Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2015, Sayı: 62, 289 - 306, 30.04.2015

Öz

Medya Okuryazarlığı kavramı Türkiye’de eğitim sistemi içerisinde iki binli yılların
başlarından itibaren tartışılmaya başlamıştır. İlköğretim okullarında Medya Okuryazarlığı
dersini vermekle yükümlü öğretmenler lisans eğitimi döneminde Medya Okuryazarlığı eğitimi
almamaktadırlar. Bu açıdan öğretmen adaylarının Medya Okuryazarlık düzeyleri ve bu
derse ilişkin görüşleri, dersin verimliliği açısından önem arz etmektedir. Bu araştırmanın
amacı “Medya Okuryazarlığı eğitimini Türkiye`de kimler verebilir, nitelikleri neler olmalıdır,
hangi seviyede ve nasıl bir kapsamla verilmelidir?” sorularına yönelik tarama modelinde
betimsel bir araştırma yaparak, öğretmen adaylarının görüşlerini ortaya koymaktır.
Araştırmanın çalışma evrenini, Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’nde okuyan 480
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu araştırmada verilerin analizinde yüzde (%), frekans
(f), t testi, X2 kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının Medya Okuryazarlığı
dersinin gerekliliğine inandıkları ve bu dersin farklı düzeylerde de verilmesi gerektiği bulgularına
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aufderheide, P. (1993). Conference report. National Leadership Conference On Media Literacy. Washington DC: Aspen Institute.
  • Allison, M.A. (2011). Professional resource: Digital and Media Literacy: A plan of action. Journal of Media Literacy Education, 2(3), s.181-4.
  • Altun, A. (2009). Eğitim Bilim Açısından Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Programına Eleştirel Bir Yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), s. 97-109.
  • Altun, A. (2008). Türkiye'de medya okuryazarlığı. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 16, s. 30-34.
  • Apak, Ö. (2008). Türkiye, Finlandiya ve İrlanda ilköğretim programlarının medya okuryazarlığı eğitimi açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Considine, D. (2008). Case for media literacy in today’s schools. www.Medialit.Org/ Reading_Room/Article368.Html, (11.02.2010).
  • Considine, D. (2002). Media literacy across the curriculum. www.Medialit.Org/Reading_ Room/Article551.Html,
  • Çetinkaya, S. (2008). Bilinçli medya kullanıcıları yaratma sürecinde medya okuryazarlığının önemi. Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Deveci, H., Çengelci, T. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarından Medya Okuryazarlığına Bir Bakış. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), s.25-43.
  • Elma, C. vd. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin medya ve medya okuryazarlığı dersine ilişkin tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, s. 93-113.
  • Ertürk, Y. D. ve Gül, A. A. (2006). Çocuğunuzu televizyona teslim etmeyin medya okur yazarı olun. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Fedorov, A. (2003). Media education and media literacy: experts’ opinions. ın mentor. a media education curriculum for teachers in the mediterranean, Paris: Unesco. Fellini, D. (2014). Quality media literacy education: A tool for teachers and teacher educators of Italian elementary schools. Journal of Media Literacy Education, 6(1), s. 28-43.
  • Gezgin, S., Cinman-Şimşek, M. (2007). Medya Okuryazarlığı Dersine Talibiz, www.Egitimgazetesi. Com/News_Detail.Php?İd=140126, (07.01.2008).
  • Hobbs, R. (1996). Expanding the concept of literacy. In R. Kubey (Ed), Media Literacy in The Information Age. New York: Transaction Pres.
  • Hobbs, R. (1998). The seven great debates in the media literacy movement. Journal of Communication, 48(1), s. 16-32.
  • İnan, T. ve Bayındır, N. (2009). Medya okur-yazarlığı dersinin gerekliliğine yönelik sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3 Mayıs 2009, Çanakkale.
  • İnceoğlu, Y. (2007). Medyayı doğru okumak. N. Türkoğlu ve M. Cinman-Şimşek (Eds.), Medya Okuryazarlığı. İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (14.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Literat, I. (2014). Measuring new media literacies. Journal of Media Literacy Education, 6(1), s.15-27.
  • Luke, C. (1999). Media and culturel studies in australia. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(8), s.622-626.
  • MEB. (2006). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu ve Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Pekmen, C. (2007). Avrupa birliği çevre politikalarında katılım hakkı: Aarhus sözleşmesi. N. Türkoğlu Ve M. Cinman-Şimşek (Eds.). Medya Okuryazarlığı. İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • RTÜK. (2007). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretmen el kitabı. Yayın Danışmanı: M. Naci Bostancı, Ankara: Radyo Ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Scheibe, C. (2009). Sound great, but ı don’t have time! helping teachers meet their goals and needs with media literacy education. Journal Of Media Literacy Education, 1, s. 68-71.
  • Thoman, E. (2003). Media literacy: a guided tour of the best resources for teaching. The Clearing House, 76(6), s. 278-283.
  • Thoman, E. ve Jolls, T. (2008). 21. yüzyıl okuryazarlığı: Medya okuryazarlığına genel bir bakış ve sınıf içi etkinlikler. Çeviri: C. Elma ve A. Kesten (Eds.). Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Topuz, H. (2007). Medya eğitimi: Medya çözümlemesi. N. Türkoğlu ve M. Cinman-Şimşek (Eds.). Medya Okuryazarlığı. İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Türkoğlu, N. (2006). Medya okuryazarlığı dersi iletişim mezunlarınca verilmeli http://www.Medyaokuryazarligi.Org.Tr/Haberler/Moy_Dersi_İletisim_ Mezunlar%C4%B1na_Verilmeli.Pdf (11.14.2009).
  • Webster University. (2009). Media literacy survey. http://www.Webster.Edu/Medialiteracy/ Survey/Survey_Data-Totals.Htm (08.09.2009).
  • Willis, H., & Anderson, S. (2013). Speculative design and Curriculum development: Using worldbuilding to imagine a new major in a post-course era. Journal of Media Literacy Education, 5(2), s. 378-387.
  • Yates, B.L. (1997). Media education’s present and future: A survey of teachers. The National Media Citizenship Project’s Summer Conference: Teaching Media Literacy And Media Citizenship, Birmingham, Al.
  • Young, J.S., ve Daunic, R. (2012). Voices from the field linking learning: Connecting traditional and media literacies in 21st Century learning. Journal of Media Literacy Education, 4(1), s. 70-81.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Taşkın İnan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA İnan, T. (2015). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA OKURYAZARLIĞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. EKEV Akademi Dergisi(62), 289-306.