Poverty is a multidimensional concept and it also affects the mental health of people. Many studies show that there is a link between psychological problems and poverty. Although it is not very clear whether psychological disorders arise because of poverty or vice versa, psychological or mental disorders are more prevalent in poor groups than non-poor groups. Psychological problems also affect parents’ children rearing styles significantly; so it is possible to assume that in poor families, children are affected not only by poverty but also by the poor mood of their parents.
The essential aim of this study is to compare the impact evaluation findings related to child development and child psychology of different countries which implement Conditional Cash Transfer (CCT) program, one of the most used poverty alleviation programs for children in many countries for two decades and in Turkey since 2003. In this context, studies about child poverty, psychosocial problems related to child poverty and impact analysis on CCT programs are reviewed. The data derived from researches from different countries indicate that programs like CCTs can be assumed as effective programs on poor families in the respect of regularity and conditionality especially on child development. Impact analyses show that CCT beneficiaries have better cognitive and motor skills since monetary CCT supports allow families to invest on family members, particularly on children. Besides, poor families and their children gain problem solving abilities by regularly attending to basic services. However, there is little evidence enlightening the effects of CCTs on psychological factors and it can be said that psychological and developmental dimensions should be studied more frequently when assessing the benefits of CCT programs.
Conditional Cash Transfer (CCT) conditional education and health assistances poverty psychological and developmental problems of children parenting
Yoksulluk çok yönlü bir kavramdır ve aynı zamanda insanların zihinsel sağlıklarını da etkilemektedir. Pek çok çalışma psikolojik problemler ve yoksulluk arasında bir ilişki olduğunu göstermektedir. Bazı psikolojik bozuklukların yoksulluktan meydana geldiği ya da yoksulluğun bazı psikolojik bozukluklara neden olduğu konusu çok net olmamasına rağmen, psikolojik veya zihinsel rahatsızlıklar yoksul gruplarda yoksul olmayan gruplara göre daha yaygındır. Psikolojik problemler aynı zamanda ebeveynlerin çocuk yetiştirme stillerini de anlamlı şekilde etkilemektedir; bu doğrultuda yoksul ailelerde çocukların yalnızca yoksulluktan değil, aynı zamanda ebeveynlerinin sağlıksız duygu durumlarından da etkilenmekte olduklarını varsaymak mümkündür.
Bu çalışmanın temel amacı da, son 20 yıldır pek çok ülkede, Türkiye’de ise 2003’ten beri uygulanmakta olan en yaygın yoksullukla mücadele programlarından biri olan Şartlı Nakit Transferi (ŞNT) uygulayan farklı ülkelerde yapılmış etki değerlendirme çalışmalarında ortaya çıkan çocuk gelişimi ve çocuk psikolojisi ile ilgili bulguların karşılaştırılmasıdır. Bu bağlamda, çocuk yoksulluğu, çocuk yoksulluğuna ilişkin psikososyal sorunlar konularındaki çalışmalar ve ŞNT etki değerlendirmeleri gözden geçirilmiştir. Farklı ülkelerdeki çalışmalardan elde edilen bulgular, ŞNT benzeri programların düzenlilik ve şartlılık ilkesi sayesinde yoksul aileler, özellikle de çocuk gelişimi üzerinde etkili olduğunun varsayılabileceğini göstermektedir.
Etki değerlendirme çalışmaları, nakdi ŞNT desteklerinin ailelerin, aile üyelerinde özellikle de çocuklar üzerinde yatırım yapmalarına olanak vermesiyle, ŞNT fayda sahiplerinin daha iyi bilişsel ve motor becerilerinin olduğunu göstermektedir. Bunun yanı sıra, yoksul aileler ve çocukları temel hizmetlere düzenli bir şekilde katılım sağlayarak problem çözme becerileri kazanmaktadırlar. Ancak, ŞNT’nin psikolojik faktörler üzerindeki etkisini ortaya koyan az sayıda çalışma bulunmaktadır ve ŞNT programlarının faydaları değerlendirileceği zaman, psikolojik ve gelişimsel boyutların daha sık çalışılması gerektiği düşünülmektedir.
Şartlı Nakit Transferi (ŞNT) şartlı eğitim ve sağlık yardımları yoksulluk çocuklarda psikolojik ve gelişimsel sorunlar çocuk yetiştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 34 |