 74, 375 - 390, 28.09.2018
Zafer Kurtaslan
Bahar Aydın
Burcu Özer
Öz
Bu çalışma, nitel bir araştırma olup ortaokul ve lisede öğrenim gören öğrencilerin “müzik öğretmeni” kavramına yönelik bilişsel yapılarını tespit etmek amacıyla yapılmış-
tır.
Çalışmada, veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testi kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Çalışmaya 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde İzmir Selçuk Şehit Ömer Halis İMKB Anadolu Lisesi ve İsa Bey Ortaokulu’nda müzik dersini alan 210 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin “müzik öğretmeni” ile ilgili 1 dakika içerisinde akıllarına gelen ilk beş cevap kelimeyi yazmaları ve ardından bu kelimelerle ilgili bir cümle kurmaları istenmiştir. Araştırmada kavramlara ilişkin elde edilen kelimeler ayrıntılı olarak incelenmiştir. Test sonuçlarından elde edilen veriler kategorilere ayrılarak frekans tabloları oluşturulmuştur. Öğrencilerin “müzik öğretmeni” kavramına yönelik en çok kullandıkları kelimeler tespit edilmiş ve yedi kategori olarak belirlenerek frekans değerleri verilmiştir.
Kaynakça
- Akbulut, E. (2006). Günümüz müzik eğitimcisi nasıl olmalıdır?, Pamukkale Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (20), 23-28.
- Aksu, C. (2015). Yapılandırmacı temel müzik eğitiminde öğretmenin fonksiyonu ne
olmalıdır? Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(21), 31-41.
- Aydın, G. ve Balım A. G. (2007). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan kavramsal
değişim stratejilerine dayalı örnek etkinlikler, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca
Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 54-56.
- Büyüköztürk, Ş.; Çakmak, K.E.; Akgün, Ö.E.; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilim-
sel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
- Çaycı, B.; Demir, M. K.; Başaran M. ve Demir, M. (2007). Sosyal bilgiler dersinde iş
birliğine dayalı öğrenme ile kavram öğretimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2),
619-630.
- Çil, E.ve Çepni, S. (2012). Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım
ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık Üniversitesi’ndeki kavramsal değişim üzerine etkileri, Kuram ve Uygulamada
Eğitim Bilimleri, 12(2), 1089-1116.
- Gordon, E. (1985). Research studies in audiation: I. Bulletin Council for Research in
Music Education, 84, 34-50.
- Karataş, Y. ve Kılıç, I. (2017). Ortaöğretim düzeyi müzik derslerinde kullanılan okul
çalgıları ve bu çalgıların öğretiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi, Adı-
yaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (26), 565-601.
- Kılıçoğlu, G. (2011). Sosyal bilgiler derslerinde kavramsal değişim metinlerinin kavram
yanılgılarının giderme üzerine etkisi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Köseoğlu, F.ve Bayır, E. (2011). Kelime ilişkilendirme test yöntemiyle kimya öğretmen
adaylarının gravimetrik analize ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi, Trakya
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 107-125.
- Kurtaslan, H. ve Delikara, A. (Nisan, 2012). Okul çalgıları dersi kapsamında verilen sop-
rano blok flüt eğitimine yönelik öğrencilerin görüşleri, X. Ulusal Müzik Eğitimi
Sempozyumu, 25-27 Nisan, 930-941.
- Noyan, H. (2012). Müzik dersinin müzik beğenisine göre ilköğretim öğrencileri üzerin-
deki olumlu olumsuz etkilerinin araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
- Önal, A.A. Ve Aydoğan, S. (2012). Bir sınıf çalgısı olarak blok flütün ilköğretim müzik
dersi öğretim programını gerçekleştirebilmedeki yeterliliği, Süleyman Demirel
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 12(10):57-76.
- Öztürk, Ö. ve Kalyoncu, N. (2014). İlköğretim altıncı sınıf müzik dersi için bir tutum
ölçeği geliştirme denemesi, The Journal Of Academic Social Science Studies
International Journal Of Social Science, 25-II, 235-248.
- Tez, İ.ve Uygun,A. M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik dersi ve müzik öğretmenine
ilişkin algılarının metaforik analizi, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi,
6(2), 417-455.
- Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar- ilkeler- yaklaşımlar ve Türkiye’deki
durum, Evrensel Müzikevi, Ankara.
- Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırma-
larındaki yeri ve önemi, Eğitim ve Bilim Dergisi (TED), 23(112), 7-17.
- Yılmaz, A., Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden
eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile ince-
lenmesi, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-ENAD, 3(3): 55-77.
- Yükselir,A.(2006).İlköğretim altıncı sınıf sosyal bilgiler programında geçen kavramların
kazanımı ve kalıcılığında kavram analizi yönteminin etkisi, Yüksek Lisans Tezi,
Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Nurdan S. Erişim Tarihi: Şubat 2018, https://prezi.com/dsku2nuwl3hw/kelime-iliskilen-
dirme-testi-kit/ .