MARKA KÜRESELLİĞİ, MARKA PRESTİJİ VE MARKA KALİTESİNİN TÜKETİCİ SATIN ALMA NİYETİNE ETKİLERİ: KÜRESEL BİR MARKA ÜZERİNE AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2021,
Sayı: 85, 343 - 358, 31.03.2021
Murat Arslandere
Şeyma Yıldırım
Öz
Bu çalışmada algılanan marka küreselliğinin, marka prestijinin ve marka kalitesinin satın alma niyetine etkisi araştırılmıştır. Tanınmış bir fast food küresel markası müşterilerine yönelik 428 adet anket uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre marka kalitesinin pozitif yönde ve güçlü bir şekilde, algılanan marka küreselliğin ise pozitif yönde satın alma niyetini etkilediği gözlemlenmiştir. Marka prestiji ile satın alma niyeti arasında mevcut literatürün aksine anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Buna sebep olan temel unsurun, tüketicilerin söz konusu fast food küresel markasında ilk tercih sebebi olarak, faydacı tüketim unsurlarından kalite vb. unsurları öncelikli göze almasıyla ilgili olduğu değerlendirilmiştir.
Kaynakça
- Ak, T. (2009). Marka yönetimi ve tüketici karar sürecine etkileri. Yüksek lisans tezi,
Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
- Akram, A., Merunka, D., Akram, M. S. (2011). Perceived brand globalness in emerging
markets and the moderating role of consumer ethnocentrism. International
Journal of Emerging Markets, 6(4), 291-303.
- Alden, D. L., Steenkamp,J. B. , Batra, R. (1999). Brand positioning through advertising in
Asia, North America, and Europe: The roie of globai consumer cuiture. Journal
of Marketing, 75-87.
- Avcı, S. (2007). İşletmelerin uluslararasılaşması ve küresel markalaşma: DYO
uygulaması. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
- Baek, T. H., Kim, J., Yu, J. H. (2010). The differential roles of brand credibility and brand
prestige in consumer brand choice. Psychology & Marketing, 27(7), 662-678.
- Bali, R. N. (2004). Tarz-ı hayat’tan life style’a: Yeni seçkinler, yeni mekânlar, yeni
yaşamlar. (6. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları.
- Bostan, A., Ravanoğlu, G. A. (2019). Türkiye’de enerji tüketimi ve cari açığın büyüme
üzerindeki etkisinin incelenmesi, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2),
1713-1726.
- Chepchirchir, J., Leting, M. (2015). Effects of brand quality, brand prestige on brand
purchase intention of mobile phone brands: Empirical assessment from Kenya.
International Journal of Management Science And Business Administration,
1(11), 7-14.
- Dimofte,C. V.,Johansson,J. K.,Ronkainen,I.A.(2008).Cognitive and affective reactions
of U.S. consumersto global brands. Journal of International Marketing, 16-4.
- Ercan, K. M., Öztürk, M. B., Demirgüneş, K., Başcı, E. S., Küçükkaplan, İ. (2011). Marka
değerinin tespiti. İstanbul: Renk Matbaacılık.
- Fornell, C., Larcker, D. (1981). Structural equation models with unobservable variables
and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
- Franzen, G. (2002). Reklamların marka değerine etkisi (Çev. F. Yalım). İstanbul: Kapital
Medya. (Eserin orijinali 1999’da yayımlandı).
- Hair, J. F., Hult., G. T. M., Ringle, C., Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least
squares structural equation modeling (PLS-SEM) second edition. Los Angeles:
Sage.
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., Tatham, R. L. (2010). Multivariate
data analysis (Seventh edition). New Jersey, Prentice Hall.
- Hanzaee, K. H., Taghipourian, M. J. (2012). The effects of brand credibility and prestige
on consumers purchase intention in low and high productin volvement. Journal
of Basic and Applied Scientific Research, 2(2). 1281-1291.
- Hassan, S., Katanis, L. (1991). Identification of global consumer segments: A behavioral
framework. Journal of International Consumer Marketing, 3(2), 11-29.
- Henseler,J., Ringle, C. M., Sarstedt, M. (2015).Anew criterion for assessing discriminant
validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy
of marketing science, 43(1), 115-135.
- Hollis, N. (2011). Küresel marka.
İstanbul: Acar Basım.
- Hwang, J., Hyun, S. H. (2012). The antecedents and consequences of brand prestige in
luxury restaurants. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(6).
- Karataş, A. (2014). Tüketicilerin küresel markalara yönelik tutumlarını ve küresel
marka tercihlerini etkileyen faktörler. Yüksek lisans tezi, Sakarya: Sakarya
Üniversitesi.
- Keller, K. L., Aaker, D. A. (1992). The effects of sequential introduction of brand
extensions. Journal of Marketing Research, 29(1), 35-50.
- Lee, M. Y., Knight, D., Kim, Y. K. (2008). Brand analysis of a US global brand in
comparison with domestic brands in Mexico, Korea, and Japan. Journal of
Product & Brand Management, 17(3). 163-174.
- O'Shaughnessy, J., O'Shaughnessy, N. J. (2002). Marketing, the consumer society and
hedonism. European Journal of Marketing, 36(5/6), 524-547.
- Özsomer, A., Altaras, S. (2008). Global brand purchase likelihood: A critical synthesis
and an integrated conceptual framework. Journal of International Marketing,
1-28.
- Quelch, J. (1999). Global brands: Taking stock. Business Strategy Review, 1-14.
Ringle., C. M., Wende S, Becker, J. M. (2015). Smart PLS release: 3. Germany Smart
PLS GmbH: Böenningstedt
- Sankar, S. M. (2006). Consumer perception of global vs. local brands: The Indian car
industry. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. United Kingdom: The University
of Nottingham.
- Saraç, M. K., (2017). Marka genişletme stratejisi çerçevesinde mağaza imajı algılanan
uyum ve algılanan kalitenin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ankara: Hacettepe
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Sloot, L. M., Verhoef, P. C. (2008). The impact of brand delisting on store switching and
brand switching intention. Journal of Retailing, 84(3), 281-296.
- Söylemez, C., Taşkın, E. (2015). Tüketicilerin küresel marka algısı ve satın alma niyeti
üzerindeki etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 45, 34-48.
- Steenkamp, J. B., Batra, R., Alden, D. L. (2003). How perceived brand globalness creates
brand value. Journal of Business Studies, 1(34), 53-65.
- Şanal, O. (2006). Markalarda hükümsüzlük davaları. Ankara: Adalet Basım Yayım.
- Uslu, A., Erdem, Ş., Temelli, A. (2006). İşletmelerin tüketici odaklı marka stratejisi.
İstanbul: Birlik Ofset Basın Yayın Reklamcılık.
- Vera, J. (2015). Perceived brand quality as a way to superior customer perceived value
crossing by moderating effects. Journal of Product & Brand Management,
24(2), 147–156.
- Vigneron, F., Johnson, W. L. (1999). A review and a conceptual framework of prestige
seeking consumer behavior. Academy of Marketing Science Review, 1, 1–17
- Wong, K. W., Zhou, S., Yang, Q., Yeung, J. M. (2005). Mining customer value: From
association rules to direct marketing. Data Mining and Knowledge Discovery,
11, 57- 79.
- Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means and
model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2-22.