Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTİ ARACILIĞIYLA ORTAOKUL VE LİSE ÖĞRENCİLERİNİN “MÜZİK ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA YÖNELİK BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2018, Sayı: 74, 375 - 390, 28.09.2018

Öz

Bu çalışma, nitel bir araştırma olup ortaokul ve lisede öğrenim gören öğrencilerin “müzik öğretmeni” kavramına yönelik bilişsel yapılarını tespit etmek amacıyla yapılmış-
tır.
Çalışmada, veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testi kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Çalışmaya 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde İzmir Selçuk Şehit Ömer Halis İMKB Anadolu Lisesi ve İsa Bey Ortaokulu’nda müzik dersini alan 210 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin “müzik öğretmeni” ile ilgili 1 dakika içerisinde akıllarına gelen ilk beş cevap kelimeyi yazmaları ve ardından bu kelimelerle ilgili bir cümle kurmaları istenmiştir. Araştırmada kavramlara ilişkin elde edilen kelimeler ayrıntılı olarak incelenmiştir. Test sonuçlarından elde edilen veriler kategorilere ayrılarak frekans tabloları oluşturulmuştur. Öğrencilerin “müzik öğretmeni” kavramına yönelik en çok kullandıkları kelimeler tespit edilmiş ve yedi kategori olarak belirlenerek frekans değerleri verilmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, E. (2006). Günümüz müzik eğitimcisi nasıl olmalıdır?, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (20), 23-28.
  • Aksu, C. (2015). Yapılandırmacı temel müzik eğitiminde öğretmenin fonksiyonu ne olmalıdır? Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(21), 31-41.
  • Aydın, G. ve Balım A. G. (2007). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan kavramsal değişim stratejilerine dayalı örnek etkinlikler, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 54-56.
  • Büyüköztürk, Ş.; Çakmak, K.E.; Akgün, Ö.E.; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilim- sel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çaycı, B.; Demir, M. K.; Başaran M. ve Demir, M. (2007). Sosyal bilgiler dersinde iş birliğine dayalı öğrenme ile kavram öğretimi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 619-630.
  • Çil, E.ve Çepni, S. (2012). Kavramsal değişim yaklaşımı, doğrudan yansıtıcı yaklaşım ve milli eğitim bakanlığı ders kitabının bilimin doğası üzerine görüşler ve ışık Üniversitesi’ndeki kavramsal değişim üzerine etkileri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1089-1116.
  • Gordon, E. (1985). Research studies in audiation: I. Bulletin Council for Research in Music Education, 84, 34-50.
  • Karataş, Y. ve Kılıç, I. (2017). Ortaöğretim düzeyi müzik derslerinde kullanılan okul çalgıları ve bu çalgıların öğretiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi, Adı- yaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (26), 565-601.
  • Kılıçoğlu, G. (2011). Sosyal bilgiler derslerinde kavramsal değişim metinlerinin kavram yanılgılarının giderme üzerine etkisi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Köseoğlu, F.ve Bayır, E. (2011). Kelime ilişkilendirme test yöntemiyle kimya öğretmen adaylarının gravimetrik analize ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 107-125.
  • Kurtaslan, H. ve Delikara, A. (Nisan, 2012). Okul çalgıları dersi kapsamında verilen sop- rano blok flüt eğitimine yönelik öğrencilerin görüşleri, X. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 25-27 Nisan, 930-941.
  • Noyan, H. (2012). Müzik dersinin müzik beğenisine göre ilköğretim öğrencileri üzerin- deki olumlu olumsuz etkilerinin araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Önal, A.A. Ve Aydoğan, S. (2012). Bir sınıf çalgısı olarak blok flütün ilköğretim müzik dersi öğretim programını gerçekleştirebilmedeki yeterliliği, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 12(10):57-76.
  • Öztürk, Ö. ve Kalyoncu, N. (2014). İlköğretim altıncı sınıf müzik dersi için bir tutum ölçeği geliştirme denemesi, The Journal Of Academic Social Science Studies International Journal Of Social Science, 25-II, 235-248.
  • Tez, İ.ve Uygun,A. M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik dersi ve müzik öğretmenine ilişkin algılarının metaforik analizi, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 417-455.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar- ilkeler- yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum, Evrensel Müzikevi, Ankara.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırma- larındaki yeri ve önemi, Eğitim ve Bilim Dergisi (TED), 23(112), 7-17.
  • Yılmaz, A., Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile ince- lenmesi, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-ENAD, 3(3): 55-77.
  • Yükselir,A.(2006).İlköğretim altıncı sınıf sosyal bilgiler programında geçen kavramların kazanımı ve kalıcılığında kavram analizi yönteminin etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Nurdan S. Erişim Tarihi: Şubat 2018, https://prezi.com/dsku2nuwl3hw/kelime-iliskilen- dirme-testi-kit/ .
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zafer Kurtaslan Bu kişi benim

Bahar Aydın Bu kişi benim

Burcu Özer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 74

Kaynak Göster

APA Kurtaslan, Z., Aydın, B., & Özer, B. (2018). KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTİ ARACILIĞIYLA ORTAOKUL VE LİSE ÖĞRENCİLERİNİN “MÜZİK ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA YÖNELİK BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(74), 375-390.