Purpose: The purpose of this study is to determine
whether high school students’ syhness differentiate
according to perceived parents’ attitudes and
there is meaningful difference between shyness and
problem-solving approach. Research has been done
in accordance with the general scanning model.
Methods: The sample of this study consists of
total of 652 students,377 of them female and 275 of
them male selected through random cluster sampling
method. Sample group consists of students;%24.7 of
them 9th grade,% 44.5 10thgrade,and %30’.8 of them
11th grade. For determining students’ shyness, ‘shyness
Scale’ developed in 1990 by Cheek and adapted
to Turkish by Güngör in 2001 was used.In determining
Students’ problem-solving approach,”Problem Solving
Inventory” developed by Heppner and Petersen
(1982) and adopted to Turkish by Şahin, Şahin and
Heppner (1993) was used. No other scale was applied
to determine attitudes of parents. In the Personal
Information Form parents were asked to mark parental
attitudes which they think appropriate for themselves.
In the analysis of data, variance analysis,
Tukey test, Pearson product moment correlation coefficient
and regression analysis was used.
Results: As a result of research, it has been
observed that high school students’ shyness differentiate
in meaningful level according to perceived parent
attitudes and it has been found that score averages of
students who define perceived parent attitudes as
authoritarian are significantly higher than the ones
who define as democratic. Another finding of research
shows that there is a relationship in significant level
between shyness and thinking, avoidant, assessor,
self-confident and planned approaches by problemsolving
approaches.
Adolescence shyness perceived parents’ attitudes problem-solving approaches
Amaç: Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin
utangaçlıklarının algılanan anne baba tutumlarına
göre farklılaşıp farklılaşmadığının ve utangaçlık ile
problem çözme yaklaşımları arasında anlamlı düzeyde
ilişki olup olmadığının belirlenmesidir.
Yöntem: Araştırma genel tarama modeline uygun
olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi tesadüfi küme
örnekleme yöntemi ile seçilen 377’si kız 275’i erkek
olmak üzere toplam 652 öğrenciden oluşmaktadır.
Örneklemi oluşturan öğrencilerin %24.7’si 9. sınıf,
%44.5’i 10 sınıf %30’.8’i 11. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır.
Öğrencilerin utangaçlıklarının belirlenmesinde
Cheek tarafından 1990 yılında geliştirilen ve Güngör
tarafından 2001 yılında Türkçe’ye uyarlaması yapılan
‘Utangaçlık Ölçeği’ kullanılmıştır. Öğrencilerin problem
çözme yaklaşımlarının belirlenmesinde Heppner ve
Petersen (1982) tarafından geliştirilen Türkçe’ye uyarlaması
Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından yapılan
“Problem Çözme Envanteri” kullanılmıştır. Anne baba
tutumlarının belirlenmesi amacıyla ayrıca bir ölçek uygulanmamıştır.
Kişisel bilgi formunda anne baba tutumlarından
kendilerine uygun olarak düşündüklerini işaretlemeleri
istenmiştir. Verilerin analizinde varyans analizi,
tukey testi, pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı
ve regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma soncunda lise öğrencilerinin
utangaçlıklarının algılanan anne baba tutumuna göre
anlamlı düzeyde farklılaştığı, algılanan anne baba tutumlarını
otoriter olarak belirten öğrencilerin utangaçlık puan
ortalamaları algılanan anne baba tutumlarını demokratik
olarak belirten öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksek
bulunmuştur. Araştırmanın diğer bir bulgusunda da problem
çözme yaklaşımlarından düşünen, kaçıngan, değerlendirici,
kendine güvenli ve planlı yaklaşımların utangaçlık
ile anlamlı düzeyde ilişkili olduğu bulunmuştur.
Ergen utangaçlık algılanan anne baba tutumu problem çözme yaklaşımları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 21 |