Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGI DÜZEYLERİNİN SPORTİF AKTİVİTE VE FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Sayı: 78, 61 - 78, 15.07.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin konuşma kaygı düzeylerinin belirlenmesi ve sportif aktivite ve farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma
2018/2019 eğitim ve öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerde ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu’nda öğrenim gören
319 kız ve 287 erkek olmak üzere toplam 606 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Yaman ve Sofu (2013) tarafından geliştirilen “Konuşma Kaygısı Ölçeği” ve
araştırmacılar tarafından belirlenen ‘’Demografik Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Öğrencilerin demografik özelliklerin belirlemede frekans dağılımı, iki bağımsız değişken
ile konuşma kaygısı arasındaki farklılaşmayı incelemek için Independent Samples T testi, ikiden fazla değişkenler ile konuşma kaygısı arasındaki farklılaşmayı incelemek için
One-Way Anova analiz uygulanmıştır. Bütün bu testler SPSS 21 paket programında analiz edilmiş ve anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda üniversite
öğrencilerin cinsiyetleri ile konuşma kaygı düzeyleri arasında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Anlamlı farklılık olmamasına rağmen kız öğrencilerin düşük oranda
konuşma kaygı düzeylerinin erkek öğrencilerden yüksek olduğu da gözlenmiştir. Öğrencilerin aile yapıları ve kişisel gelir düzeyleri ile konuşma kaygı düzeyleri arasında anlamı
farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin öğrenim görmekte oldukları bölüm ile konuşma kaygı düzeylerinin karşılaştırılması sonucunda Beden Eğitimi ve Spor Öğret-
menliği Bölümünde öğrenim gören öğrencilerin konuşma kaygı düzeylerinin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim dalında ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulunda
öğrenim gören öğrencilerden düşük olduğu sonucu gözlenmiştir. Sportif aktivite yapan öğrencilerin konuşma kaygı düzeylerinin sportif aktivite yapmayan öğrencilerden düşük
olduğu sonucuna ulaşılırken, sportif aktivitenin türü ve süresi ile konuşma kaygı düzeyi arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Sonuç olarak; sportif aktivitelerin üniversite öğrencilerinin konuşma kaygı düzeylerini azalmasında olumlu etkilerinin olduğu görülmüştür. Çıkan bu sonuca göre öğrencilerde konuşma kaygı düzeylerini azaltmak için
öğrencileri sportif aktivitelere yapmaya yönlendirilmelidir. Öğrencilerde konuşma kaygısı üzerinde olumlu etkisi olabileceği düşünülen farklı değişkenler belirlenerek çalışmalar
yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Altunkaya, H. (2018). Speech anxiety in guidance and psychological counselling department students. Cypriot Journal of Educational Science. 13 (3), 328-339.
  • Arslan, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları ve akademik öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çalışma Makalesi. Inter- national e-Journal of Educational Studies (IEJES).2 (3). e-ISSN 2602-4241, 26- 43. DOI: 10.31458/iejes.399014.
  • Ayres, J. ve Hopf, T. (1993). Coping with speech anxiety. Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation.
  • Beyreli, L., Çetindağ, Z.ve Celepoğlu, A.(2012).Yazılı ve sözlü anlatım (7. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Borkovec, T.D., ve O’Brien, G.T. (1976). Methodological and Target Issues in Analogue Therapy Outcome Research. In Hersen, E. Eisler ve P. Miller (Eds.), Progrees in Behaviour Modification (Volume. 3). New York: Academic Press.
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğ- rencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ulus- lararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 4(1), 349-368.
  • Bozkurt, N.(2003). Üniversite giriş sınavı. Çağdaş Eğitim. 296, Mart, Ankara.
  • Breakey, L. K. (2005). Fear of public speaking- the role of the SLP. Seminars in Speech and Language. 26 (2), 107-117. DOI: 10.1055/s-2005-871206.
  • Çakmak, Ö., ve Hevedanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etki- leyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, (6-9 Temmuz), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Dalkıran, O. ve Tuncel, F.(2007). Ortaöğretim kurumlarında beden eğitimi dersinin seç- meli ders olarak işlenmesinin öğrenciler gözüyle değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2007, V (1) 37-42.
  • Eriş, U. (2012). İletişim bilgisi (Ünite 2). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2712 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1675. ISBN 978-975-06-1377-7. (1. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Gedik, M. (2015). Siirt örnekleminde ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının incelenmesi. Ordu üniversitesi Sosyal Bilimler Çalışmaları Dergisi. 13, 77-93.
  • Gopang, I.B., Bughio, F.A., Umrani, T. ve Lohar, S.A. ( 2015). English speaking anxiety: A study of undergraduates at Lasbela Unıversity, Baluchistan. International Researchers. 4 (1). January. 52-61. ISSN 2227-7471.
  • Gürzap, C. (2010). Söz söyleme ve diksiyon. İstanbul: Remzi Kitabevi. Harmandar-Demirel, D., Serdar, E., Uludere, E. ve Karakaş, Z.(2017). Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının konuşma kaygıları. Uluslararası Sosyal Çalışmalar Dergisi. 10 (50), 1307-9581.
  • Hassmen, P., Koivula, N., ve Uutela, A. (2000). Physical exercise and psychological wellbeing: a population study in Finland. Preventive medicine, 30(1), 17-25.
  • Kankam, P. K. ve Boateng, S. O. (2017).Addressing the problem ofspeech anxiety among students. International Journal of Public Leadership, 13(1), 26-39. https://doi. org/10.1108/IJPL-07-2016-0029
  • Kantarcı, M. ve Kuşdemir, Y.(2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının ince- lenmesi: sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 415-445.
  • Karagün, E., Yıldız, M., Başaran, Z. ve Çağlayan, Ç. (2010). Sosyal fobi özellikleri gös- teren üniversite öğrencilerinde rekreatif aktivitelerin fobik tutumlar üzerine et- kisinin araştırılması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11, 139-144.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel çalışma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karçiç, A. ve Çetin, M. (2015). Yabancı dil Türkçe öğreniminde konuşma becerisinin gelişimini engelleyen kaygılar üzerine (Bosna hersek örneğinde). Electronic Turkish Studies, 10(11), 971-986.
  • Kardaş, M. N. (2015). İkinci dili Türkçe olan çok dilli Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe konuşma kaygıları ve bu kaygılarının bazı değişkenlerle ilişkisi. Tur- kish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10, 541-556.
  • Kavruk, H., ve Deniz, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları (Samsun İli Örneği). Journal of Language and Literature, 15, 63-89.
  • Keşaplı, G. ve Çifci, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygısı. International Journal of Social Science. Doi number:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS4830 Number: 54. 463-484.
  • Kınay, İ., ve Özkan, E. (2014). Öğretmen adayları için konuşma kaygısı ölçeği geliştiril- mesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1747- 1760.
  • Küçük, M. (2012). İletişim bilgisi (Ünite 1). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2712 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1675. ISBN 978-975-06-1377-7 (1. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Lüle-Mert, E. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarına ilişkin bir ince- leme. Uluslararası Sosyal Çalışmalar Dergisi, 8 (37), 784-789.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygı- sı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies. International Journal of Social Science. 6 (3). 389-404.
  • Norton, P.J., Burns, J.A., Hope, D.A. ve Bauer, B.K. (2000). Generalization of social anxiety to sporting and athletic situations: gender, sports involvement, and parental pressure. Depression and Anxiety. 12(4), 193-202.
  • Orhon, N. ve Eriş, U. (2012). İletişim bilgisi. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2712 Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1675. ISBN 978-975-06-1377-7 (1. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Öpöz, T. (2017). Spor ve sanatla uğraşan ergenlerin duygu düzenleme becerileri, sosyal kaygı ve öfke düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. An- kara: Sosyal Bilimler Enstitüsü. Psikoloji Anabilim Dalı.
  • Özdemir, E. (2000). Güzel ve etkili konuşma sanatı (6. Baskı.). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Özkan, E. ve Kınay, İ. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi (Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi örneği). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(3), 1290-1301.
  • Reinard, J. (2001). Introduction to communication research (3rd ed.). New York, NY: McGraw-Hill Companies.
  • Sallabaş, M.E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(3), 2199-2218. DOI: 10.7827/TurkishStu- dies.3481
  • Sevim, O. (2012). Öğretmen adaylarına yönelik konuşma kaygısı ölçeği: bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Langu- ages, Literature and History of Turkish or Turkic. 7(2), 927-937.
  • Sevim, O., ve Gedik, M. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türkiyat Çalışmaları Enstitüsü Dergisi, 52, 379-393.
  • Suroğlu-Sofu, M.(2012). Öğretmen adaylarının konuşma kaygısı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen İranlı öğrencilerin ko- nuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 13-25.
  • Şen, Ü. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Uluslararası Türkoloji Çalışmaları ve İncelemeleri Dergisi, 2 (2). 70 -84.
  • Temiz, E. (2015). Pedagojik formasyon alan öğretmen adaylarının konuşma kaygıları. Turkish Studies. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(3) Winter. 985-992. DOI Number: http://dx.doi. org/10.7827/Turkish Studies.7767. ISSN: 1308-2140. Ankara/Turkey.
  • Tüzemen, T. (2016). Akademik çelişki tekniğinin 6. sınıf öğrencilerinin konuşma bece- rilerine ve konuşma kaygılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • William J. F. ve Breitenstein, J.L.( 1990). Handbook of Social and Evaluation Anxiety. Chapter 14. H. Leitenberg (ed.). Springer Science+Business Media. New York: 455-474.
  • Yaman, H. ve Suroğlu-Sofu, M. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik konuşma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi. Türkiye Sosyal Çalışmalar Dergisi, 173 (173), 41-50. doi: 10.1080/10967490802095870
  • Yıldırım, G. (2015). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uşak: Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Gülbahçe Bu kişi benim

Erdoğan Tozoğlu Bu kişi benim

Öner Gülbahçe Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 78

Kaynak Göster

APA Gülbahçe, A., Tozoğlu, E., & Gülbahçe, Ö. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGI DÜZEYLERİNİN SPORTİF AKTİVİTE VE FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(78), 61-78.