Bu araştırmada konservatuvar öğrencilerinin müzik ve piyano eğitiminde bibliyoterapiye ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel bir yaklaşımla gerçekleştirilmiş ve olgubilim desenindedir. Olgubilime dayalı araştırmalarda bireyin olgulara yüklediği anlamların ortaya konulması amaçlanır. Araştırmada çalışma grubu benzeşik örnekleme yöntemi ile seçilen 7 konservatuvar öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin görüşlerinin 5 kategoride toplandığı görülmektedir. Katılımcıların müzik ve piyano eğitiminde bibliyoterapinin kullanımına ilişkin genel görüşleri, bibliyoterapinin bireysel katkısı, müzik ve piyano eğitimine dair katkısı, olumlu ve olumsuz görüşleri olarak 5 kategori altında toplandığı görülmektedir. Tüm kategorilerde en çok öne çıkan üç sonuç, içgörüye dair farkındalık, içgörü ve sorunları fark edebilme olarak görülmektedir. Araştırmanın katılımcıları bibliyoterapi sonucunda içgörü ve farkındalık kazandıklarını belirtmişlerdir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda, katılımcıların bibliyoterapi yoluyla kişisel geçmişlerine ilişkin farkındalıkları sayesinde, müzik ve piyano eğitiminde karşılaştıkları sorunları daha kolay tanımlayabildikleri ve baş edebildikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar ışığında, bibliyoterapinin müzik ve piyano eğitiminde, destekleyici ve kolaylaştırıcı bir uygulama olarak kullanılması önerilebilir.
Akgün, E., & Belli, G. K. (2019). Bibliotherapy with preschool children: A case study. Current Approaches in Psychiatry/Psikiyatride Güncel Yaklasimlar, 11(1), 100–112. https://doi.org/10.18863/pgy.392346
Altunbay, M. (2018). Using literature in bibliotheraphy: Biography sampling. Journal of Education and Training Studies, 6(11), 201-206. https://doi.org/10.11114/jets.v6i11.3593
Bal, Ö. Ü. F. (2018). Bibliyoterapi uygulamasının depresyon üzerindeki etkinliğinin değerlendirilmesi, Evaulation of the effiacy of bibliotheraphy application on depression. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5 (24), 1630-1640.
Bal, F. (2020) Bibliyoterapi, sosyoloji ve psikoloji araştırmaları (C., Aslan & İ. Sanberk) (Eds.) (pp. 133-147) Akademisyen Kitabevi.
Crappell, C. (2019). Teaching piano pedagogy: A guidebook for training effective teachers. Oxford University Press.
Çuhadar, C. H. (2016). Müzik ve Müzik Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (1), 217-230.
Daymon, C., & Holloway, I. (2003). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. Routledge.
Deitcher, H. (2019). Bibliotherapy and teaching jewish texts:“Medicine for the mind”. Religious Education, 114 (1), 17-29. https://doi.org/10.1080/00344087.2018.1526363
Fenmen, M. (1991). Müzikçinin el kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Forgan, J. W. (2002). Using bibliotherapy to teach problem solving. Intervention in school and clinic, 38 (2), 75-82. https://doi.org/10.1177/10534512020380020201 Goleman, D. (2019). Self-awareness. Harvard Business Review Press.
Hannula, S. M., Liljedahl, P., Kaasila, R., & Rösken, B. (2007). Researching relief of mathematics anxiety among pre-service elementary school teachers. In J. Woo, H. Lew, K. Park & D. Seo (Eds.), Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 153–162). PME.
Hua.Y. (1993). Yaşamak. Jaguar Yayınları.
Ingerslev, L. R. (2020). On the role of habit for self-understanding. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 19 (3), 481-497.https://doi.org/10.1007/s11097-018-9605-8
İnan, C., & Erkuş, S. (2018). Bibliyoterapi tekniğinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(15), 259-271. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13422
Johnson, C. E., Wan, G., Templeton, R. A., Graham, L. P., & Sattler, J. L. (2001). " Booking it" to peace: bibliotherapy guidelines for teachers (On-going Topics). Academic Exchange Quarterly, 5(3), 172-177.
Karagül, S. (2018). Çocuk edebiyatı ve bibliyoterapi. Çocuk ve Medeniyet, 3(6), 43-55.
Kasperek-Z., B. J., Bednarek, A., Giguere, M., Orłowski, W., & Sawicka, M. (2021). The specificity of the use of bibliotherapy as an element of psychiatric rehabilitation in a group of patients suffering from schizophrenia. Postepy Psychiatri Neurologi/Advances in Psychiatry & Neurology, 30 (4), 278–286. https://doi.org/10.5114/ppn.2021.111946
Landy, J. (2012). Formative fictions: Imaginative literature and the training of the capacities. Poetics Today, 33(2), 169–216. https://doi.org/10.1215/03335372-1586581
Taşcılar, L.M. Z. (2017). Bibliyoterapi programının üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin öz saygı düzeylerine etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (37), 73-96. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645183
Lenkowsky, R. S. (1987). Bibliotherapy: A review and analysis of the literature. The Journal of Special Education, 21 (2), 123–132. https://doi.org/10.1177/002246698702100211
Manen, V. M. (1990). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. The University of Western Ontario.
Mayya, S., & Roff, S. U. E. (2004). Students′ perceptions of educational environment: a comparison of academic achievers and under-achievers at kasturba medical college, India. Education for health, 17 (3), 280-291.
Masters, L. F., Mori, B. A., & Mori, A. A. (1999). Teaching secondary students with mild learning and behavior problems: Methods, materials, strategies (3rd ed.). Pro-Ed.
McMillen, P. S. (2006). A therapeutic collaboration: The bibliotherapy education project at Oregon State University. OLA Quarterly, 12 (2), 14.
Merriam, S. (2018). Qualitative research: A guide to design and implementation (3rt ed., pp. 1–292). Nobel Academic Publishing. Okan, H. & Mohan Kömürcü, H. (2020). Konservatuvar öğrencilerinin eşlik dersine ilişkin metaforik yaklaşımlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,17 (1) , 1415-1443 . https://doi.org/10.33711/yyuefd.838445
Öncü, H. (2012). Bibliyoterapi yönteminin okullarda psikolojik danışma ve rehberlik amacıyla kullanılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,161(161), 147-170.
Pardeck, J. T. (1990). Children’s literature and child abuse. Child Welfare, 69 (1), 83–88.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4th ed.). Sage.
Poggenpoel, M., & Myburgh, C. (2003). The researcher as research instrument in educational research: A possible threat to trustworthiness?(A: research_instrument). Education, 124(2), 418-423.
Saint-Exupery. A. (1943) Küçük Prens.Can Çocuk.
Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences (4th ed.). Teachers College Press.
Sevinç, G. (2019). Ölüm ve bibliyoterapi: Okul öncesi dönemde faydalanılabilecek çocuk kitaplarına yönelik bir içerik analizi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9 (55), 1213-1246.
Stamps, L. S. (2003). Bibliotherapy: how books can help students cope with concerns and conflict. Delta Kappa Gamma Bulletin, 70 (1), 25-29. Sternberg R.J, Jarvin L, Desmet O.A. (2022). Lessons from the conservatory model as a basis for undergraduate education and the development of intelligence. Journal of Intelligence. 2022; 10(2), 1-11. https://doi.org/10.3390/jintelligence1002003
Smith, J.A., & Eatough, V. (2007). Interpretative phenomenological analysis. In E. Lyons & A. Coyle (Eds.), Analysing qualitative data in psychology (pp. 35–64). Sage.
Sullivan, A. K., & Strang, H. R. (2002). Bibliotherapy in the classroom: using literature to promote the development of emotional intelligence. Childhood Education, 79(2), 74-80. https://doi.org/10.1080/00094056.2003.10522773
Showry, M., & Manasa, K. V. L. (2014). Self-awareness-key to effective leadership. IUP Journal of Soft Skills, 8(1),15-26.
Şentürk, G. C. (2014). Eleştirel düşünme eğitiminin müzik eğitiminde performansa etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(4),43-56. https://doi.org/10.30803/adusobed.188824
Thompson, E., & Trice, B., S. (2012). School-based group interventions for children exposed to domestic violence. Journal of Family Violence, 27(3), 233-241. https://doi.org/10.1007/s10896-012-9416-6
Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi- temel kavramlar- ilkeler- yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Womack, S. A., Marchant, M., & Borders, D. (2011). Literature-based social skills instruction: A strategy for students with learning disabilities. Intervention in School and Clinic, 46(3), 157-164. https://doi.org/10.1177/1053451210378164
Yeşil, F. (2021). Türkçe eğitiminde bibliyoterapi tekniğinin kullanımına yönelik eğitim tasarımı önerisi (Tez.No. 28942560) [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
Yıldırım, A., & Simsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Yılmaz, M. (2014). Bilgi ile iyileşme: Bibliyoterapi. Türk Kütüphaneciliği, 28 (2), 169-181.
The Views of Students on Bibliotherapy in Music and Piano Education
The aim of this research is to determine the views of conservatory students on the bibliotherapy in music and piano education. This study was carried out with a qualitative approach and is in the phenomenological pattern. In phenomenological studies, it is aimed to put the meanings that the individual attributes to the phenomena. The study group consists of 7 conservatory students selected by homogeneous sampling method. The data in the research were obtained through semi-structured interviews. The data obtained as a result of the research were analyzed with the content analysis method. In the research, the opinions of the students were collected in 5 categories as general opinions on the use of bibliotherapy in music and piano education, individual contribution of bibliotherapy, contribution to music and piano education, positive and negative opinions. The three most prominent results in all categories in the research are awareness of insight, insight, and being able to recognize problems. The participants of the study stated that they had insight and awareness as a result of bibliotheraphy. In line with the findings obtained in the research, it was concluded that the participants were able to identify and cope with the problems they encountered in piano and music education more easily, thanks to their awareness of their personal backgrounds through bibliotherapy. In light of these results, it can be suggested to use bibliotheraphy as a supporting and facilitating practice in music and piano education.
Akgün, E., & Belli, G. K. (2019). Bibliotherapy with preschool children: A case study. Current Approaches in Psychiatry/Psikiyatride Güncel Yaklasimlar, 11(1), 100–112. https://doi.org/10.18863/pgy.392346
Altunbay, M. (2018). Using literature in bibliotheraphy: Biography sampling. Journal of Education and Training Studies, 6(11), 201-206. https://doi.org/10.11114/jets.v6i11.3593
Bal, Ö. Ü. F. (2018). Bibliyoterapi uygulamasının depresyon üzerindeki etkinliğinin değerlendirilmesi, Evaulation of the effiacy of bibliotheraphy application on depression. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5 (24), 1630-1640.
Bal, F. (2020) Bibliyoterapi, sosyoloji ve psikoloji araştırmaları (C., Aslan & İ. Sanberk) (Eds.) (pp. 133-147) Akademisyen Kitabevi.
Crappell, C. (2019). Teaching piano pedagogy: A guidebook for training effective teachers. Oxford University Press.
Çuhadar, C. H. (2016). Müzik ve Müzik Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (1), 217-230.
Daymon, C., & Holloway, I. (2003). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. Routledge.
Deitcher, H. (2019). Bibliotherapy and teaching jewish texts:“Medicine for the mind”. Religious Education, 114 (1), 17-29. https://doi.org/10.1080/00344087.2018.1526363
Fenmen, M. (1991). Müzikçinin el kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Forgan, J. W. (2002). Using bibliotherapy to teach problem solving. Intervention in school and clinic, 38 (2), 75-82. https://doi.org/10.1177/10534512020380020201 Goleman, D. (2019). Self-awareness. Harvard Business Review Press.
Hannula, S. M., Liljedahl, P., Kaasila, R., & Rösken, B. (2007). Researching relief of mathematics anxiety among pre-service elementary school teachers. In J. Woo, H. Lew, K. Park & D. Seo (Eds.), Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 153–162). PME.
Hua.Y. (1993). Yaşamak. Jaguar Yayınları.
Ingerslev, L. R. (2020). On the role of habit for self-understanding. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 19 (3), 481-497.https://doi.org/10.1007/s11097-018-9605-8
İnan, C., & Erkuş, S. (2018). Bibliyoterapi tekniğinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(15), 259-271. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13422
Johnson, C. E., Wan, G., Templeton, R. A., Graham, L. P., & Sattler, J. L. (2001). " Booking it" to peace: bibliotherapy guidelines for teachers (On-going Topics). Academic Exchange Quarterly, 5(3), 172-177.
Karagül, S. (2018). Çocuk edebiyatı ve bibliyoterapi. Çocuk ve Medeniyet, 3(6), 43-55.
Kasperek-Z., B. J., Bednarek, A., Giguere, M., Orłowski, W., & Sawicka, M. (2021). The specificity of the use of bibliotherapy as an element of psychiatric rehabilitation in a group of patients suffering from schizophrenia. Postepy Psychiatri Neurologi/Advances in Psychiatry & Neurology, 30 (4), 278–286. https://doi.org/10.5114/ppn.2021.111946
Landy, J. (2012). Formative fictions: Imaginative literature and the training of the capacities. Poetics Today, 33(2), 169–216. https://doi.org/10.1215/03335372-1586581
Taşcılar, L.M. Z. (2017). Bibliyoterapi programının üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin öz saygı düzeylerine etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (37), 73-96. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645183
Lenkowsky, R. S. (1987). Bibliotherapy: A review and analysis of the literature. The Journal of Special Education, 21 (2), 123–132. https://doi.org/10.1177/002246698702100211
Manen, V. M. (1990). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. The University of Western Ontario.
Mayya, S., & Roff, S. U. E. (2004). Students′ perceptions of educational environment: a comparison of academic achievers and under-achievers at kasturba medical college, India. Education for health, 17 (3), 280-291.
Masters, L. F., Mori, B. A., & Mori, A. A. (1999). Teaching secondary students with mild learning and behavior problems: Methods, materials, strategies (3rd ed.). Pro-Ed.
McMillen, P. S. (2006). A therapeutic collaboration: The bibliotherapy education project at Oregon State University. OLA Quarterly, 12 (2), 14.
Merriam, S. (2018). Qualitative research: A guide to design and implementation (3rt ed., pp. 1–292). Nobel Academic Publishing. Okan, H. & Mohan Kömürcü, H. (2020). Konservatuvar öğrencilerinin eşlik dersine ilişkin metaforik yaklaşımlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,17 (1) , 1415-1443 . https://doi.org/10.33711/yyuefd.838445
Öncü, H. (2012). Bibliyoterapi yönteminin okullarda psikolojik danışma ve rehberlik amacıyla kullanılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,161(161), 147-170.
Pardeck, J. T. (1990). Children’s literature and child abuse. Child Welfare, 69 (1), 83–88.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4th ed.). Sage.
Poggenpoel, M., & Myburgh, C. (2003). The researcher as research instrument in educational research: A possible threat to trustworthiness?(A: research_instrument). Education, 124(2), 418-423.
Saint-Exupery. A. (1943) Küçük Prens.Can Çocuk.
Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences (4th ed.). Teachers College Press.
Sevinç, G. (2019). Ölüm ve bibliyoterapi: Okul öncesi dönemde faydalanılabilecek çocuk kitaplarına yönelik bir içerik analizi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9 (55), 1213-1246.
Stamps, L. S. (2003). Bibliotherapy: how books can help students cope with concerns and conflict. Delta Kappa Gamma Bulletin, 70 (1), 25-29. Sternberg R.J, Jarvin L, Desmet O.A. (2022). Lessons from the conservatory model as a basis for undergraduate education and the development of intelligence. Journal of Intelligence. 2022; 10(2), 1-11. https://doi.org/10.3390/jintelligence1002003
Smith, J.A., & Eatough, V. (2007). Interpretative phenomenological analysis. In E. Lyons & A. Coyle (Eds.), Analysing qualitative data in psychology (pp. 35–64). Sage.
Sullivan, A. K., & Strang, H. R. (2002). Bibliotherapy in the classroom: using literature to promote the development of emotional intelligence. Childhood Education, 79(2), 74-80. https://doi.org/10.1080/00094056.2003.10522773
Showry, M., & Manasa, K. V. L. (2014). Self-awareness-key to effective leadership. IUP Journal of Soft Skills, 8(1),15-26.
Şentürk, G. C. (2014). Eleştirel düşünme eğitiminin müzik eğitiminde performansa etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(4),43-56. https://doi.org/10.30803/adusobed.188824
Thompson, E., & Trice, B., S. (2012). School-based group interventions for children exposed to domestic violence. Journal of Family Violence, 27(3), 233-241. https://doi.org/10.1007/s10896-012-9416-6
Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi- temel kavramlar- ilkeler- yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Womack, S. A., Marchant, M., & Borders, D. (2011). Literature-based social skills instruction: A strategy for students with learning disabilities. Intervention in School and Clinic, 46(3), 157-164. https://doi.org/10.1177/1053451210378164
Yeşil, F. (2021). Türkçe eğitiminde bibliyoterapi tekniğinin kullanımına yönelik eğitim tasarımı önerisi (Tez.No. 28942560) [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
Yıldırım, A., & Simsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Yılmaz, M. (2014). Bilgi ile iyileşme: Bibliyoterapi. Türk Kütüphaneciliği, 28 (2), 169-181.
Akgün, E., & Belli, G. K. (2019). Bibliotherapy with preschool children: A case study. Current Approaches in Psychiatry/Psikiyatride Güncel Yaklasimlar, 11(1), 100–112. https://doi.org/10.18863/pgy.392346
Altunbay, M. (2018). Using literature in bibliotheraphy: Biography sampling. Journal of Education and Training Studies, 6(11), 201-206. https://doi.org/10.11114/jets.v6i11.3593
Bal, Ö. Ü. F. (2018). Bibliyoterapi uygulamasının depresyon üzerindeki etkinliğinin değerlendirilmesi, Evaulation of the effiacy of bibliotheraphy application on depression. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5 (24), 1630-1640.
Bal, F. (2020) Bibliyoterapi, sosyoloji ve psikoloji araştırmaları (C., Aslan & İ. Sanberk) (Eds.) (pp. 133-147) Akademisyen Kitabevi.
Crappell, C. (2019). Teaching piano pedagogy: A guidebook for training effective teachers. Oxford University Press.
Çuhadar, C. H. (2016). Müzik ve Müzik Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (1), 217-230.
Daymon, C., & Holloway, I. (2003). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. Routledge.
Deitcher, H. (2019). Bibliotherapy and teaching jewish texts:“Medicine for the mind”. Religious Education, 114 (1), 17-29. https://doi.org/10.1080/00344087.2018.1526363
Fenmen, M. (1991). Müzikçinin el kitabı. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Forgan, J. W. (2002). Using bibliotherapy to teach problem solving. Intervention in school and clinic, 38 (2), 75-82. https://doi.org/10.1177/10534512020380020201 Goleman, D. (2019). Self-awareness. Harvard Business Review Press.
Hannula, S. M., Liljedahl, P., Kaasila, R., & Rösken, B. (2007). Researching relief of mathematics anxiety among pre-service elementary school teachers. In J. Woo, H. Lew, K. Park & D. Seo (Eds.), Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 153–162). PME.
Hua.Y. (1993). Yaşamak. Jaguar Yayınları.
Ingerslev, L. R. (2020). On the role of habit for self-understanding. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 19 (3), 481-497.https://doi.org/10.1007/s11097-018-9605-8
İnan, C., & Erkuş, S. (2018). Bibliyoterapi tekniğinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(15), 259-271. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13422
Johnson, C. E., Wan, G., Templeton, R. A., Graham, L. P., & Sattler, J. L. (2001). " Booking it" to peace: bibliotherapy guidelines for teachers (On-going Topics). Academic Exchange Quarterly, 5(3), 172-177.
Karagül, S. (2018). Çocuk edebiyatı ve bibliyoterapi. Çocuk ve Medeniyet, 3(6), 43-55.
Kasperek-Z., B. J., Bednarek, A., Giguere, M., Orłowski, W., & Sawicka, M. (2021). The specificity of the use of bibliotherapy as an element of psychiatric rehabilitation in a group of patients suffering from schizophrenia. Postepy Psychiatri Neurologi/Advances in Psychiatry & Neurology, 30 (4), 278–286. https://doi.org/10.5114/ppn.2021.111946
Landy, J. (2012). Formative fictions: Imaginative literature and the training of the capacities. Poetics Today, 33(2), 169–216. https://doi.org/10.1215/03335372-1586581
Taşcılar, L.M. Z. (2017). Bibliyoterapi programının üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin öz saygı düzeylerine etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (37), 73-96. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645183
Lenkowsky, R. S. (1987). Bibliotherapy: A review and analysis of the literature. The Journal of Special Education, 21 (2), 123–132. https://doi.org/10.1177/002246698702100211
Manen, V. M. (1990). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. The University of Western Ontario.
Mayya, S., & Roff, S. U. E. (2004). Students′ perceptions of educational environment: a comparison of academic achievers and under-achievers at kasturba medical college, India. Education for health, 17 (3), 280-291.
Masters, L. F., Mori, B. A., & Mori, A. A. (1999). Teaching secondary students with mild learning and behavior problems: Methods, materials, strategies (3rd ed.). Pro-Ed.
McMillen, P. S. (2006). A therapeutic collaboration: The bibliotherapy education project at Oregon State University. OLA Quarterly, 12 (2), 14.
Merriam, S. (2018). Qualitative research: A guide to design and implementation (3rt ed., pp. 1–292). Nobel Academic Publishing. Okan, H. & Mohan Kömürcü, H. (2020). Konservatuvar öğrencilerinin eşlik dersine ilişkin metaforik yaklaşımlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,17 (1) , 1415-1443 . https://doi.org/10.33711/yyuefd.838445
Öncü, H. (2012). Bibliyoterapi yönteminin okullarda psikolojik danışma ve rehberlik amacıyla kullanılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,161(161), 147-170.
Pardeck, J. T. (1990). Children’s literature and child abuse. Child Welfare, 69 (1), 83–88.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4th ed.). Sage.
Poggenpoel, M., & Myburgh, C. (2003). The researcher as research instrument in educational research: A possible threat to trustworthiness?(A: research_instrument). Education, 124(2), 418-423.
Saint-Exupery. A. (1943) Küçük Prens.Can Çocuk.
Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences (4th ed.). Teachers College Press.
Sevinç, G. (2019). Ölüm ve bibliyoterapi: Okul öncesi dönemde faydalanılabilecek çocuk kitaplarına yönelik bir içerik analizi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9 (55), 1213-1246.
Stamps, L. S. (2003). Bibliotherapy: how books can help students cope with concerns and conflict. Delta Kappa Gamma Bulletin, 70 (1), 25-29. Sternberg R.J, Jarvin L, Desmet O.A. (2022). Lessons from the conservatory model as a basis for undergraduate education and the development of intelligence. Journal of Intelligence. 2022; 10(2), 1-11. https://doi.org/10.3390/jintelligence1002003
Smith, J.A., & Eatough, V. (2007). Interpretative phenomenological analysis. In E. Lyons & A. Coyle (Eds.), Analysing qualitative data in psychology (pp. 35–64). Sage.
Sullivan, A. K., & Strang, H. R. (2002). Bibliotherapy in the classroom: using literature to promote the development of emotional intelligence. Childhood Education, 79(2), 74-80. https://doi.org/10.1080/00094056.2003.10522773
Showry, M., & Manasa, K. V. L. (2014). Self-awareness-key to effective leadership. IUP Journal of Soft Skills, 8(1),15-26.
Şentürk, G. C. (2014). Eleştirel düşünme eğitiminin müzik eğitiminde performansa etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(4),43-56. https://doi.org/10.30803/adusobed.188824
Thompson, E., & Trice, B., S. (2012). School-based group interventions for children exposed to domestic violence. Journal of Family Violence, 27(3), 233-241. https://doi.org/10.1007/s10896-012-9416-6
Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi- temel kavramlar- ilkeler- yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Womack, S. A., Marchant, M., & Borders, D. (2011). Literature-based social skills instruction: A strategy for students with learning disabilities. Intervention in School and Clinic, 46(3), 157-164. https://doi.org/10.1177/1053451210378164
Yeşil, F. (2021). Türkçe eğitiminde bibliyoterapi tekniğinin kullanımına yönelik eğitim tasarımı önerisi (Tez.No. 28942560) [Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
Yıldırım, A., & Simsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Yılmaz, M. (2014). Bilgi ile iyileşme: Bibliyoterapi. Türk Kütüphaneciliği, 28 (2), 169-181.
Okan, H., & Sakaoğlu Eryek, F. (2022). The Views of Students on Bibliotherapy in Music and Piano Education. EKEV Akademi Dergisi(92), 105-121. https://doi.org/10.17753/sosekev.1165582