Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI PROBLEMLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2019, Sayı: 78, 497 - 510, 15.07.2019

Öz

Sanat eğitimi bireyin, sosyal, bedensel ve ruhsal gelişimine sağladığı katkıdan dolayı oldukça büyük bir öneme sahiptir ve genel eğitim sistemi içinde çocuğun yaratıcılığını en rahat ifade edebildiği yer, sanat eğitimi alanıdır. Öğrencilerin coşkulu, hareketli ruhsal yapısı ve duygusal dünyasının dışa açık olmasından dolayı alıcılarının en açık
olduğu çağ olan eğitimin ilk yıllarında oldukça önemlidir. Fakat ne yazık ki, özel okullar dışında öğrencilerin görsel sanatlar öğretmenleri ile tanışabildikleri en erken dönem 11
yaş düzeyinde (5. Sınıf) olmaktadır. Görsel sanatlar eğitimi, öğrencilerin yaşantılarından elde ettikleri bilgilerle, derslerinde öğrendikleri konular arasında daha iyi sentezleme
yapabilmesine, gözlem yeteneğinin ve el becerilerinin büyük oranda gelişmesine aynı zamanda da pratik zekâsının ivme kazanmasına oldukça katkı sağlar. Bu araştırmada veriler, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Niğde il merkezinde bulunan ortaokulların tamamında (15 ortaokul) görev yapan toplam 16 kadrolu görsel sanatlar öğretmeni ile görüşülerek elde edilmiştir. Öğretmenlere 5 Sorudan oluşan görüşme formları uygulanmıştır. Elde edilen veriler nitel araştırma teknikleri içerisinde yer alan betimsel analiz tekniğine
göre yorumlanarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda ise, ders saatlerinin yetersiz olması, yeterli donanıma sahip olmayan uygulama ortamları, dersin uygulanmasını
zorlaştıran kalabalık sınıf mevcutları, derse önem vermeyen birçok veli ile malzeme temini yapmayan ya da yapamayan birçok öğrenci ile aksayan öğretim programları gibi
birçok bulgu elde edilmiştir. Araştırma görsel sanatlar öğretmenlerinin karşılaştıkları ortak problemleri ortaya çıkarması açısından önem arz etmektedir. Elde edilen veriler ile
bazı veli ve öğrenciler tarafından giderek itibarsızlaştırılmaya çalışılan görsel sanatlar eğitimi dersine bakış ile öğretmenlerin eğitim şartlarına dikkat çekilerek yeniden düzenlenebileceği, getirilen öneriler ile de alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akın, O. A. (2017). Görsel sanatlar eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersi uygulamaları. Turkish Studies Dergisi. 12(25), 61-576.
  • Akın, O. A., Özsoy V. (2017). Görsel sanatlar dersinde estetik öğretim ile ilgili ders iş- lenişinin ve etkinlik formlarının değerlendirilmesi. (NWSFA) Fine Art. 12(3), 205-215.
  • Alakuş, A., O., Mercin, L. (2009). Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Aykut, A. (2006). Günümüzde görsel sanatlar eğitiminde kullanılan yöntemler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21(2), 33-42.
  • Artut, K. (2004). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. (3. Baskı) Ankara: Anı Yayın- cılık.
  • Başbuğ, F., Başbuğ, Z.(2016). Görsel sanatlar eğitimi üzerine notlar. Akdeniz Sanat Der- gisi. 9(18), 4-98.
  • Buyurgan U. ve S. (2018). Sanat eğitimi ve öğretimi, eğitimin her kademesine yönelik yöntem ve tekniklerle. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyükparmaksız, M.A. (2016). Güncel sanatın öğretilmesine yönelik yeni bir eğitim programının hazırlanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Konya: Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 290-291.
  • Büyükparmaksız, M. A., Okur, A. (2017). Ulusal resim yarışmalarına yönelik öğrenci görüşleri. İdil Dergisi. 6(29), 37.
  • Gökaydın, N. (2010). Temel sanat eğitimi. Konya: Moss Yayıncılık.
  • Gündüz, Y.(2015). Popüler kültürün görsel sanatlar dersine olası yansımaları. Uluslara- rası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 278-293.
  • Güneş, A. (2018). Filmlerin görsel sanatlar eğitiminde kullanımı. ASEAD. 5(10), 84-93. Erişim Tarihi: 29.04. 2019.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler teknikler. (26. Bas- kı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kırışoğlu, O.( 2002). Sanatta eğitim. (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özsoy, V.(2007). Görsel sanatlar eğitimi, resim-iş eğitiminin tarihsel ve eğitimsel süreç- leri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • San, İ.(2008). Sanat ve eğitim. Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Tütüncü, S.(2006). İlköğretim görsel sanatlar (resim-iş) eğitimi dersi çerçevesinde ço- cuk resminde yaratıcılık kavramının algılanışına ilişkin bir durum çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İzmir: İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türe, N. (2017). Eğitim ve öğretimde bir araç olarak görsel sanatlar eğitiminin öğrenci- lere sağladığı katkılar. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Konya Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ünver, E. (2002). Sanat eğitimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Adar Cömert Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 78

Kaynak Göster

APA Adar Cömert, S. (2019). GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI PROBLEMLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. EKEV Akademi Dergisi(78), 497-510.