BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Empathic Skills of Three Different Vocations

Yıl 2008, Sayı: 13, 55 - 62, 01.06.2008

Öz

Professions differ in terms of the levels of
communication skills they require. Although
communication skills are of basic importance for
professions based on human relations, they are not
that important for professions based on technical
content. Accordingly, it should be considered as
normal the difference between people who have
different tendencies of vocations in aspect of
empathic skills. Thus, in this research it has been
focused on the question of whether of empathic skills
of three different vocations. It has been aimed to
answer this question according to determine the
relationships of three different vocations between
empathic skills and some variables and to compare
emphatic skills. Data were obtained using
“Information Form” and “Emphatic Skill Scale (ESS)-
B Form”. One Way ANOVA and Tukey HSD test were
used to analyze data. As a result of statistical
analyses, it has been found that in empathic skills of
psychological counselors have been better than
nurses and preschool teacher, females have been
better than males. Thus, in this research it has been
focused on the question of whether who tend to
different vocations differ in terms of their
communication skills and has been decided that of
law and engineering are to be analyzed. Empathic
skills point averages of three different vocations were
found at midwives X=138.25, psychological
counselors X=187.64 and pre school teachers
X=168.64. Results showed that the level of empathic
skills of midwives need to be improved. Training the
personal on empathic skills may be helpful.

Kaynakça

  • Akcalı, Ö. (1991). Kaygı seviyesinin empatik beceri üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Akgöz, S., Karavuş, M. (2005). Çanakkale ili sağlık ocakları ve sağlık evlerinde çalışan ebelerin empa- tik iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri J Med Ethics. 13:14-19.
  • Akkoyun, F. (1982) Empatik anlayış üzerine, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi.15 (1):63-69
  • Akkoyun, F. (1987) Empatik eğilim ve ahlaki yargı.Psi- koloji Dergisi. 6 (21):91-92.
  • Ay, F. (1999). Hemşirelik yüksekokulu öğretim ele- manlarının empatik beceri ve tükenmişlik dü- zeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Hacattepe Üniversitesi.
  • Barak, A. (1990) “Counselor training in empathy by a game procedure”. Counselor Education and Su- pervision, 29, 170-178.
  • Batson, C.D., Sager, K,, Garst, E., Kang, M., Rubc- hinsky, K. and Dawson, K.(1997). Is empathy-in- duced helping due to self other merging? Journal of Personality and Social Psychology, 73, 495- 509.
  • Bayam, G, Şimşek EU ve Dilbaz N (1995) Üç farklı mes- lek grubunda empatik beceri düzeylerinin karşılaş- tırılması, Kriz Dergisi. 3 (1-2):182-184
  • Berger, D. (1984) On the way to empathic Understan- ding. American Journal of Psychotherapy. 28 (1):111-119
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri ana- lizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A Yayın- cılık.
  • Çıtak, G.(1998). Hemşirelik yüksekokulu öğretim elemanlarının empatik beceri ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yük- sek lisans tezi, Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Dökmen, Ü. (1994) İletişim çatışmaları ve empati İst: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (1988) Empatinin yeni bir modele dayanı- larak ölçülmesi ve psikodrama ile ölçülmesi, A.Ü.Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi; 21 (1- 2):155-190
  • Gormley, K.J. (1996) Altruism:A framework for caring and providing care, Int.J. Nurs. Stud.33 (6):581- 588
  • Karakaya, D. (2001). Akdeniz üniversitesi’ndeki hem- şirelik öğrencilerinin empati becerileri. Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi.
  • Mete, S., Gerçek, E.(2005). PDÖ yöntemiyle eğitim gö- ren hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve be- cerilerinin incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yükseko- kulu Dergisi 9(2)11-17.
  • Öz, F. (1998.) Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin empa- tik eğilimleri, empatik becerileri ile akademik başa- rıları arasındaki ilişki C. Ü. Hemşirelik Yüksekoku- lu Dergisi, 2(2) 32-38.
  • Özbek, A. ve Leutz, G. (1987) Psikodrama: Grup psi- koterapisinde sahnesel etkileşim. Grup Psikote- rapileri Derneği, Has-soy Matbaası, Ankara
  • Rogers, C. (1983) Empatik olmak, değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir. (Çev: F.Akkoyun) A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (16) 1:103-124
  • Stuart, G.W. (1987) Principles and practice of psychiatric nursing. St. Louis: The C.V. Mosby Company
  • Truax, C. B; ve K.M. Mıtchell. (1971) Research on certain therapist interpersonal skills in relation to process and outcome. Bergin, A, E; ve Garfi- eld, S.L; (ed). (Handbook of Psychotrherapy and Behavior Change, kitabında). John Wiley and Sons Inc. New York.
  • Ünal, C. (1972) İnsanları anlama kabiliyeti Ankara Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (5), 71-93.
  • WHO Regional Office for Europe. LEMON Learning Materials on Nursing. Copenhagen: WHO,1995.
  • Yıldırım, İ. (1991) Rehber öğretmenlerin empatik eğilim ve empatik beceri düzeylerinin bazı değişiklikler açısından incelenmesi I Ulusal Psikolojik Danış- ma ve Rehberlik Kongresinde Bildiri.
  • Yıldırım, İ. (1992). Evli bireylerin uyum düzeylerini et- kileyen bazı etmenler. Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması

Yıl 2008, Sayı: 13, 55 - 62, 01.06.2008

Öz

Meslekler, gerektirdikleri iletişim beceri düzeyi açısından farklılaşmaktadır. İnsan ilişkilerinin ön plana çıktığı işlerde büyük önem taşıyan iletişim becerileri, insan ilişkilerine dayanmayan teknik içerikli işlerde o derece önemli bulunmamaktadır. Dolayısıyla, farklı mesleki yönelimlerde bulunan kişiler arasında, iletişim becerileri açısından farklılaşma olması doğaldır. Bu noktadan hareketle bu araştırmada farklı meslekler arasında empati becerileri açısından fark olup olmadığı sorusu ele alınmıştır. Bu sorunun, empati becerileriyle bazı değişkenler arasındaki ilişkilerin ortaya konması, ve üç farklı meslek elemanlarının empatik beceri açısından da karşılaştırılması açısından cevaplanması amaçlanmıştır. Veriler, “Bilgi formu” ve “Empati Beceri Ölçeği (EBÖ)-B Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi ve Tukey HSD testi uygulanmıştır. İstatiksel analiz sonucunda empatik beceriler açısından psikolojik danışmanların ebelerden ve okul öncesi öğretmenlerinden, kızların erkeklerden daha iyi oldukları bulunmuştur. Meslek elemanlarının empatik beceri puan ortalamaları ebelerin; X=138.25, psikolojik danışmanların; X=187.64 ve okul öncesi öğretmenlerinin; X=168.64olarak bulunmuştur. Bulgular ebelerin empatik becerilerinin geliştirilmeye ihtiyacı olduğunu gösterdi. Personel eğitimi empatik becerilerini geliştirmede yardımcı olabilir.

Kaynakça

  • Akcalı, Ö. (1991). Kaygı seviyesinin empatik beceri üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Akgöz, S., Karavuş, M. (2005). Çanakkale ili sağlık ocakları ve sağlık evlerinde çalışan ebelerin empa- tik iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri J Med Ethics. 13:14-19.
  • Akkoyun, F. (1982) Empatik anlayış üzerine, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi.15 (1):63-69
  • Akkoyun, F. (1987) Empatik eğilim ve ahlaki yargı.Psi- koloji Dergisi. 6 (21):91-92.
  • Ay, F. (1999). Hemşirelik yüksekokulu öğretim ele- manlarının empatik beceri ve tükenmişlik dü- zeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Hacattepe Üniversitesi.
  • Barak, A. (1990) “Counselor training in empathy by a game procedure”. Counselor Education and Su- pervision, 29, 170-178.
  • Batson, C.D., Sager, K,, Garst, E., Kang, M., Rubc- hinsky, K. and Dawson, K.(1997). Is empathy-in- duced helping due to self other merging? Journal of Personality and Social Psychology, 73, 495- 509.
  • Bayam, G, Şimşek EU ve Dilbaz N (1995) Üç farklı mes- lek grubunda empatik beceri düzeylerinin karşılaş- tırılması, Kriz Dergisi. 3 (1-2):182-184
  • Berger, D. (1984) On the way to empathic Understan- ding. American Journal of Psychotherapy. 28 (1):111-119
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri ana- lizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A Yayın- cılık.
  • Çıtak, G.(1998). Hemşirelik yüksekokulu öğretim elemanlarının empatik beceri ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yük- sek lisans tezi, Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Dökmen, Ü. (1994) İletişim çatışmaları ve empati İst: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (1988) Empatinin yeni bir modele dayanı- larak ölçülmesi ve psikodrama ile ölçülmesi, A.Ü.Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi; 21 (1- 2):155-190
  • Gormley, K.J. (1996) Altruism:A framework for caring and providing care, Int.J. Nurs. Stud.33 (6):581- 588
  • Karakaya, D. (2001). Akdeniz üniversitesi’ndeki hem- şirelik öğrencilerinin empati becerileri. Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi.
  • Mete, S., Gerçek, E.(2005). PDÖ yöntemiyle eğitim gö- ren hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim ve be- cerilerinin incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yükseko- kulu Dergisi 9(2)11-17.
  • Öz, F. (1998.) Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin empa- tik eğilimleri, empatik becerileri ile akademik başa- rıları arasındaki ilişki C. Ü. Hemşirelik Yüksekoku- lu Dergisi, 2(2) 32-38.
  • Özbek, A. ve Leutz, G. (1987) Psikodrama: Grup psi- koterapisinde sahnesel etkileşim. Grup Psikote- rapileri Derneği, Has-soy Matbaası, Ankara
  • Rogers, C. (1983) Empatik olmak, değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir. (Çev: F.Akkoyun) A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (16) 1:103-124
  • Stuart, G.W. (1987) Principles and practice of psychiatric nursing. St. Louis: The C.V. Mosby Company
  • Truax, C. B; ve K.M. Mıtchell. (1971) Research on certain therapist interpersonal skills in relation to process and outcome. Bergin, A, E; ve Garfi- eld, S.L; (ed). (Handbook of Psychotrherapy and Behavior Change, kitabında). John Wiley and Sons Inc. New York.
  • Ünal, C. (1972) İnsanları anlama kabiliyeti Ankara Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (5), 71-93.
  • WHO Regional Office for Europe. LEMON Learning Materials on Nursing. Copenhagen: WHO,1995.
  • Yıldırım, İ. (1991) Rehber öğretmenlerin empatik eğilim ve empatik beceri düzeylerinin bazı değişiklikler açısından incelenmesi I Ulusal Psikolojik Danış- ma ve Rehberlik Kongresinde Bildiri.
  • Yıldırım, İ. (1992). Evli bireylerin uyum düzeylerini et- kileyen bazı etmenler. Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Uğur Gürgân Bu kişi benim

Arş. Gör. Dr. Rıza Gökler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Gürgân, Y. D. D. U., & Gökler, A. G. D. R. (2008). Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 13(13), 55-62. https://doi.org/10.21560/spcd.47713
AMA Gürgân YDDU, Gökler AGDR. Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. Haziran 2008;13(13):55-62. doi:10.21560/spcd.47713
Chicago Gürgân, Yrd. Doç. Dr. Uğur, ve Arş. Gör. Dr. Rıza Gökler. “Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 13, sy. 13 (Haziran 2008): 55-62. https://doi.org/10.21560/spcd.47713.
EndNote Gürgân YDDU, Gökler AGDR (01 Haziran 2008) Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 13 13 55–62.
IEEE Y. D. D. U. Gürgân ve A. G. D. R. Gökler, “Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 13, sy. 13, ss. 55–62, 2008, doi: 10.21560/spcd.47713.
ISNAD Gürgân, Yrd. Doç. Dr. Uğur - Gökler, Arş. Gör. Dr. Rıza. “Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 13/13 (Haziran 2008), 55-62. https://doi.org/10.21560/spcd.47713.
JAMA Gürgân YDDU, Gökler AGDR. Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2008;13:55–62.
MLA Gürgân, Yrd. Doç. Dr. Uğur ve Arş. Gör. Dr. Rıza Gökler. “Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 13, sy. 13, 2008, ss. 55-62, doi:10.21560/spcd.47713.
Vancouver Gürgân YDDU, Gökler AGDR. Üç Farklı Meslek Elemanının Empatik Becerilerinin Karşılaştırılması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2008;13(13):55-62.