Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ STEM EĞİTİMİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2019, Sayı: 77, 57 - 76, 28.02.2019

Öz

Araştırmanın amacı, sınıf öğretmen adaylarının bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BilTeMM) disiplinleri ile ilgili algılarını ürettikleri metaforlar yardımıyla belirlemektir. Metaforlar olayların meydana gelişi ve işleyişi konusunda düşüncelerimizi yönlendiren, yapılandıran ve kontrol eden çok etkili zihinsel araçlardandır. Araştırma,
2016-2017 eğitim-öğretim yılında Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde okuyan 64 kadın, 50 erkek öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Araştırma
sonucunda; araştırmaya katılan adayların fen eğitimine ilişkin en çok kullandığı metaforların bilimsel kurgu, laboratuvara, hayat ve anlaşılması güç kavramları olduğu görülmektedir. Ayrıca, araştırmaya katılan adayların teknoloji eğitimine ilişkin en çok kullandığı metaforların gelişim, kolaylık, yenilik ve tembellik kavramları olduğu görülmektedir.
Araştırmanın bir diğer sonucu olarak ise, araştırmaya katılan adayların mühendislik eğitimine ilişkin en çok kullandığı metaforların matematik, inşaat, yaratıcılık-tasarım,
çok çalışmak ve makine kavramları olduğu görülmektedir. Bunun ile birlikte, araştırmaya katılan adayların matematik eğitimine ilişkin en çok kullandığı metaforların sayı yığını,
işlem, mantık, zorluk ve eğlence kavramları olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Ak, S. Ve Yenice, N. (2009). Öğretmen adaylarının internet kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 07-09 Ekim 2009, Trabzon.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2017). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Arıkan, E. E., & Ünal, H. (2015). Gifted students metaphor images about mathematics. Educational Research and Reviews. 10(7), 901-906.
  • Bahadır, E., & Özdemir, A. Ş. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. International Journal Of Social Science Research. 1(1), 26-40.
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher. September, 30- 35.
  • Bozkurt-Altan, E.,Yamak, H. veBuluş, E.(2016). FeTeMM eğitim yaklaşımının öğretmen eğitiminde uygulanmasına yönelik bir öneri: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(2), 212-232.
  • Brown, E.T. (2005). The influence of teachers’ efficacy and beliefs regarding mathematics instruction in the early childhood classroom. Journal of Early Childhood Teacher Education, 26(3), 239–257.
  • Brunsell, E. (2012) The engineering design process. Brunsell, E. (Ed.) Integrating engineering + science in your classroom. Arlington, Virginia: National Science Teacher Association [NSTA] Press.
  • Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: Shedding light or casting shadows?. Research In Nursing And Health. 31(3), 274 – 282. https://doi. org/10.1002/nur.20253
  • Chesloff, JD. (2013). Why STEM education must start in early childhood. Education Week, 32 (23), 27–32.
  • Conderman, G., & Woods, S. (2008). Science instruction: An endangered species: In light of America’s recent scientific decline, teaching elementary science should be an imperative. Kappa Delta Pi Record, 44(2), 76–80. doi:10.1080/00228958.2008 .10516499
  • Cooper, R. ve Heaverlo, C. (2013). Problem solving and creativity and design: What influence do they have on girls’ interest in STEM subject areas? American Journal of Engineering Education, 4(1), 27-38.
  • Çepni, S. & Çil, E. (2010). Fen ve teknoloji programı (Tanıma, planlama, uygulama ve SBS’yle ilişkilendirme) ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21(2), 269-283.
  • H. David & K. S. Sharon (Eds.), Proceedings of the conference on K-12 outreach from university science departments. (pp. 6-7). Raleigh, NC: The Science House, North Carolina State University
  • DeJarnette, N. K. (2012).America's children: Providing early exposure to STEM (science, technology, engineering and math) initiatives. Education, 133(1), 77-84.
  • Dewaters, J. and S. E. Powers. (2006). Improving science and energy literacy through project-based K-12 outreach efforts that use energy and environmental themes. Proceedings of the 113th Annual ASEE Conference and Exposition, Chicago, IL
  • Erdoğan, T. ve Gök, B. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının teknoloji kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. In Proceedings of 8th International Educational Technology Conference (pp.1071-1077). Eskişehir, Turkey.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Fenty, N., & Anderson, E.M. (2014). Examining educators’ knowledge, beliefs, and practices about using technology with young children. Journal of Early Childhood Teacher Education. 35 (2), 114–134.
  • Fidan, M. (2014). Öğretmen adaylarının teknoloji ve sosyal ağ kavramlarına ilişkin metaforik algıları, International Journal of Social Science. 25 (I) , 483-496. Fortus, D., Dershimer, R. C., Krajcik, J., Marx, R. W. and Mamlok-Naaman, R. (2004). Design-based science and student learning. Journal of Research in Science Teaching. 41(10), 1081-1110.
  • Franz-Odendaal, T.A., Blotnicky, K, French, F. & Joy, P. (2016). Experiences and perceptions of STEM subjects, careers, and engagement in STEM activities among middle school students in the maritime provinces. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. 16(2), 153–168.
  • Gömleksiz, M., N., Kan, A., Ü. ve Öner, Ü. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin metaforik algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(2), 419-436.
  • Güner, N. (2013). Öğretmen adaylarının matematik hakkında oluşturdukları metaforlar. E-Journal of New World Sciences Academy. http://dx.doi.org/10.12739/ NWSA.2013.8.4.1C0597
  • Güveli, E., İpek, S. A., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. Vol.2 No.2. 140-159
  • Güneş, T. (Ed.) (2008). Fen bilgisi laboratuvar deneyleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Harris, S., Lowery-Moore, H., & Farrow, V. (2008). Extending transfer of learning theory to transformative learning theory: A model for promoting teacher leadership. Theory Into Practice, 47(4), 318-326. Doi:10.1080/00405840802329318
  • Honey, M., Pearson, G., & Schweingruber, A. (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington: National Academies Press.
  • Inbar, E. (1996). Free educational prison: metaphors and images. Educational Research, 38(1), 77-92.
  • İrez, S. & Turgut, H. (2008). Fen eğitimi bağlamında bilimin doğası. Ö. Taşkın (Ed.), Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar içinde (s. 233-260). Ankara: Pegem Akademi.
  • Izmirli, O. S., & Izmirli, S. (2010, June). Technology metaphors of prospective teachers. In EdMedia+ Innovate Learning (pp. 2560-2564). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Karaca, S. Y., & Ada, S. (2013). Öğrencilerin matematik dersine ve matematik öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yardımıyla belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 789-800.
  • Karadeniz Ş. (2012). School administrators, ICT coordinators and teachers’metaphorical conceptualizations of technology. Education. 2(5), 101-111.
  • Kasoutas, M., and Malamitsa, K. (2009). Exploring Greek teachers' beliefs using metaphors. Australian Journal of Teacher Education. 34(2), 64-83.
  • Kelley, T. R. and Knowles. J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education. 3(11), 1-11. DOI: 10.1186/ s40594-016-0046-z
  • Korkmaz, F., & Ünsal, S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerin ‘‘teknoloji’’ kavramına ilişkin metaforik algılarının incelemesi/An ınvestigation of preschool teachers’ perceptions on the concept of “technology”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(35). 194-212
  • Kurt, A. A. ve Özer, Ö. (2013). Metaphorical perceptions of technology: case of anadolu university teacher training certificate program. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9(2), 94-112.
  • Küçük, M. ve Yalçın, Y. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının teknoloji kavramıyla ilgili metaforları (Investigation of primary student teachers’ perceptions about the concept of technology through metaphor). Paper presented at 10th Classroom Teachers and Education Symposium. Sivas, Turkey.
  • Lee, M., & Tsai, C. (2010). Exploring teachers' perceived self efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the world wide web. Instructional Science: An International Journal of the Learning Sciences, 38(1), 1-21.
  • Li, Y. (2008). Mathematical preparation of elementary school teachers: Generalists versus content specialists. School Science and Mathematics. 108(5), 169–172.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory. 37(3), 219-227. https://doi.org/10.1111/j.1741- 5446.1987.00219.x
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (Çev. : Selahattin Turan, Çev. Ed.: Selahattin Turan). Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Morrison, J. (2006). TIES STEM education monograph series, attributes of STEM education. Baltimore, MD: TIES
  • Nadelson, L.S., Callahan, J., Pyke, P., Hay, A., Dance, M., & Pfiester, J. (2013). Teacher STEM perception and preparation: Inquiry-based STEM professional development for elementary teachers. The Journal of Education Research. 106(2), 157-168.
  • NationalResearchCouncil(2011).SuccessfulK-12STEMEducation:IdentifyingEffective Approachesin Science,Technology, Engineering, and Mathematics. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Önal, N. T., & Kızılay, E. (2017). Fen Bilgisi ÖğretmenAdayları Fen ve Teknoloji Dersini Nasıl Algılıyor? Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 296-310.
  • Özçep,F.(2007).Bilimvemühendislik:Tarihselgelişimvefelsefesi. Topdemir,HG,(2002), Kuhn ve Bilimsel Devrimlerin Yapısı Üzrine Bir Değerlendirme, 2(36), 45-62.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal bilgiler, sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının ‘coğrafya’ kavramına yönelik metafor durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(2), 55-69
  • Parette, H., Quesenberry, A., & Blum, C. (2010). Missing the Boat with Technology Usage in Early Childhood Settings: A 21st Century View of Developmentally Appropriate Practice. Early Childhood Education Journal. 37, 335-343. http:// dx.doi.org/10.1007/s10643-009-0352-x
  • Patton, M.Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury park, CA: SAGE Publications.
  • Paulson, A. (2012). Transition to college: Nonacademic factors that influence persistence for underprepared community college students.(Doctoral dissertation).Retrieved from: http://0- search.proquest.com.library.unl.edu/docview/3546033Royal
  • Society Science Policy Centre. (2014). Vision for science and mathematics education. London, UK: Author.
  • Pell, T., & Jarvis, T. (2001). Developing attitude to science scales for use with children of ages from five to eleven years. International Journal of Science Education. 23(8), 847–862. doi:10.1080/09500690010016111
  • Riegle-Crumb, C., King, B., Grodsky, E., & Muller, C. (2012). The more things change, the more they stay the same? Prior achievement fails to explain gender inequality in entry to STEM college majors over time. American Education Research Journal, 49, 1048–1073.
  • Roebuck, K.I. and Warden, M. A., 1998. Searching for the center on the mathematics- science continuum. School Science and Mathematics, 98, 328-333.
  • Saban, A, B. N. Koçbekir, A Saban. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2) 461-522.
  • Schwartz, R. S., & Gess-Newsome, J. (2008). Elementary science specialists: A pilot study of current models and a call for participation in the research. Science Educator, 17(2), 19- 30.
  • Semerci, Ç. (2007). “Program geliştirme” kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 31(2), 125-140.
  • Sha, L., Schunn, C., & Bathgate, M. (2015). Measuring choice to participate in optional science learning experiences during early adolescence. Journal of Research in Science Teaching, 52(5), 686- 709
  • Siew, M. N.; Amir, N. and Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and inservice teachers regarding a projectbased STEM approach to teaching science. Springer Plus. 4(1), 1-20. doi:10.1186/2193-1801-4-8.
  • Soylu, H. (2004). Fen öğretiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları
  • Şenyuva, E. ve Kaya, H. (2013). Metaphors for the Internet Used by Nursing Students in Turkey: A Qualitative Research. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research. 50, 87-106.
  • Tarkın-Çelikkıran,A. veAydın-Günbatar, S. (2017). Kimya öğretmen adaylarının Fetemm uygulamaları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 1624-1656 Thibaut, L., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A., &
  • Depaepe, F. (2018). Integrated STEM education: A systematic review of instructional practices in secondary education. European Journal of STEM Education, 3(1), 02.
  • Tseng, K., Chang, C., Lou, S., & Chen, W. (2013). Attitudes towards science, technology, engineering and mathematics (STEM) in a project-based learning (PBL) environment. International Journal of Technology and Design Education, 23(1), 87–102.
  • Türkmen, L. (2006). Bilimsel bilginin özellikleri ve fen-teknoloji okuryazarlığı. M. Bahar (Ed.), Fen ve teknoloji öğretimi içinde (s. 33-58). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Wang, H. H., Moore, T. J., Roehrig, G. H., & Park, M. S. (2011). STEM integration: Teacher perceptions and practice. Journal of Pre-Collage Engineering Education Research, 1 (2), 1-13.
  • Wang, H. H., (2012). A new era of science education: science teachers’ perceptions and class room practices of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) integration. Unpublished doctoral dissertation, Minnesota University, Minnesota.
  • Weiss, I., Banilower, E. R., McMahon, K. C. & Smith, P. S. (2001). Report of the 2000 survey of science and mathematics education. Chapel Hill, NC: Horizon Research.
  • Van Langen, A. & Dekkers, H. (2005) Participation in tertiary science, technology, engineering, and mathematics education in the Netherlands and other western countries. Final research report (Nijmegen, ITS, Radboud University).
  • Vedder-Weiss, D., & Fortus, D. (2012).Adolescents' declining motivation to learn science: A follow up study. Journal of Research in Science Teaching, 49(9), 1057-1095.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education. 22, 127-138.
Toplam 75 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Zengin Bu kişi benim

Mustafa Uğraş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 77

Kaynak Göster

APA Zengin, E., & Uğraş, M. (2019). SINIF ÖĞRETMEN ADAYLARININ STEM EĞİTİMİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARININ BELİRLENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(77), 57-76.