Universities are institutions that both provide education and produce scientific knowledge through research activities. Research and application centers, which enable both theoretical and applied research and facilitate the practical application of academic knowledge, play a critical role in fulfilling these missions of universities. This study aims to examine the establishment, structure, operation, and academic and social contributions of migration application and research centers at universities in Türkiye. Designed in accordance with qualitative research methods, this study adopts a multiple case study model as its research design. The study examines the official websites of a total of 31 centers whose names include the terms “migration” and “application and research center.” The data were collected in accordance with criteria determined by the researchers and evaluated using content analysis methods. The findings are presented under two subheadings: (1) Descriptive information and (2) Information, academic contributions, and scientific activities. According to the findings, the current structures of migration application and research centers in Turkey are quite diverse, and there are significant shortcomings in terms of the source, production, output, and timeliness of information, as well as accessibility and transparency. The research results reveal that these centers have certain limitations in responding to migration-related needs such as research and social contribution, and that there is a need for different practices and regulations in these areas.
Türkiye Migration Application and research centers Universities Case study
Üniversiteler yalnızca eğitim veren kurumlar değil, aynı zamanda araştırma faaliyetleriyle bilimsel bilgi üreten kurumlardır. Hem teorik hem de uygulamalı araştırmaların yapılmasına olanak sağlayarak, akademik bilginin pratik uygulamalara dönüşmesini mümkün kılan uygulama ve araştırma merkezleri de üniversitelerin bu misyonlarını gerçekleştirmede kritik bir yere sahiptir. Bu çalışma, Türkiye’deki üniversitelerin göç uygulama ve araştırma merkezlerinin kuruluşu, yapılanması, işleyişi, akademik ve toplumsal katkılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanmış olan bu çalışmada, araştırma deseni olarak çoklu durum çalışması modeli tercih edilmiştir. Çalışmada, veri kaynağı olarak adında “göç” ve “uygulama ve araştırma merkezi” ifadeleri geçen toplam 31 merkezin resmî web sayfası incelenmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından belirlenen ölçütler doğrultusunda toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bulgular (1) Betimleyici bilgiler ve (2) Enformasyon, Akademik katkı ve Bilimsel etkinlikler olmak üzere iki alt başlık altında sunulmuştur. Buna göre Türkiye’deki göç uygulama ve araştırma merkezlerinin mevcut yapılanmalarının oldukça çeşitlilik gösterdiği; bilginin kaynağı, üretimi, çıktısı ve güncelliği ile bilgiye ulaşılabilirlik ve şeffaflık gibi konularda önemli eksikliklerinin bulunduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları söz konusu merkezlerin araştırma, toplumsal katkı gibi göçle ilgili ihtiyaçlara yanıt vermede belirli sınırlılıklar taşıdığı ve bu konularda farklı uygulama ve düzenlemelere gereksinim olduğunu ortaya koymaktadır.
Türkiye Göç Uygulama ve araştırma merkezleri Üniversiteler Durum çalışması
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Politikası |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 104 |