Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GİTAR ÖĞRENCİLERİNDE ÖN-DİNLEME/DEŞİFRE ÇALMA İLİŞKİSİNİN LİSANS DÜZEYİ VE ÖZ-DEĞERLENDİRME AÇILARINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Sayı: ICOAEF Özel Sayı, 155 - 170, 03.10.2024

Öz

u çalışmada, ön-dinlemenin lisans düzeyindeki gitar öğrencilerinde deşifre performansına etkilerini ortaya koymaya yönelik, tek gruplu ön test-son test desenli bir işlem süreci sonunda elde edilen veriler, öğrencilerin alandaki deneyim düzeyleri ve kendi performansları ile ilgili görüşleri yönünden incelenmiştir. Deneyim ölçütü olarak öğrencilerin lisans eğitiminde bulundukları sınıf dikkate alınmıştır. Lisans bir ve ikinci sınıflar “birinci düzey”, lisans üç ve dördüncü sınıflar “ikinci düzey” olarak kabul edilmiştir. Öz-değerlendirme ölçütü olarak ise, öğrencilerin kendi ön-test ve son-test performansları ile ilgili olumlu, olumsuz veya yansız görüşleri dikkate alınmıştır. Deney sürecine katılan çalışma grubunu, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programı’na devam eden lisans düzeyindeki gitar öğrencilerinin tümü oluşturmuştur (n=15). Deney süreci, birbirine denk iki deşifre parçasının öğrenciler tarafından biri ön-testte, diğeri son-testte çalınarak kaydedilmesi ve uzmanlar tarafından puanlanması şeklinde işlemiştir. Ön-dinleme değişkeni, son-testte uygulanmıştır. Öğrencilerin ön dinlemeden etkilenme düzeylerinin, deneyim ve öz-değerlendirme açısından değerlendirildiğinde, “doğru nota çalabilme” ölçütünün sınıf düzeyine göre incelenmesi dışında istatistiksel olarak anlam taşımadığı görülmüştür. Bununla beraber ön-dinlemenin etkisinin sınıf düzeyine göre incelenmesine yönelik bulgular, birinci düzeydeki öğrencilerin deşifre performanslarında ön-dinlemeden % 1.5 oranında olumlu etkilendiklerini, ikinci düzey öğrencilerinin ise ön-dinlemeden % 4.25 oranında olumsuz etkilendiklerini göstermiştir. Ön-dinleme etkisinin öz-değerlendirme görüşlerine göre incelenmesine yönelik bulgular ise öğrencilerin, ön-dinlemenin kendi performansları üzerindeki % 2 oranındaki olumlu ve % 5 oranındaki olumsuz etkilerinin farkına varabildiklerini ortaya koymuştur

Kaynakça

  • Banton, LJ. (1995). The role of visual and auditory feedback during the sight-reading of music [Abstract]. Psychology of Music, 23, 3-16.
  • Bregman, A. (1990). Auditory scene analysis-the perceptual organization of sound massachusetts (1. edition). London, MIT Press.
  • Cooper, G. (1961). Learning to listen: a handbook for music. Chicago: The University of Chicago Press .
  • Dowling, WJ. (1993). Procedural and declarative knowledge in music cognition and education. In T.J. Tıghe, W. J. Dowling (Ed.), Psychology and Music The Understanding of Melody and Rhythm (5-18). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Furneaux, S., Land, M. F. (1999). The effects of skill on the eye-hand span during musical sight-reading [abstract]. Proceedings Of The Royal Society, 266, 2435-2440.
  • Halvaşi, A.A. (1999). Ülkemiz müzik eğitiminde klasik gitar. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaynak, T. (2011). Piyano eğitimi yarıyıl sonu sınavlarında öğrenci performansının rubrik ile ölçülmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ozan Uyan

Yayımlanma Tarihi 3 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: ICOAEF Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Uyan, M. O. (2024). GİTAR ÖĞRENCİLERİNDE ÖN-DİNLEME/DEŞİFRE ÇALMA İLİŞKİSİNİN LİSANS DÜZEYİ VE ÖZ-DEĞERLENDİRME AÇILARINDAN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(ICOAEF Özel Sayı), 155-170.