İnsan olmanın en temel özelliklerinden biri gerek kendisi gerekse çevresi ile iletişim
kurma ihtiyacı duymasıdır. İnsanlar duygu, düşünce, inanç ya da fikirlerini iletişim kurarak
diğer bireylerle paylaşır ya da diğer bireylere aktarır. Bu duygu, düşünce, inanç
ya da fikirleri paylaşma ya da aktarma süreci iletişim süreci olarak ifade edilebilir ve
bu süreçte insanların etkili ve başarılı iletişim kurabilmeleri kişisel iletişim becerilerine
bağlıdır. Sosyal bir varlık olan, topluluklar oluşturan ve toplum içinde yaşayan insanın
iletişim becerilerinin önemli olduğu ve ön plana çıktığı birçok mesleği icra ettiği de bir
gerçektir. Etkili ve başarılı iletişimin ön plana çıktığı alanlardan biri de sosyal hizmetler
alanıdır. Sosyal çalışma/hizmet görevlileri üzerinde çalıştıkları her vakada ve gerçekleştirdikleri
her görüşmede iletişim becerilerini kullanmak zorundadır. Bu araştırmada
farklı bireylerle çalışma sürecinin başarı ile yönetilmesinde ve etkili bir iletişim kurulmasında
önemli bir yere sahip olan sosyal çalışma/hizmet görevlilerinin iletişim becerilerinin cinsiyet,
medeni durum, gelir düzeyi, eğitim düzeyi, mezuniyet alanı, hizmet süresi
ve kronik rahatsızlığa sahip olma durumu gibi fiziksel ya da psikolojik unsurlara bağlı
olarak farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla
Korkut Owen ve Demişbaş Çelik’in geliştirdiği İletişim Becerileri Ölçeği-Yetişkin Formu
aracılığıyla veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20 paket programı kullanılarak
non-parametrik testlerden Ki-Kare Uygunluk Testi, Mann-Whitney U testi, Bartlett
Küresellik Testi, Kruskal Wallis Tek Yönlü Varyans Analizi ve Kolmogorov-Smirnov Testi
kullanılmıştır. Analiz sonucunda sosyal çalışma görevlilerinin iletişim becerilerinde ve
ölçeğin alt boyutlarında eğitim düzeyi, mezuniyet alanı ve kronik rahatsızlığa sahip olma
durumunun etkili olarak farklılaşmalara neden olduğu buna karşın cinsiyet, medeni durum,
gelir düzeyi ve hizmet süresinin bir farklılaşmaya neden olmadığı saptanmıştır.
İletişim Becerileri Sosyal Çalışmacı Sosyal Hizmet Görevlisi Etkili İletişim Kişilerarası İletişim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 86 |