The aim of this study is to examine the levels of internet addiction and aggressive behaviors in individuals with special needs (ISN) according to different variables based on parent assessments. The research was conducted using a descriptive survey model. The study group consisted of parents of individuals with special needs who continued their education in the Turkish Republic of Northern Cyprus during the 2022-2023 academic year (n=239). Data were collected using a demographic information form, a family-child internet addiction scale, and a parental form of the aggression scale for children. The findings revealed significant differences in the parent assessment scores of the family-child internet addiction scale based on the child's demographic variables, such as age, individuals the child lives with, number of siblings, and age of starting special education. No differences were found based on the gender of the children. Significant differences were found in the parent assessment scores of the aggression scale for children according to the child's age, number of siblings, and age of starting special education. No significant differences were found based on the child's age and gender in the parent assessment scores of the aggression scale for children. Other findings indicated significant differences in the parent assessment scores of the family-child internet addiction scale based on the socio-demographic information of parents of individuals with special needs, including the person participating in the study, the belief that their child is internet addicted, and the networks the child uses most on their phone. A significant relationship was found between the parent assessment scores of the aggression scale for children and the socio-demographic information of parents, including the person participating in the study, the belief that their child is internet addicted, the child's internet usage time, and the networks the child uses most on their phone. In conclusion, significant differences were found in the levels of internet addiction and aggressive behaviors of individuals requiring special education based on parent assessments according to various variables.
Individual with special needs Internet Internet addiction Problem behavior Aggressive behaviors
Yoktur.
Bu çalışmanın amacı özel gereksinimli birey (ÖGB)’lerin internet bağımlılık düzeyleri ile saldırgan davranışlarının farklı değişkenlere göre ebeveyn değerlendirmelerine göre incelenmesidir. Araştırma betimsel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu ise 2022-2023 eğitim öğretim döneminde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde öğrenimine devam eden özel gereksinimli bireylerin ebeveynleri (n=239) oluşturmuştur. Veriler demografik bilgi formu, aile-çocuk internet bağımlılık ölçeği, çocuklar için saldırganlık ölçeği anne-baba formu ile toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına çocuğa ait demografik değişkenlere göre aile-çocuk internet bağımlılık ölçeği anne-baba formu puanları ile çocuğun yaşı, çocuğun yaşadığı kişiler, kardeş sayısı, özel eğitime başlama yaşı arasında anlamlı farklara rastlanmıştır. Çocukların cinsiyetlerine göre farklılıklara rastlanmamıştır. Çocuğa ait demografik değişkenlere göre çocuklar için saldırganlık ölçeği anne-baba formu puanları ile çocuğun yaşı, kardeş sayısı ve özel eğitime başlama yaşı arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Çocuklar için saldırganlık ölçeği anne-baba formu puanları ile çocuğun yaşı ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı farklara rastlanmamıştır. Araştırmanın diğer bulgularını olan özel gereksinimli bireylerin ebeveynlerinin sosyo-demografik bilgilerine göre aile-çocuk internet bağımlılık ölçeği anne-baba formu puanları ile katılımı sağlayan kişi, çocuğunun internet bağımlısı olduğunu düşünme durumu ve çocuğun telefonda en çok kullandığı ağlar değişkenlerine göre anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Özel gereksinimli bireylerin ebeveynlerinin sosyo-demografik bilgilerine göre çocuklar için saldırganlık ölçeği anne-baba formu puanları ile katılımı sağlayan kişi, çocuğun internet bağımlısı olduğunu düşünme durumu, çocuğun internet kullanım süresi ve çocuğun telefonda en çok kullandığı ağlar arasında anlamlı ilişkiye rastlanmıştır. Sonuç olarak özel eğitim gerektiren bireylerin internet bağımlılık düzeyleri ile saldırgan davranışlarının farklı değişkenlere göre ebeveyn değerlendirmelerine göre anlamlı farklara rastlanmıştır.
Özel gereksinimli birey İnternet İnternet bağımlılığı Problem davranış Saldırgan davranışlar
Araştırmaya yönelik etik kurul onayı, UKÜ Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Komitesi'nin 23.01.2023 tarihinde EKK22-23/07/001 nolu toplantı tutanağı ile alınmıştır.
Yoktur.
Yoktur.
Yoktur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yoktur. |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 101 |