İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEB ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETİM PROGRAMININ CIPP MODELİNE (BAĞLAM-GİRDİ-SÜREÇ-ÜRÜN) GÖRE DEĞERLENDİRMESİ

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 23, 31.03.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2018 yılında MEB tarafından özel gereksinimli çocuklar için yayınlanan MEB Erken Çocukluk Özel Eğitim Öğretim Programının (EÇEP), Daniel Sufflebea tarafından ortaya konan CIPP Modeli (Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün) kullanarak, özel eğitim sınıf öğretmenlerinin bakış açıları doğrultusunda değerlendirmektir. Eğitim programın daha önce benzer bir değerlendirmesinin olmaması çalışmayı özğün kılmaktadır. Bu çalışma nicel desende oluşturularak, betimsel yöntem kullanılmış olup, elde edilen veriler random usulü, örnekleme metoduyla toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak, ‘’Erken Çocukluk Özel Eğitim Öğretim Programı Değerlendirme Ölçeği’’ sorularından oluşan anket (Google Anket) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Sakarya ilinde özel gereksinimli çocuklara eğitim veren, Milli Eğitim Bakanlığının kendi bünyesindeki özel eğitim okullarında görev yapan, özel eğitim sınıf öğretmenleri oluşturmakta olup, örneklemini ise, aynı okullarda çalışan, 0-36 ay erken çocukluk eğitiminde görev almış veya şu an fiili olarak bu birimde görev yapmakta olan 108 özel eğitim sınıf öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre MEB Erken Çocukluk Özel Eğitim Öğretim Programının anlamlı bir şekilde yeterli olduğu tespit edilmiştir. MEB Erken Çocukluk Özel Eğitim Öğretim Programı değerlendirilmesinin bundan sonraki aşamasında programın önemli paylaşanlarından biri olan erken çocukluk hizmetinden yararlanan öğrenci velileriyle görüşülerek çalışmanın genişletilmesi önerilir.

Kaynakça

  • Arıkan, F. (2018). Anket Yöntemi Üzerinde Bir Değerlendirme, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 97-159. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/husbd/issue/39647/452737 Erişim Tarihi: 21.10.2022.
  • Arseven, İ. (2009). Bağlam ve Süreç Boyutlarında Bir Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydoğan, Y., Özyürek, A. ve Akduman, G. (2018). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim, Vize Yayıncılık, 3.Baskı, Ankara.
  • Başaran, M., Özdemir, O. İ., & Can, M. S. (2020). 8. Sınıf İngilizce Öğretim Programının Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün Modeline Göre Değerlendirmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 154-178.
  • Birkan, B. (2002). Erken Özel Eğitim Hizmetleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 99-109.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme Yöntemleri. Erişim adresi: http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf.
  • Demirci, A. ve Kartal, M. (2012). Çocukluk Dönemine Ait Önemli Bir Sorun: Gelişme Geriliği ve Erken Tanının Önemi. Turkish Family Physician, 3 (4), 1-6. http://www.turkishfamilyphysician.com/upload/2012-4/1-6.pdf adresinden elde edildi. Erişim Tarihi:21.10.2021
  • Demirel, Ö. (2008). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2009. Cilt:VI, Sayı: II, 126-149. Erişim adresi: http://efdergi.yyu.edu.tr.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde Kuram Geliştirme Kuramdan Uygulamaya (29 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirtaş, Z. (2017). Eğitimde Program Değerlendirme Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış. Sakarya University Journal of Education, 7(4-özel sayı), 756-768.
  • Eviren, Ö. S. (2017). Training Evaluation Models. The Journal of Limitless Education and Research, 2 (3), 57-76. DOI: 10.29250/sead.343245
  • Girgin, E. (2022). Nicel Araştırma. Erişim adresi: https://www.iienstitu.com/blog/nicel-arastirma-nedir. Erişim Tarihi: 03.01.2022.
  • Kartal, H. (2007). Erken Çocukluk Eğitimi Programlarından Anne-Çocuk Eğitim Programı’nın Altı Yaş Grubundaki Çocukların Bilişsel Gelişimlerine Etkisi. İlköğretim Online, 6 (2), 234-248. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8604/107171.
  • MEB Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği (2018). Erişim adresi: https://orgm.meb.gov.tr/www/ozel-egitim-hizmetleri-yonetmeligi- yayimlandi/icerik/1089. Erişim Tarihi :21.10.2021
  • MEB Erken Çocukluk Özel Eğitim Öğretim Programı (2018). Erişim adresi: https://orgm.meb.gov.tr/derskitaplari/ciltler/okuloncesi/0- 36aydegerlendirmekitapcigi.pdf. Erişim Tarihi:21.10.2021
  • Odabaşı, Y. (1999). Anket Yöntemi. Ali Atıf Bir (Ed). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde (s. 81-89). Anadolu Üniversitesi: Eskişehir. ISBN 975 - 492 - 840 - 1.
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğtimde Program Değerlendirme ve Türkiye'de Eğitim Programlarını Değerlendirme Çalışmalarının İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 126-149.
  • Özmert, E. N. (2005). Erken Çocukluk Gelişiminin Desteklenmesi-I: Beslenme. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi (48), 179-195.
  • Uşun, S. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ufuk, E., & Arslan, T. (2018). Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylerin Aileleri İçin Rehber. Ankara: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Göktaş 0000-0001-8708-8487

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göktaş, A. (2023). MEB ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETİM PROGRAMININ CIPP MODELİNE (BAĞLAM-GİRDİ-SÜREÇ-ÜRÜN) GÖRE DEĞERLENDİRMESİ. Sosyal Sağlık Dergisi, 3(1), 1-23.