The purpose of this research is to investigate the effects of Premarital Relationships Enhancement Program on the communication skills and conflict communication style of couples who are planning marry. The participants are university students (n=16) who have been together for at least six months. Communication skills were measured by “the Communication Skills Inventory” (Ersanlı ve Balcı, 1998), conflict communication style was measured by “the Conflict Communication Styles Questionnaire” (Uysal, 2002). The Premarital Relationships Enhancement Program was implemented to the participants of the experimental group at 9 sessions. The results demonstrated that Premarital Relationships Enhancement Program is an effective program to increase communication skills of university students. But Premarital Relationships Enhancement Program did not have positive effect on conflict communication style of university students.
Relationships enhancement premarital education conflict resolution communication skills
Bu araştırmanın amacı, Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programı’nın romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve çatışma iletişim tarzları üzerine etkisini incelemektir. Araştırmanın katılımcıları az altı aydan beri birlikteliği olan ve evlenmeyi planlayan üniversite öğrencisi çiftlerden oluşmaktadır (n=16). Araştırmada iletişim becerisi “İletişim Becerileri Envanteri” (Ersanlı ve Balcı, 1998) çatışma durumundaki iletişim tarzları da “Çatışma İletişim Tarzları Ölçeği” (Uysal, 2002) ile ölçülmüştür. Deney grubunda yer alan deneklere dokuz oturumdan oluşan Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programı uygulanmıştır. Araştırma sonucunda Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programı’nın romantik ilişkiler yaşayan üniversite öğrencisi çiftlerin iletişim becerileri üzerinde etkili olduğu, fakat programın çatışmaya ilişkin olumlu iletişim tarzlarını geliştirmede etkili olmadığı bulunmuştur.
İlişki geliştirme evlilik öncesi eğitim çatışma çözme iletişim becerisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 23 |