Bu araştırma ortaokul sosyal bilgiler ve fen bilimleri branş öğretmenlerinin ders kitaplarının yanı sıra yardımcı kaynak kitapları kullanma sebeplerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Öncelikle beş adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış mülakat formu hazırlanmıştır. Bu sorular iki uzman görüşüne sunulmuş, uzmanların verdiği bilgiler sonucunda soru sayısı dörde düşürülerek diğer soruların kapsamı ile ilgili düzeltmeler yapılmıştır. Yardımcı kitap kullanan öğretmenlere yardımcı kitap alırken nelere dikkat ettikleri, yardımcı kitabın öğrenciye ve öğretmene ne gibi faydası olduğu soruları sorulmuştur. Araştırmaya Türkiye’nin Ağrı ili ve ilçe okullarında görev yapan 6 fen bilimleri, 6 sosyal bilgiler öğretmeni olmak üzere toplam 12 branş öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel, sistematik ve veri analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen bazı sonuçlar şu şekildedir: Araştırmanın sonucunda hem sosyal bilgiler hem de fen bilimleri öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu görsel zenginlik ve uygulama fazlalığının yer alması, konu tekrarı ile kalıcı öğrenme sağlaması, konu anlatımında önemli nokta vurgusu, anlaşılır bir dil kullanılması gibi sebeplerden dolayı öğrencilerine yardımcı kitap aldırdıkları sonucuna varılmıştır. Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri öğretmenleri yardımcı kitapları aldırırken bu kitapların (MEB) Milli Eğitim Bakanlığı programına uygun olması ve MEB sınavlarına benzer soruların var olması, etkinlik sayısının ve soru çeşidinin fazla olması, bilgi çeşitliliği, anlatım dili ve kaliteli soruların yer almasına dikkat ettikleri ifade edilebilir.
Sosyal Bilgiler Fen Bilimleri Ders Kitapları Yardımcı Kitaplar Ortaokul.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 83 |