The purpose of this study is to find out the effects of the parents’ attitudes on students’ attitudes towards science. Therefore, this study is important defining about how the parents’ attitudes affect students’ attitudes towards science. In the study, The Scale of Attitudes towards Science and The Scale of Perception about Parents’ Attitudes towards Science were developed by the reserachers in order to determine the students’ attitudes and their perceptions about their parents’ atittudes towards science. The pariticipants were randomly selected among primary school students. The students’ attitudes towards science and their perceptions about their parents’ atittudes towards science were evaluated for any significant relation. The data was analysed by using SPSS 11.0. At the end it was seen that parents’ attitudes have effects on students’ attitudes toward science.
Bu araştırmanın amacı, ailelerin tutumlarının öğrencilerin fene yönelik tutumlarını nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Araştırma, ailelerin fene yönelik tutumlarının öğrencilerin fene yönelik tutumlarını nasıl etkilediğini belirlemek açısından önemlidir. Araştırmada, öğrencilerin fene yönelik tutumlarını ve ailelerin tutumlarından öğrencilerin algıladıklarını ölçmek için araştırmacılar tarafından geliştirilen Fene Yönelik Aile Algısı Ölçeği ve Fene Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. İlköğretim öğrencilerinden oluşan örneklem grubu tesadüfî olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin Fene yönelik tutumları ile fene yönelik ailelerinden algıladıkları arasında ölçeklerin alt boyutlarında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığı değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 11,0 paket programında faktör analizi ve çoklu regresyon analizi ile analiz edilerek değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda ailelerin tutumlarının, öğrencilerin tutumları üzerinde etkisi olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 14 |