Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STEM TEMELLİ ETKİNLİKLERİN FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN, MATEMATİK, MÜHENDİSLİK VE TEKNOLOJİ İLE 21. YÜZYIL BECERİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2018, Sayı: 75, 15 - 28, 29.10.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı STEM temelli etkinliklerin fen bilgisi öğretmen adaylarının fen, matematik, mühendislik-teknoloji ve 21. yüzyıl becerilerine yönelik tutumlarına etkisini incelemektedir. Çalışmada nicel ve nitel yöntemlerin bir arada olduğu karma bir araştırma yöntemi olan açıklayıcı model kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, 2017-2018
eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Eğitim Fakültesinin Fen Bilgisi Eğitimi programının üçüncü sınıfında öğrenim gören 22 öğretmen adayıdır. Veri toplama araçları olarak
STEM tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Verilerin analizinde t testi ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının fen, mühendislik-teknoloji ve 21. yüzyıl becerilerine yönelik tutumlarının arttığı, ancak matematiğe yönelik tutumlarının azaldığı tespit edilmiştir ve STEM-temelli etkinliklerin
fen eğitimi için gerekli ve gerçek hayat problemlerini çözmede faydalı oldukları ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretmen adayları bu çalışmada öğrendikleri etkinlikleri gelecekteki
meslek yaşamlarında da uygulamak istediklerini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T. ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Üniversitesi, STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi. web: http://www.aydin.edu.tr/belgeler/IAU-STEM-Egitimi-Turkiye- Raporu2015.pdf] adresinden 5 Mayıs 2016'da alınmıştır.
  • Akgündüz, D. (2016). A Research about the placement of the top thousand students in STEM fields in Turkey between 2000 and 2014. EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education,12(7), 1365–1377.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Balta, N., ve Duran, M. (2015). Attitudes of students and teachers towards the use of ınteractive whiteboards in elementary and secondary school classrooms. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 14(2), 15–23.
  • Barak, M. ve Assal, M. (2018). Robotics and STEM learning: students’ achievements in assignments according to the P3 Task Taxonomy—practice, problem solving, and projects.International Journal of Technology and Design Education,28(1), 121-144.
  • Barbato, S. A. (2013). Viewpoint, NDPC/N Quarterly Newsletters, 24(1).
  • Eroğlu, S. ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri [Ideas of Science Teachers took STEM Education about STEM based Activities]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi -Journal of Qualitative Research in Education,4(3), 43-67. DOI :10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s3m
  • Faber, M.,Unfrıed, A., Wıebe, E. N., Corn, J. Townsend, L.W. ve Collins, T. L. (2013). Student attitudes toward STEM: the development of upper elementary school and middle/high school student surveys. Paper presented at 120th ASSE Annual Conference &Exposition. Atalanta, Italy.
  • Forrester, P. G. (2013). Relevance in education fosters success in life, NDPC/N Quarterly Newsletters, 24(1).
  • Gagne, R. M. (1985). The conditions of learning. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Gay, L.R., ve Airasian, P. (2000). Educational research. New Jersey: Upper Saddle River.
  • Gülgün, C., Yılmaz, A., ve Çağlar, A. (2017). Fen bilimleri dersinde uygulanan STEM etkinliklerinde bulunması gereken nitelikler hakkında öğretmen görüşleri [Teacher Opinions about the Qualities Required in STEM Activities Applied in the Science Course]. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7 (1), 459-478.
  • Hacıoğlu, Y., Yamak, H., ve Kavak, N. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının stem eğitimine ilişkin görüşleri:Mühendislik tasarımtemellifen eğitimi[The Opinions of Prospective Science Teachers Regarding STEM Education: The Engineering Design Based Education]. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37 (2), 649-684.
  • Han, S., Capraro, R., ve Capraro, M. M. (2014). How science, technology, engineering, and mathematics (Stem) project-based learning (Pbl) affects high, middle, and low achievers differently: the Impact of student factors on achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(5), 1089– 1113. http://doi.org/10.1007/s10763-014-9526-0.
  • Kalelioğlı, F., Gülbahar,Y. ve Doğan, D. (2017). Teaching how to think like a programmer: emerging ınsights. In Hüseyin Özçınar, Gary Wong, H.Tuba Oztürk editors. Teaching Computational Thinking in Primary Education.: IGI Global Publishing. DOI: 10.4018/978-1-5225-3200-2.ch002
  • Karışan, D. ve. Yurdakul, Y. (2017). Mikroişlemci Destekli Fen-Teknoloji-Mühendislik Matematik (STEM) Uygulamalarının 6. sınıf öğrencilerinin bu alanlara yönelik tutumlarına etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilim- leri Dergisi, 8 (1), 37-52.
  • Karim, M. E., Lemaignan, S.ve Mondada, F. (2015). A Review. can robots reshape K-12 STEM education? Paper presented at 2015 IEEE International Workshop On Advanced Robotics and Its Social Impacts (ARSO). Lyon, France.
  • Keçeci, A., Alan, B., ve Kırbağ Zengin, F. (2017). 5. sınıf öğrencileriyle STEM eğitimi uygulamaları [STEM education practices with 5th grade students]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(Özel Sayı), 1-17.
  • Lennon, E., Moriarty, B., ve Zivkovic, M. (2014, October). Taking It to the next ınterface level: Advancing game design for higher education STEM applications. Paper presented at IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). Madrid, Spain.
  • Küçük, S., Yılmaz, R., ve Göktaş, Y. (2014). Augmented reality for learning English: achievement, attitude and cognitive load levels of students. Eğitim ve Bilim, 39(176).
  • Numanoğlu, M. ve Keser, H. (2017). Programlama öğretiminde robot kullanımı- mbot örneği [Robot usage in Programming Teaching- Mbot Example].
  • Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 497-515. DOI:10.14686/ buefad.306198.
  • Nugent, G., Barker, B., Grandgenett, N., ve Adamchuk, V. I. (2010). Impact of robotics and geospatial technology ınterventions on youth stem learning and attitudes. Journal of Research on Technology in Education, 42(4), 391–408. http://doi. org/10.1080/15391523.2010.10782557
  • Nesbitt, B. J. (2013). Up for the challenge NDPC/N QUARTERLY Newsletters, 24(1).
  • Rincon, B. E., ve George-Jackson, C. E. (2014). STEM intervention programs: funding practicesand challenges. Studies in Higher Education,5079(May),1–16.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEM ania. The Technology Teacher, 68(4),20–27. Takacs, A.,Eigner, G., Kovacs, L., Rudas, I. J., ve Haidegger, T. (2016). Teacher's Kit: development, usability, and communities of modular robotic kits for classroom education. IEEE Robotics & Automation Magazine, 23(2), 30-39.
  • Teo, T. W., ve Ke, K. J. (2014). Challenges in STEM Teaching: Implication for Preservice and Inservice Teacher Education Program. Theory Into Practice, 53(1), 18–24. http://doi.org/10.1080/00405841.2014.862116
  • TÜBİTAK. (2016). 4006 - TÜBİTAK Bilim Fuarları Destekleme Programı. web: https:// www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/bilim-ve-toplum/ ulusal-destek- programlari/ icerik-4006-tubitak-bilim-fuarlari-destekleme-programi adresinden 20 May 2016'da alınmıştır.
  • Wang, H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., ve Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice STEM Integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 1(2), 1–13. http://doi.org/10.5703/1288284314636
  • West, J., Vadiee, N., McMahon, A., Lake, K., Ray, B. ve Billie, T. (2017). From classroom Arduinos to missions on Mars: Making STEM education accessible and effective through remotely. Paper presented at Integrated STEM Education Conference (ISEC) 2017 IEEE, Princeton, NJ, USA. Doi: 10.1109/ISECon.2017.7910255
  • Yıldırım, B., ve Selvi, M. (2015). Adaptation of STEM attitude scale to Turkish. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 1107-1120.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Çetin Bu kişi benim

Mustafa Kahyaoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 75

Kaynak Göster

APA Çetin, A., & Kahyaoğlu, M. (2018). STEM TEMELLİ ETKİNLİKLERİN FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN, MATEMATİK, MÜHENDİSLİK VE TEKNOLOJİ İLE 21. YÜZYIL BECERİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ. EKEV Akademi Dergisi(75), 15-28.