Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SATRANC-I UREFA OYUNUNUN OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE DEĞERLER EĞİTİMİNDE KULLANIMINA YÖNELİK ÖRNEK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2016, Sayı: 65, 155 - 171, 25.02.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı; Satranc-ı Urefa oyununu, okul öncesi dönemdeki öğrencilerin değer eğitiminde kullanılabilecek eğitsel bir oyun şeklinde uyarlamak, geliştirilen oyunun öğrencilere değerleri öğretmedeki etkisini ve öğrencilerin oyun hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırmada yaklaşık 1500 yıl önce Hindistan’da bulunmuş ve Osmanlı İmparatorluğu’nda tasavvuf kültürünü benimsetmek amacıyla kullanılmış bir oyun olan Satranc-ı Urefa oyununun temel kuralları esas alınarak, okul öncesi öğrencilerinin değerler eğitiminde kullanılabilecek bir oyun geliştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Erzurum il merkezinde bulunan özel iki okul öncesi eğitim kurumunda öğrenim gören 5-6 yaş arasındaki 16 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada, verilerin toplanmasında doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Veriler; yarı yapılandırılmış mülakat formu, yapılandırılmamış gözlem ve araştırmacılar tarafından geliştirilen oyun ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda geliştirilen oyunun, öğrencilerin değerleri benimsemelerine ve değerleri davranışa dönüştürmelerine destek olan eğitsel bir oyun olarak uygulanabileceği kanısına varılmıştır.

Kaynakça

  • Altuntaş, İ. H. (2012). Satranc-ı urefa (Arifler Satrancı), Erişim: 10 Mayıs 2014, http://ismailhakkialtuntas. com/2012/05/23/satranc-i urefa-arifler-satranci/
  • Aydın, Z. ve Gürler, A. (2013). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Bilgin, N. (2007). Sosyal psikoloji sözlüğü. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Demircioğu. İ. H., Tokdemir, A. M. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: Amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6, 69-88.
  • Türk Dil Kurumu (2014). Güncel Türkçe sözlük. Erişim: 10 Mayıs 2014, http://www. tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.53d2 5227ce13c4.53326857
  • Güngör, E. (1993). Değerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları.
  • İzgören A. Ş. (2003). Dikkat vücudunuz konuşuyor. Ankara: Elma Yayınevi.
  • Koçyiğit S., Tuğluk M. N., Kök M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, P.16, 324-342.
  • On Sekizinci Millî Eğitim Şûrası Kararları (2010), Erişim: 12 Mayıs 2014, www.meb. gov.tr/duyurular/.../ttkb/18Sura_kararlari_tamami.pdf.
  • Schick, I. C. (2010). Tasavvuf felsefesi ve Markov zincileri. Su Dergi, 9, 8-10.
  • Yeşil, R., Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. TSA, 11(2), 65-84.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Zengin, H.K. (2002). Eğitsel oyunlar ve ilköğretim DKAB dersinde kullanımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esengül Hatun Bu kişi benim

Yusuf Söylemez Bu kişi benim

Bayram Arıcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 65

Kaynak Göster

APA Hatun, E., Söylemez, Y., & Arıcı, B. (2016). SATRANC-I UREFA OYUNUNUN OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE DEĞERLER EĞİTİMİNDE KULLANIMINA YÖNELİK ÖRNEK BİR ÇALIŞMA. EKEV Akademi Dergisi(65), 155-171.