Ülkelerin siyasal sistemine dayalı olarak yerel, bölgesel ve ulusal çapta idarecilerin seçimi ve bu seçime ilişkin seçim sistemleri değişiklik göstermektedir. Ülkemiz gibi üniter
devletlerde genel olarak yerel ve ulusal düzeyde olmak üzere iki seçimler iki düzlemde gerçekleşmektedir. Merkezi idari seçimlerde TBMM üyeleri ile yürütmenin başı olan
Cumhurbaşkanlığı seçimleri yapılmaktadır. Yerel düzeyde ise mahalli idare seçimleri gerçekleşmektedir. Ulusal seçimlerde partiler ve parti liderleri daha ön plana çıkmakta iken,
yerel yönetim (özellikle belediye başkanlığı) seçimlerinde, görece de olsa aday daha fazla ön plana çıkarmaktadır. Aday/ların sahip olduğu kişisel özellikler ve toplumsal aidiyetler seçmenin tercihinde etkilidir. Yerel seçim süreçlerinde ve seçim alanlarında aday ve seçmenlerin etkileşim içerisine girmesiyle beraber aday faktörünün seçmenlerin zihninde
izlenim bırakması kaçınılmazdır. Siyasi iktidarı belirlemede adayın sahip olduğu imaj (adayın seçmen gözündeki izlenimi) ve aday profili seçmenlerin oy verme davranışlarını
etkilemektedir. Bu çalışma yerel seçimlerde aday profilinin seçmen tercihlerine etkisini belirlemek amacıyla Siirt il merkezinde oy kullanma hakkına sahip olan vatandaşların katılımıyla yapılmış bir akademik çalışma ürünüdür. Seçmen kararında etkili olan aday imajına etki eden faktörlerin ne olduğu üzerinde durulmuştur. Araştırma verileri demografik öğeler ile irdelenmiştir. Araştırma bulgularına göre Siirt’te yaşayan seçmenler yerel seçimlerde oy verme tercihlerinde bireyselleşmeye uygun olan aday faktörünü öne çıkarmaktadır. Bununla beraber aday faktöründeki sosyo-psikolojik etmenlerin ve demografik öğelerin seçmen davranışını etkilediği görülmektedir. Bu bağlamda adayın vatandaşlar
tarafından mevcut olan algılanış şekli seçmenlerin tercihlerinde önemli bir etki unsuru olarak ele alınabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 78 |