Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY ON ACADEMIC CHALLENGES OF SYRIAN STUDENTS AT THE UNIVERSITY OF VAN YUZUNCU YIL

Yıl 2018, Göç Özel Sayısı Cilt 2, 413 - 448, 30.11.2018
https://doi.org/10.21560/spcd.vi.447969

Öz

This study aims to examine the process and problems of Syrian higher
education level students who has taken shelter in Turkey since 2011 when
internal disorders emerged in Syria. The study has been carried out at Van
Yüzüncü Yıl University which ranks high in terms of having large numbers of
Syrian students. University life is a tough period that holds both problems and
new experiences as well. This period also brings about adaptation and social
admitance problems for Syrian students who is away from their own culture and
who have been forced to imigrate.

 





In the study, by using quantitative and qualitative research methods,
semi-structured interview questionnaires have been applied to Syrian students
and the results have been evaluated in a statistical environment. Therefore,
Syrian students’ educational and academic problems have been deected and their
expectations have been assesed. Finally, it is assumed that this study will be
a sourcein terms of creating a common source towards the problems that are
experienced by foreign national students throughout their higher education
level.

Kaynakça

  • Aypay, A., Sever, M. ve Demirhan, G. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal ve Akademik Entegrasyonu: Boylamsal Bir Araştırma. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 407-422.
  • BBC, (2018). “Grafiklerle: Suriye’de 8. yılına giren savaş”, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-43414137, 15.03.2018. Erişim tarihi: 15.07.2018.
  • Buz, S.(2008), Türkiye’deki Sığınmacıların Sosyal Profili, Polis Bilimleri Dergisi, 10 (4), 1-14.
  • Çoşkun, İ. ve Emin, M.N. (2018). Türkiye’de Göçmenlerin Eğitimi: Mevcut Durum veÇözüm Önerileri, İstanbul: İLKE İlim Kültür Eğitim Derneği.
  • Demirhan, K. (2017). Ulusal Alanyazında Uluslararası Öğrenciler ve Uluslararası ÖğrencileriSiyasal Açıdan Düşünmek, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı.547-562.
  • Deniz, O. (2009). Mülteci Hareketleri Açısından Van Kentinin Durumu ve KenttekiMültecilerin Demografik Profili, Doğu Coğrafya Dergisi, 14 (22), 187-204.
  • Ercoşkun, B.(2015).Suriyeli Mültecilerin Türkiye’ye Sosyokültürel ve SosyoekonomikEtkileri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Erdoğan, M. (2017). “Elite Dialogue” Türkiye’deki Suriyeli Mülteci Akademisyen ve Üniversite Öğrencilerinin Durumu, Sorunları ve Beklentileri Araştırması, Ankara: HÜGO&IGAM.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, (2017). Geçici Koruma Altındaki Suriyelilerin Yaş ve CinsiyetDağılımı, http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik. Erişim tarihi: 20.07.2018.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, (2017). Göç Tarihi, http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik. Erişim tarihi: 20.07.2018.
  • Hürriyet, (2013), 460 Suriyeli öğrenci Türkiye’de okula başlıyor, http://www.hurriyet.com.tr/460-suriyeli-ogrenci-turkiye-de-okula-basliyor-25024262, Erişim tarihi: 26.07.2017.
  • J. U. Ogbu, (1990). Minority Education in Comparative Perspective, The Journal of Negro Education, 59/ 1, 45-57.
  • Kap, D.(2014), Suriyeli Mülteciler: Türkiye’nin Müstakbel Vatandaşları, Akademik Perspektif , Aralık, 30-35.
  • Karadağ, N. (2016). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Bağlamında Türkiye’de Eğitim Gören Suriyeli Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma, Turkish Studies, 11/19, 477-490.
  • Kaya, İ. ve Yılmaz, E. E. (2015). Türkiye’deki Suriyelilerin Hukuki Durumu, Arada Kalanların Hakları ve Yükümlülükleri (1. Baskı).İstanbul: Seta Yayınları.
  • Paksoy, M., Koçarslan, H., Kılınç, E. (2016). İç Savaştan Kaçarak Gelen Suriyeli Öğrencilerin Üniversite Eğitimlerinde Karşılaştıkları İletişim Sorunları Üzerine BirÇalışma, M. Paksoy, E.Yıldırımcı, K.Sarıçoban, Ö.Özkan (Edt.), Ortadoğu’daki Çatışmalar Bağlamında Göç Sorunu, (87-102), Ankara: Efil Yayınevi.
  • Polat, Y. (2015). Türkiye’deki Suriyeli Göçmen Gençlerin Entegrasyonu Bağlamında Üniversite Eğitimi Sorunsalı, https://www.researchgate.net/publication/324702874, Erişim Tarihi: 24.06.2018.
  • Seydi, A. R. (2013). Türkiye’deki Suriyeli Akademisyen ve Eğitimcilerin Görüşlerine Göre Suriye’deki Çatışmalarına Suriyelilerin Eğitim Sürecine Yansımaları, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 217-241.
  • Seydi, A.R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
  • T.C. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları (2015). Suriyeliler Eğitim Çalışmaları, www.ytb.org.tr, Erişim tarihi: 16.05.2018.
  • T.C. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları, https://www.ytb.gov.tr/, Erişim tarihi: 12.05.2018.
  • TBMM, (2012). Suriyeli öğrenciler ile ilgili soru önergesi, https://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/tutanak_g_sd.birlesim_baslangic?P4=21231&P5=B&page1=10&page2=10, Erişim tarihi: 12.06.2018.
  • Tunç, Ş.A.(2015). Mülteci Davranışı ve Toplumsal Etkileri: Türkiye’deki Suriyelilere İlişkin Bir Değerlendirme, TESAM Akademi Dergisi, 2 (2), 29 – 63.
  • Uzun, A.(2015), Günümüzün Sosyal ve Ekonomik Sorunu Olan Suriyelilerin Mülteci ve Ekonomi Hukuku Bakımından Değerlendirilmesi, 1, Ankara Barosu Dergisi.107-120.
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi (2018), Stratejik Plan, https://test.yyu.edu.tr/images/files/2015_2019StratejikPlan.pdf, Erişim tarihi: 01.08.2017.
  • Y. Zhou, vd., (2008). Theoretical models of culture shock and adaptation in international students in higher education, Studies in Higher Education, 33:1, 63-75,
  • Yardımcıoğlu, E., Beşel, F., Savaşan, F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemler ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği), Akademik İncelemeler Dergisi, 12/1, 203-254.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, https://istatistik.yok.gov.tr/ , Erişim tarihi: 22.06.2018.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, (2013), Suriye ve Mısır Ülkelerinden Yurdumuzda Bulunan Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçi, http://yok.gov.tr/duyurular. Erişim tarihi: 22.26.2018
  • Zavalsız, Y ve Gündağ, E. (2017). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyo-Kültürel Entegrasyonu (Karabük Üniversitesi Örneği), İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi.6/5,3168-3192.

VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2018, Göç Özel Sayısı Cilt 2, 413 - 448, 30.11.2018
https://doi.org/10.21560/spcd.vi.447969

Öz

Bu çalışmanın amacı,
Suriye’de 2011 yılından itibaren başlayan iç karışıklıklar sonucu Türkiye’ye
sığınmak zorunda kalmış yükseköğrenim çağındaki Suriyelilerin yaşadıkları
süreci ve sorunları araştırmaktır. Çalışma, Türkiye’de Suriyeli öğrenci sayısı
bakımından ilk sıralarda yer alan Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nde
gerçekleştirilmiştir. Üniversite yaşamı genç bireyler için beraberinde
sorunları ve yeni deneyimleri barındıran zorlu bir dönemdir. Bu dönem, kendi
kültüründen uzakta ve zorunlu bir göç yaşayan Suriyeli öğrenciler için, aynı zamanda
uyum ve sosyal kabul problemlerini de beraberinde getirmektedir.



Çalışmada nicel ve
nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılarak, Suriye kökenli öğrencilere
yarı yapılandırılmış anketler uygulanmış, çalışmanın sonuçları istatistiki
ortamda değerlendirilmiştir. Böylelikle Suriyeli üniversite öğrencilerinin
eğitim ve akademik başarıları konusunda yaşadıkları sorunlar tespit edilmiş ve
beklentileri değerlendirilmiştir. Sonuç olarak bu çalışmanın yabancı uyruklu
öğrencilerin yükseköğretim aşamasında karşılaştıkları sorunlara yönelik ortak
bir politika üretmek adına kaynak teşkil edeceği düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • Aypay, A., Sever, M. ve Demirhan, G. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal ve Akademik Entegrasyonu: Boylamsal Bir Araştırma. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 407-422.
  • BBC, (2018). “Grafiklerle: Suriye’de 8. yılına giren savaş”, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-43414137, 15.03.2018. Erişim tarihi: 15.07.2018.
  • Buz, S.(2008), Türkiye’deki Sığınmacıların Sosyal Profili, Polis Bilimleri Dergisi, 10 (4), 1-14.
  • Çoşkun, İ. ve Emin, M.N. (2018). Türkiye’de Göçmenlerin Eğitimi: Mevcut Durum veÇözüm Önerileri, İstanbul: İLKE İlim Kültür Eğitim Derneği.
  • Demirhan, K. (2017). Ulusal Alanyazında Uluslararası Öğrenciler ve Uluslararası ÖğrencileriSiyasal Açıdan Düşünmek, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı.547-562.
  • Deniz, O. (2009). Mülteci Hareketleri Açısından Van Kentinin Durumu ve KenttekiMültecilerin Demografik Profili, Doğu Coğrafya Dergisi, 14 (22), 187-204.
  • Ercoşkun, B.(2015).Suriyeli Mültecilerin Türkiye’ye Sosyokültürel ve SosyoekonomikEtkileri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Erdoğan, M. (2017). “Elite Dialogue” Türkiye’deki Suriyeli Mülteci Akademisyen ve Üniversite Öğrencilerinin Durumu, Sorunları ve Beklentileri Araştırması, Ankara: HÜGO&IGAM.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, (2017). Geçici Koruma Altındaki Suriyelilerin Yaş ve CinsiyetDağılımı, http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik. Erişim tarihi: 20.07.2018.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, (2017). Göç Tarihi, http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik. Erişim tarihi: 20.07.2018.
  • Hürriyet, (2013), 460 Suriyeli öğrenci Türkiye’de okula başlıyor, http://www.hurriyet.com.tr/460-suriyeli-ogrenci-turkiye-de-okula-basliyor-25024262, Erişim tarihi: 26.07.2017.
  • J. U. Ogbu, (1990). Minority Education in Comparative Perspective, The Journal of Negro Education, 59/ 1, 45-57.
  • Kap, D.(2014), Suriyeli Mülteciler: Türkiye’nin Müstakbel Vatandaşları, Akademik Perspektif , Aralık, 30-35.
  • Karadağ, N. (2016). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Bağlamında Türkiye’de Eğitim Gören Suriyeli Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma, Turkish Studies, 11/19, 477-490.
  • Kaya, İ. ve Yılmaz, E. E. (2015). Türkiye’deki Suriyelilerin Hukuki Durumu, Arada Kalanların Hakları ve Yükümlülükleri (1. Baskı).İstanbul: Seta Yayınları.
  • Paksoy, M., Koçarslan, H., Kılınç, E. (2016). İç Savaştan Kaçarak Gelen Suriyeli Öğrencilerin Üniversite Eğitimlerinde Karşılaştıkları İletişim Sorunları Üzerine BirÇalışma, M. Paksoy, E.Yıldırımcı, K.Sarıçoban, Ö.Özkan (Edt.), Ortadoğu’daki Çatışmalar Bağlamında Göç Sorunu, (87-102), Ankara: Efil Yayınevi.
  • Polat, Y. (2015). Türkiye’deki Suriyeli Göçmen Gençlerin Entegrasyonu Bağlamında Üniversite Eğitimi Sorunsalı, https://www.researchgate.net/publication/324702874, Erişim Tarihi: 24.06.2018.
  • Seydi, A. R. (2013). Türkiye’deki Suriyeli Akademisyen ve Eğitimcilerin Görüşlerine Göre Suriye’deki Çatışmalarına Suriyelilerin Eğitim Sürecine Yansımaları, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 217-241.
  • Seydi, A.R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
  • T.C. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları (2015). Suriyeliler Eğitim Çalışmaları, www.ytb.org.tr, Erişim tarihi: 16.05.2018.
  • T.C. Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Toplulukları, https://www.ytb.gov.tr/, Erişim tarihi: 12.05.2018.
  • TBMM, (2012). Suriyeli öğrenciler ile ilgili soru önergesi, https://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/tutanak_g_sd.birlesim_baslangic?P4=21231&P5=B&page1=10&page2=10, Erişim tarihi: 12.06.2018.
  • Tunç, Ş.A.(2015). Mülteci Davranışı ve Toplumsal Etkileri: Türkiye’deki Suriyelilere İlişkin Bir Değerlendirme, TESAM Akademi Dergisi, 2 (2), 29 – 63.
  • Uzun, A.(2015), Günümüzün Sosyal ve Ekonomik Sorunu Olan Suriyelilerin Mülteci ve Ekonomi Hukuku Bakımından Değerlendirilmesi, 1, Ankara Barosu Dergisi.107-120.
  • Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi (2018), Stratejik Plan, https://test.yyu.edu.tr/images/files/2015_2019StratejikPlan.pdf, Erişim tarihi: 01.08.2017.
  • Y. Zhou, vd., (2008). Theoretical models of culture shock and adaptation in international students in higher education, Studies in Higher Education, 33:1, 63-75,
  • Yardımcıoğlu, E., Beşel, F., Savaşan, F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemler ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği), Akademik İncelemeler Dergisi, 12/1, 203-254.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, https://istatistik.yok.gov.tr/ , Erişim tarihi: 22.06.2018.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, (2013), Suriye ve Mısır Ülkelerinden Yurdumuzda Bulunan Yükseköğretim Kurumlarına Yatay Geçi, http://yok.gov.tr/duyurular. Erişim tarihi: 22.26.2018
  • Zavalsız, Y ve Gündağ, E. (2017). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyo-Kültürel Entegrasyonu (Karabük Üniversitesi Örneği), İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi.6/5,3168-3192.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysun Yaralı Akkaya

Gülcan Azimli Çilingir Bu kişi benim

Gaye Tuğ Levent

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Göç Özel Sayısı Cilt 2

Kaynak Göster

APA Yaralı Akkaya, A., Azimli Çilingir, G., & Tuğ Levent, G. (2018). VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi413-448. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.447969
AMA Yaralı Akkaya A, Azimli Çilingir G, Tuğ Levent G. VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. Published online 01 Kasım 2018:413-448. doi:10.21560/spcd.vi.447969
Chicago Yaralı Akkaya, Aysun, Gülcan Azimli Çilingir, ve Gaye Tuğ Levent. “VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, Kasım (Kasım 2018), 413-48. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.447969.
EndNote Yaralı Akkaya A, Azimli Çilingir G, Tuğ Levent G (01 Kasım 2018) VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 413–448.
IEEE A. Yaralı Akkaya, G. Azimli Çilingir, ve G. Tuğ Levent, “VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, ss. 413–448, Kasım 2018, doi: 10.21560/spcd.vi.447969.
ISNAD Yaralı Akkaya, Aysun vd. “VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. Kasım 2018. 413-448. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.447969.
JAMA Yaralı Akkaya A, Azimli Çilingir G, Tuğ Levent G. VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018;:413–448.
MLA Yaralı Akkaya, Aysun vd. “VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 2018, ss. 413-48, doi:10.21560/spcd.vi.447969.
Vancouver Yaralı Akkaya A, Azimli Çilingir G, Tuğ Levent G. VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK SORUNLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018:413-48.

Cited By