Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE CUMHURİYETİ İNKILÂP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİNDE TARİHÎ GÜNLÜK KULLANIMININ AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ

Yıl 2019, Sayı: 78, 21 - 44, 15.07.2019

Öz

Bu çalışmada, 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihî ve Atatürkçülük dersinin “Ya İstiklal Ya Ölüm” ünitesinin öğretiminde tarihî günlüklerden faydalanarak oluşturulmuş öğretme etkinliğinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisini tespit etmek ve tarihî günlükler ile alakalı görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yönteme bağlı olarak yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmış, deney grubu öğrencilerinin tarihî günlüklerle ders işlenmesi ile alakalı görüşleri nitel araştırma yöntemi ile yorumlanmıştır. Araştırma Kars il merkezinde bulunan bir devlet ortaokulundaki 8. sınıflardan birisi deney grubu (n=28) diğeri ise kontrol grubu (n=25) belirlenerek 5 hafta (10 saat) boyunca yürütülmüştür. Uygulama sonucunda elde edilen verilere dayalı olarak ortaya çıkan bulgulara göre deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre daha başarılı olduğu ve tarihsel düşünme becerilerinin geliştiği görülmüştür. Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde tarihî günlükler ile hazırlanan etkinliğin dersin daha kolay, daha zevkli öğrenilmesine kolay hatırlanmasına katkı sağladığı, öğrencilerin akademik başarılarını ve derse olan ilgilerini artırdığı sonucuna varılmıştır. Bu tespitler tarihî günlüklerin araştırma kapsamındaki derste öğretim materyali olarak kullanılabileceğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Akçalı, A. (2013). Tarih öğretiminde merkeze bağımlılığın azaltılması yolunda bir çö- züm önerisi: Yerel tarih (Doktora Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 342349).
  • Akkuş, Z. (2007). Tarih öğretiminde edebi ürünlerin kullanımının öğrenci başarısına etkisi (Doktora Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinil- miştir. (Tez No. 210534).
  • Altıkulaç, A. (2014). Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde ha- tıratların kullanımın öğrenme sürecine etkisi (Doktora Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 354653).
  • Arslan, Ö. (2008). İlköğretim 8. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçü- lük dersi öğretiminde görsel ve işitsel materyal kullanımının öğrencilerin aka- demik başarıları ve hatırda tutma düzeyleri üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 230943).
  • Artan, A. (2012). Millî mücadele döneminin işlenişinde ateşten gömlek romanının kulla- nılması. (Yüksek Lisans Tezi).Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 317158).
  • Atılgan, H. (2011). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncı- lık.
  • Aytaç, G. (1990). Edebiyat yazıları I. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Baymur, F. A. (1945). Tarih öğretimi. Ankara: Maarif Matbaası.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler. (4. Baskı). Pegem Akademi. Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Geliştirilmiş 19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Geliştirilmiş 11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Couser, G,. T. (2012). Memoir: An introduction. New York: Oxford Üniversity Press.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. Demir, çev.). Anka- ra: Eğiten Kitap. (Çalışmanın orijinali 2002’de yayımlanmıştır.)
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme. Kuramdan uygulamaya. (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, Y. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel yazılı kanıtların kullanımı (Dok- tora Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 211673).
  • Fethi, İ. (1986). Mu’ cemu’l- mastalihati’ l- edebiyye, müssesetü’ l arabiyye. Tunus: Teazudiyyetu’l Ummaliyyat.
  • Goodson,I.,&Walker,R.(2005). Putting life into educationalresearch.InR.R. Sherman& R. B. Webb (Eds.), Qualitative research in education: Focusand Methods (pp. 108-121). London: Routledge Falmer.
  • Greene, J. C., Krayder, H., & Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.). Research methods in the social sciences (pp. 275-282). London: Sage.
  • Işık, H. (2008). Tarih öğretiminde doküman kullanımın öğrencilerin tarihsel düşünme be- cerilerine ve başarılarına etkisi (DoktoraTezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 226911).
  • Kan, A. (2011). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karataş, T. (2011). Ansiklopedik edebiyat terimleri sözlüğü. İstanbul: Sütun Yayınlar.
  • Keskin, S. (2008). Romanlarla tarih eğitimi ve öğretimi. (Yüksek Lisans Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.218781).
  • Koçak,A. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde Osmanlı devletinin 19. Ve 20. Yüzyıl- ların öğretiminde hatıra ve hikâyelerin kullanılması. (Yüksek Lisans Tezi). Yük- sek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.147443).
  • Köksal, H. (2008) Çocukluk, değişen dünya ve tarih öğretiminden beklentiler. Uluslara- rası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 387-396.
  • Köstüklü, N. (2014). Sosyal bilimler ve tarih öğretimi. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kütükoğlu, M, S. (2008). Tarih araştırmalarında usul. İstanbul: Elif Kitabevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (MEB). (2017). Türkiye cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçü- lük dersi öğretim programı (Ortaokul 8. Sınıf). http://mufredat.meb.gov.tr/Prog- ramlar.aspx adresinden edinilmiştir.
  • Nichol, J. (1991). Tarih öğretimi. (M. Safran çev.). Ankara: Çağrı Matbaacılık. (Çalışma- nın orijinali 1991’de yayımlanmıştır).
  • Niyazi, M. (2017). Türk tarih felsefesi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Okay, O. (1997). İslam ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Cilt 16. S. 445.
  • Özbaş, B, Ç. (2010). 12-14 yaş grubu öğrencilerinin tarihsel düşünme gelişimi ve ta- rihsel kanıt kullanımı. (Doktora Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.265486).
  • Öztürk, C., & Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyaller. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Paykoç, F. (1991). Tarih öğretimi. Eskişehir: A.Ü. AÖF Yayınları
  • Pendas, D.O. (2009). Testimony. In M. Dobson & B. Ziemann (Eds.), Reading primary sources: The interpretation of texts from nineteenth and twentieth century history (pp. 226-243). London and New York: Routledge.
  • Pingel, F. (1998). Tarihsel anılar ve çok etnisiteli bir bağlamda tarih ders kitapları: Bazı deneyimler. 2. Uluslararası Tarih Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, İstanbul.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına iliş- kin sahip oldukları zihinsel imgeler. http://ilkogretim-online.org.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Sarı, İ. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih etkinliklerinin öğrenci başarı, be- ceri ve tutumlarına etkisi (Doktora Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 207141).
  • Suter, W. N. (2012). Introduction to educational research: a critical thinking approach. London: Sage Publication.
  • Top, M. (2009). İlköğretim 8. sınıf Türkiye Cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersinin öğretiminde edebi ürünlerin kullanımının öğrenci başarısı ve tutuma etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 250809).
  • Tucker, A. (2004). Our knowledge of the past. New York: Cambridge University Press. Turan, O. (2010). Türk cihan hakimiyet-i mefkuresi tarihi. (19. Baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Ünlü, İ. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders materyali olarak edebi ürün kulla- nımına yönelik görüşleri. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7 (22), 120-136.
  • URL-1, https://www.uhv.edu/student-success-center/resources/q-z/sources-primary-ver- sus-secondary/, (Erişim Tar.12.11.2017.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Dağaşan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 78

Kaynak Göster

APA Dağaşan, A. (2019). TÜRKİYE CUMHURİYETİ İNKILÂP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİNDE TARİHÎ GÜNLÜK KULLANIMININ AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ. EKEV Akademi Dergisi(78), 21-44.