One of the basic rules and sine qua non of democracy is elections held in a democratic way. Besides emphasizing that the sovereignty is in the nation, it is expressed as the freedom of people to choose the people who will govern them. In certain periods of this democracy, people go to the ballot box and make their elections with free will, and people are revealed according to the groups that come out of the ballot box. Associations and foundations play an important role in the election campaigns of political parties, and associations establish emotional contacts with the voters, especially at the beginning of the election. This study is a qualitative research aiming to determine the effect of local associations on local election results in Turkey and to reveal through which media these associations make their voices heard. In this context, local associations established in Esenyurt, the most populous district of Turkey, were selected as a sample.. In order to reveal the effect of associations on voter behavior in local elections, in-depth interviews were conducted with the managers and members of the association in Esenyurt district. As a result, it has been determined that the electorate, who is sympathetic to the political candidates who are candidates from their own country, votes with the emotional bond they have established with these candidates through associations, and Facebook, one of the social media tools, is preferred as the communication channel. According to the research results; In order for associations to be more active in the political arena and to establish effective and close relations with their members, using local media and social media tools such as Instagram and Twitter apart from Facebook will provide significant advantages.
Politics Political party Locality Elections Voter behavior Social media
Demokrasinin temel kurallarından ve olmazsa olmaz unsurlarından biri demokratik bir şekilde yapılan seçimlerdir. Egemenliğin millette olduğu vurgusunun karşılığı halkın kendisini yönetecek kişileri seçme özgürlüğü olarak ifade edilmektedir. Bu süreç demokrasinin var olduğu ülkelerde halkın belli dönemlerde sandığa giderek özgür iradesiyle seçimini yapması ve sandıktan çıkan sonuca göre de halkın iradesinin ortaya konması şeklinde ilerlemektedir. Siyasi partilerin seçim kampanyalarında dernek ve vakıflar önemli bir yer tutmakta ve özellikle seçim dönemlerinde dernekler aracılığıyla seçmenle duygusal temas kurulmaktadır. Bu çalışma, Türkiye’de yerel derneklerin, yerel seçim sonuçlarına etkisini belirlemeye ve bu derneklerin seslerini hangi medya aracılığıyla duyurduklarını ortaya koymaya dönük nitel bir araştırmadır. Bu bağlamda Türkiye’nin en kalabalık ilçesi Esenyurt’ta kurulan yerel dernekler örneklem olarak seçilmiştir. Yerel seçimlerde derneklerin seçmen davranışlarına etkisini ortaya koymak için Esenyurt ilçesindeki dernek yöneticileri ve üyeleri ile yüz yüze derinlemesine mülakat yapılmıştır. Sonuç olarak da kendi memleketinden aday olan siyasi adaylara sempatiyle yaklaşan seçmen kitlesinin, bu adaylarla dernekler vasıtasıyla kurduğu duygusal bağ ile oy verdikleri ve iletişim kanalı olarak da sosyal medya araçlarından Facebook’u tercih ettiği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; derneklerin siyasi alanda daha aktif olmaları, üyeleriyle etkili ve yakın ilişkiler kurmaları için yerel medyayı ayrıca Facebook dışında Instagram ve Twitter gibi sosyal medya araçlarını kullanmaları önemli avantajlar sağlayacaktır.
Politika Dernek Politika Dernek Yerel seçim Seçmen davranışı Sosyal medya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 94 |