Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN SOSYAL MEDYA KULLANICILARININ OKUMA VE YAZMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Sayı: 78, 449 - 466, 15.07.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen sosyal medya kullanıcılarının okuma ve yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir.
Araştırma nicel araştırma desenlerinden biri olan tarama yöntemine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu Atatürk Üniversitesi TÖMER’de 2017-2019 yılları
arasında en az A2 düzeyinde öğrenim gören 168 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıklarını Belirleme Anketi, Yabancı
Dil Olarak Türkçe Öğrenenlere Yönelik Okuma Kaygısı Ölçeği ve Yabancı Dil Olarak Türkçe Yazma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ise kestirimsel istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda sosyal medya kullanımının katılımcıların okuma ve yazma kaygıları üzerinde -bazı alt değişkenler hariç- etkili olmadığı, hatta bazı değişkenlerde kaygı düzeyinin arttığı anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbıyık, C., Karadüz, A., & Seferoğlu, S. S. (2013). Öğrencilerin internet ortamında kullandıkları yazılı sohbet dili üzerine bir araştırma. Bilig Dergisi, (64), 01-22. Erişim adresi: http://bilig.yesevi.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/2445-published.pdf Erişim ta- rihi: 14.06.2019.
  • Akbulut, S. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yazmaya yönelik tutum ve kaygıları. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinil- miştir. (Tez No. 445688)
  • Aktaş, B. (2018). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin sınıf içi kaygı durumlarının değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 518797)
  • Altunkaya, H. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin okuma kaygıları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 426411)
  • Aydın, S., & Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94. Erişim adresi: https://www.jlls. org/index.php/jlls/article/view/58/58 Erişim tarihi: 14.06.2019.
  • Aytan,N.,&Tunçel,H.(2015).YabancıdilolarakTürkçeyazmakaygısıölçeğiningeliş- tirilmesi çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 50-62. Erişim adresi: http://sbed.mku.edu.tr/article/download/5000087795/5000119757 Erişim tarihi: 14.06.2019.
  • Bayrak, H. (2019, 1 Şubat). 2019 İnternet kullanımı ve sosyal medya istatistikleri. Dijilopedi. Erişim adresi: https://dijilopedi.com/2019-internet-kullanimi-ve-sosyal-med- ya-istatistikleri/ Erişim tarihi: 13.06.2019.
  • Bedir, A. (2016). Sosyal medya kullanımının üniversite öğrencilerinin akademik ba- şarılarına ve tutumlarına etkisi. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 418223)
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakmak, V. (2014). İletişim kaygısının sosyal medya kullanımı üzerine olan etkisi:
  • Üniversite öğrencileri üzerine örnek olay incelemesi. (Doktora tezi). Yükseköğretim Ku- rulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 377781)
  • Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi Öğrenim Öğretim ve Değerlendirme (2013). Telc. Erişim adresi: https://www.telc.net/fileadmin/user_upload/Publikationen/ Diller_iain_Avrupa_Ortak_oneriler_AEeraevesi.pdf Erişim tarihi: 13.06.2019.
  • Erdil, M. (2016). TÖMER'de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türkçe öğren- meye ilişkin kaygı düzeyleri (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 423003)
  • Hootsuite. (2018). Social media trends 2018. Erişim adresi: https://hootsuite.com/up- loads/images/stock/gd-SocialTrends-en-3-1.pdf Erişim tarihi: 13.06.2019.
  • İçirgin, Ö. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 503264)
  • İli, K. (2013). Sosyal medya ortam ve araçlarının öğrenci davranışlarına etkisi. (Ga- ziçiftliği Anadolu lisesi örneği) (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 339070)
  • İliş, A. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 524487)
  • İnalöz, A. B. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkla- rı dil ile sosyal medya ortamında kullandıkları dilin karşılaştırılması: Facebook örneği (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 414628)
  • İnce, M., & Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749. Erişim adresi: http://joiss.karabuk.edu.tr/Maka- leler/1858442193_20.%20mustafa%20%c4%b1nce%202%20(Yrd.).pdf Erişim tarihi: 14.06.2019.
  • Kobak, K., & Biçer, S. (2008). Facebook sosyal paylaşım sitesinin kullanım neden- leri. Academia, 567-571. Erişim adresi: https://www.academia.edu/714415/FACEBO- OK_SOSYAL_PAYLA%C5%9EIM_S%C4%B0TES%C4%B0N%C4%B0N_KULLA- NIM_NEDENLER%C4%B0 Erişim tarihi: 13.06.2019.
  • Lüsted, A. M. (2011). Social networking: Myspace, Facebook and Twitter, America: ABDO Publishing Campany
  • Maden, S., Dincel, Ö., & Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(2), 748-769. Erişim adresi: http://www.tekedergisi.com/Makaleler/1871218791_17maden.pdf Erişim tarihi: 14.06.2019.
  • Mayfield, A. (2010). What is social media. Erişim adresi: https://www.icrossing.com/ uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social%20Media_iCrossing_ ebook.pdf Erişim tarihi: 12.06.2019.
  • Ök, F. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 327965)
  • Öztürk, S. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin internet ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Devrekani Meslek Yüksekokulu örneği. Social Sciences Stu- dies Journal, 4(14), 470-478. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publicati- on/323254240_MESLEK_YUKSEKOKULU_OGRENCILERININ_INTERNET_VE_ SOSYAL_MEDYA_KULLANIM_ALISKANLIKLARI_DEVREKANI_MESLEK_ YUKSEKOKULU_ORNEGI Erişim tarihi: 14.06.2019.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32. Erişim adresi: http://josc. selcuk.edu.tr/article/view/1075000023 Erişim tarihi: 14.06.2019.
  • Taşdemir, O. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde özel yazmanın yazma kaygısına ve yazma eğilimine etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 507042)
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Journal of History School (JOHS), 7(17), 851-870. Erişim adresi: http://www. johschool.com/DergiPdfDetay.aspx?ID=474
  • Tuğlu, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin sosyal medyayı kullanım amaçları ve sos- yal medya kullanımlarına ilişkin tutumları. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 454683)
  • Tunçel, H. (2014a). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenimine yönelik kaygı ve kaygının yabancı dil öğrenimi başarısına etkisi. (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 375602)
  • Tunçel, H. (2014b). Yabancı dil öğretimine yönelik kaygı çalışmalarına ge- nel bir bakış. Route Educational and Social Science Journal, 1(2), 126-151. Eri- şim adresi: https://www.academia.edu/8444891/YABANCI_D%C4%B0L_%C3%
  • 96%C4%9ERET%C4%B0M%C4%B0NE_Y%C3%96NEL%C4%B0K_KAYGI_ %C3%87ALI%C5%9EMALARINA_GENEL_B%C4%B0R_BAKI%C5%9E Erişim tarihi: 14.06.2019.
  • Yetiş, Ü. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve e- öğrenme stilleri arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez
  • Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 521613) Yılmazsoy, B. (2018). Eğitsel amaçlı sosyal medya kullanımı: Facebook örneği. (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 495192)
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Sevim Bu kişi benim

Esra Gizem Kara Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 78

Kaynak Göster

APA Sevim, O., & Kara, E. G. (2019). TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN SOSYAL MEDYA KULLANICILARININ OKUMA VE YAZMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(78), 449-466.