Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YARATICI DRAMA YÖNTEMİNİN TÜRKÇE TEMEL DİL BECERİLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Sayı: 93, 46 - 67, 16.03.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1228837

Öz

Bu çalışmanın amacı yabancılara Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin Türkçe temel dil becerilerine etkisinin incelenmesidir. Çalışma, 2021-2022 eğitim ve öğretim yılı bahar yarıyılında bir devlet üniversitesi bünyesindeki Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi TÖMER’inde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada karma desen kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Türkçe yeterlilik sınavı ve yarı yapılandırılmış görüşme formu tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde ise, seçkisiz olmayan amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme (criterion sampling) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda tek grup ön test-son test zayıf deneysel desen kullanılmıştır. Nitel boyuttaki veriler ise, görüşme formları ile elde edilmiştir. Sözü edilen uygulama toplam 5 hafta sürmüştür. Bu çalışmanın neticesinde yabancılara Türkçe öğretimi için kullanılacak özgün drama örnekleri ve geçerlik, güvenirlik çalışması yapılmış yabancılara Türkçe öğretimi için bir Türkçe seviye tespit ölçeği sunulmuştur. Katılımcılara Yabancı Dil Olarak Türkçe Yazma Kaygısı Ölçeği de uygulanmıştır. Araştırma neticesinde öğrencilere yapılan yaratıcı drama uygulamalarının dil seviyesini geliştirme, yazma becerisindeki kaygı miktarında azaltıcı etkiye sahip olma ve en genelinde dil becerilerine katkı sağlama noktalarında oldukça yararlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç doğrultusunda ise, yaratıcı drama uygulamalarının farklı araştırmalara ve farklı öğretim süreçlerine dâhil edilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Destekleyen Kurum

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi- BAP Birimi

Proje Numarası

EĞF-20002 Yabancılara Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Türkçe Temel Dil Becerilerine Etkisinin İncelenmesi

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/13562/164220
  • Arslan, M., & Gürsoy, A. (2008). Rol yapma ve drama etkinlikleriyle yabancılara Türkçe öğretiminde motivasyonun sağlanması. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 109-127. https://dergipark.org.tr/en/pub/egeefd/issue/4911/67254
  • Ayrancı, B. B. (2018). Türkçe eğitimi açısından “Rafadan Tayfa”: “Her notadan” ve “Hapşuu” isimli çocuk tiyatrolarının değerlendirilmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 179-186. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/41390/500190
  • Ayrancı, B. B. (2021). Dil öğretiminde drama. E. Boylu, (Ed.), Soru ve cevaplarla yabancı dil olarak Türkçe öğretimi el kitabı içinde (ss. 237- 238). Pegem Akademi.
  • Ayrancı, B. B., & İnal, E. (2021). Yazma eğitimi ve drama. E. Aktaş, & A. O. Namdar, (Eds.), Türkçe eğitiminde drama ve tiyatro uygulamaları içinde (ss. 101- 117). Nobel Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (ss. 12 – 13). Pegem Akademi.
  • Kanatlı, F., & Çekici, Y. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinler arası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234. https://dergipark.org.tr/en/pub/mersinefd/issue/17383/181608
  • Karadağ, B. F., & Göçer, A. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde drama yönteminin akıcı konuşma üzerindeki rolü. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(1), 431- 446. https://avesis.erciyes.edu.tr/yayin/7d163794-8d39-456f-99f4-9184f50e2fc0/turkcenin-yabanci-dil-olarak-ogretiminde-drama-yonteminin-akici-konusma-uzerindeki-rolu
  • Kır Cullen, E. (2021). Yaratıcı drama yöntemi ile deyimlerin öğretilmesi; yabancı dil olarak Türkçe dersleri için model sunumu. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 4 (2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı), 81-90. https://doi.org/10.47948/efad.925799
  • Kurudayıoğlu, M., & Özden, A. (2015). Türkçe öğretiminde drama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 26-40. https://www.researchgate.net/publication/284195697_Turkce_Ogretiminde_Drama
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretiminde drama yönteminin gerekliliği. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 503-519. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubar/issue/16968/177246
  • Okvuran, A. (2003). Drama öğretmeninin yeterlilikleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 81-87. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000070
  • Şimşek, T., & Topal, Y. (2006). Türkçe eğitiminde drama ve özgün uygulama örnekleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 277-297. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2817/37940
  • Tayşi, E. K. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4), 1033-1050. https://dergipark.org.tr/en/pub/tsadergisi/issue/40949/475608
  • Tuluk, N. (2004). Yaratıcı drama. Pivolka, 3(15), 10-12. https://www.elyadal.org/pivolka/15/PiVOLKA_15_04.pdf
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 232-242. https://doi.org/10.14520/adyusbd.116
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (6. baskı). Seçkin.
  • Zeyrek, S. (2020). Dil öğretimi çerçevesinde yabancı dil olarak Türkçe öğretimi özelinde tiyatro ve drama. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 2(2), 88-101. https://www.academia.edu/44508956/Dil_%C3%96%C4%9Fretimi_%C3%87er%C3%A7evesinde_Yabanc%C4%B1_Dil_Olarak_T%C3%BCrk%C3%A7e_%C3%96%C4%9Fretimi_%C3%96zelinde_Tiyatro_ve_Drama

The Effect of Creative Drama Method in Teaching Turkish to Foreigners on Turkish Basic Language Skills

Yıl 2023, Sayı: 93, 46 - 67, 16.03.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1228837

Öz

The aim of this study is to examine the effect of creative drama method on Turkish basic language skills in teaching Turkish to foreigners. The study was carried out in the Turkish Language Teaching Application and Research Center TÖMER within a state university in the spring semester of the 2021-2022 academic year. Mixed design was used in the research. Turkish proficiency exam and semi-structured interview form were preferred for data collection. In the determination of the study group of the research, criterion sampling method, which is one of the non-random purposeful sampling methods, was used. In the quantitative dimension of the study, a single group pretest-posttest weak experimental design was used. Qualitative data, on the other hand, were obtained by interview forms. The mentioned application lasted for 5 weeks in total. As a result of this study, original drama examples to be used for teaching Turkish to foreigners and a Turkish level determination scale for teaching Turkish to foreigners whose validity and reliability studies were conducted were presented. The Anxiety Scale for Writing Turkish as a Foreign Language was also administered to the participants. As a result of the research, it was concluded that the creative drama applications made to the students were very beneficial in terms of improving the language level, reducing the amount of anxiety in writing skills, and contributing to language skills in general. In line with this result, suggestions were made for the inclusion of creative drama practices in different researches and different teaching processes.

Proje Numarası

EĞF-20002 Yabancılara Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Türkçe Temel Dil Becerilerine Etkisinin İncelenmesi

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/13562/164220
  • Arslan, M., & Gürsoy, A. (2008). Rol yapma ve drama etkinlikleriyle yabancılara Türkçe öğretiminde motivasyonun sağlanması. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 109-127. https://dergipark.org.tr/en/pub/egeefd/issue/4911/67254
  • Ayrancı, B. B. (2018). Türkçe eğitimi açısından “Rafadan Tayfa”: “Her notadan” ve “Hapşuu” isimli çocuk tiyatrolarının değerlendirilmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 179-186. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/41390/500190
  • Ayrancı, B. B. (2021). Dil öğretiminde drama. E. Boylu, (Ed.), Soru ve cevaplarla yabancı dil olarak Türkçe öğretimi el kitabı içinde (ss. 237- 238). Pegem Akademi.
  • Ayrancı, B. B., & İnal, E. (2021). Yazma eğitimi ve drama. E. Aktaş, & A. O. Namdar, (Eds.), Türkçe eğitiminde drama ve tiyatro uygulamaları içinde (ss. 101- 117). Nobel Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (ss. 12 – 13). Pegem Akademi.
  • Kanatlı, F., & Çekici, Y. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinler arası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234. https://dergipark.org.tr/en/pub/mersinefd/issue/17383/181608
  • Karadağ, B. F., & Göçer, A. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde drama yönteminin akıcı konuşma üzerindeki rolü. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(1), 431- 446. https://avesis.erciyes.edu.tr/yayin/7d163794-8d39-456f-99f4-9184f50e2fc0/turkcenin-yabanci-dil-olarak-ogretiminde-drama-yonteminin-akici-konusma-uzerindeki-rolu
  • Kır Cullen, E. (2021). Yaratıcı drama yöntemi ile deyimlerin öğretilmesi; yabancı dil olarak Türkçe dersleri için model sunumu. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 4 (2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı), 81-90. https://doi.org/10.47948/efad.925799
  • Kurudayıoğlu, M., & Özden, A. (2015). Türkçe öğretiminde drama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 26-40. https://www.researchgate.net/publication/284195697_Turkce_Ogretiminde_Drama
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretiminde drama yönteminin gerekliliği. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 503-519. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubar/issue/16968/177246
  • Okvuran, A. (2003). Drama öğretmeninin yeterlilikleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 81-87. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000070
  • Şimşek, T., & Topal, Y. (2006). Türkçe eğitiminde drama ve özgün uygulama örnekleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 277-297. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2817/37940
  • Tayşi, E. K. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4), 1033-1050. https://dergipark.org.tr/en/pub/tsadergisi/issue/40949/475608
  • Tuluk, N. (2004). Yaratıcı drama. Pivolka, 3(15), 10-12. https://www.elyadal.org/pivolka/15/PiVOLKA_15_04.pdf
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 232-242. https://doi.org/10.14520/adyusbd.116
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (6. baskı). Seçkin.
  • Zeyrek, S. (2020). Dil öğretimi çerçevesinde yabancı dil olarak Türkçe öğretimi özelinde tiyatro ve drama. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 2(2), 88-101. https://www.academia.edu/44508956/Dil_%C3%96%C4%9Fretimi_%C3%87er%C3%A7evesinde_Yabanc%C4%B1_Dil_Olarak_T%C3%BCrk%C3%A7e_%C3%96%C4%9Fretimi_%C3%96zelinde_Tiyatro_ve_Drama
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Ayrancı 0000-0002-9889-2777

Perihan Yiğit Karazeybek Bu kişi benim 0000-0002-6853-4450

Miray Aydemir Bu kişi benim 0000-0003-4599-7791

Proje Numarası EĞF-20002 Yabancılara Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Türkçe Temel Dil Becerilerine Etkisinin İncelenmesi
Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 93

Kaynak Göster

APA Ayrancı, B., Yiğit Karazeybek, P., & Aydemir, M. (2023). YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YARATICI DRAMA YÖNTEMİNİN TÜRKÇE TEMEL DİL BECERİLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(93), 46-67. https://doi.org/10.17753/sosekev.1228837