Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS'YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, Sayı: 41, 359 - 383, 27.12.2018
https://doi.org/10.21560/spcd.vi.460937

Öz

Bu çalışmanın amacı Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü 3. ve 4. sınıf Öğrencilerinin KPSS’ye hazırlık süreçlerinin sosyal hizmet eğitimi bağlamında ne anlam ifade ettiğinin belirlenmesidir. Çalışma nitel araştırma tasarımına uygun olarak şekillendirilmiş ve çalışmada fenomenolojik yaklaşımın “tanımlayıcı fenomenoloji” biçimi kullanılmıştır. Çalışma grubu olarak 2018 senesinde KPSS’ye girecek olan Selçuk Üniversitesi Sosyal hizmet bölümü 3. ve 4. sınıf öğrencileri dikkate alınmıştır. Veriler araştırmanın amacı doğrultusunda araştırmacı tarafından oluşturulan yapılandırılmış açık uçlu görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Sosyal hizmet
öğrencileri KPSS’yi zorunluluk, garanti ve kısa yol olarak değerlendirmektedir. KPSS ile ilgili duygu boyutunda “umut”, “stres”, “korku” ve “hayal kırıklığı” temaları, düşünce boyutunda ise “zor”, “gereksiz” ve “ne yapacağız?” temaları vurgulanmıştır. KPSS’ye hazırlık sürecinin teorik derslerine etkisine yönelik öğrencilerin “sınav haftası”, “etkilemedi” “yoğunluk”, “vicdan azabı”, “derste test” ve “odaklanamama” temalarına odaklandıkları görülmektedir. KPSS’ye hazırlık sürecinin sosyal hizmet uygulaması sürecine etkisine yönelik ise “yoğunluk”, “öncestaj”, “odaklanamama”, “test çözme” temalarının vurgulandığı görülmektedir. Sonuç ve tartışma bölümünde KPSS dışı alternatif kariyer olanakları, sosyal hizmet uzmanı istihdam imkanlarının araştırılması, KPSS sürecinde olan sosyal hizmet öğrencilerine danışmanlık verilmesi ve psikolojik destek noktasında yönlendirilmesi, mesleki bilgiyi ölçecek soruların KPSS sınavına dahil edilmesi konularına değinilmiştir.

Kaynakça

  • Alptekin, K., Topuz, S., Zengin, O., (2014). Türkiye'de çocuğun refahı ve korunması: kapsayıcı bir yaklaşım arayışı. Türkiye’de sosyal hizmet eğitiminde mevcut durum: tespitler, analizler ve öneriler. Sosyal Hizmet Sempozyumu. 353-366. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu Personeli Seçme Sınavına Hazırlanan Öğretmen Adaylarının Sınav Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, 17(2), 163- 176.
  • Bedir, E. (2013). Eğitim-İstihdam İlişkisinin Teorik Çerçevesi ve Güncel Tartışmalar. İşkur Dergisi, 8, 38-43.
  • Dinç, Y.,S., Kılıç N. (2017). Sınav Kaygısı Yaşayan Kpss’ye Hazırlık Öğrencilerinin Öz-Değer Algısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. Akademik Bakış Dergisi, 61, 771-79.
  • Dursun, S., Aytaç, S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin İşgücü Piyasasına Yönelik Beklentileri ve İş Deneyimleri İle Umutsuzluk ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 373-388.
  • Erdem, E., Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve Alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M. N. (2014). Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik.İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
  • Geray, H. (2006). Toplumsal Araştırmada Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., Turan, S. (2008). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), (9)2, 2-16.
  • Karaca, E. (2011). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) yönelik tutumları. Akademik Bakış Dergisi, 23, 1-18.
  • Karataş, S., Güleş, H. (2013). Öğretmen Atamalarında Esas Alınan Merkezi Sınavın (KPSS) Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119.
  • Kuran, K. (2012). Öğretmen Adaylarının Kpss Kursu Veren Dersanelere ve Kpss’ye İlişkin Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9)18, 143-157.
  • Kümbetoğlu B, (2012). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Odabaş, S. (2011). Öğretmen Adaylarının Kpss Sınavına İlişkin Görüşleri (Ankara Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Punch, K.,F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş Nicel Ve Nitel Yaklaşımlar. (D, Bayrak, H. B. Arslan, Z. Akyüz, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sevim, K., Altun, F. (2017). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Mesleki ve Akademik Beklentileri. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 51-65.
  • Sezgin, F., Duran., E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (KPSS) ÖğretmenAdaylarının Akademik ve Sosyal Yaşantılarına Yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (15)3, 9-22.
  • TÜİK, (07 Aralık 2016). Gençlerin İşgücü Piyasasına Geçişi Araştırma Sonuçları, II. Çeyrek: Nisan - Haziran, 2016, Erişim tarihi: 11.03.2018, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21865.
  • Tümkaya, S., Aybek, B., Çelik, M. (2007). KPSS’ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 953- 974.
  • Yıldız, S. (2005). Kişilik, Meslek ve Mutluluk. Keser, A. (Ed.), Çalışma Yaşamında Dönüşümler (ss.367-381). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Işıkhan, V., Erbay, E., Akçay, S., Ege, A. (2016). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Gelecek Planları: Ankara, Başkent ve Hacettepe Üniversitesi Örnekleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27 (1), 7-24.

REFLECTIONS OF SOCIAL WORK STUDENTS' KPSS PREPARATION PROCESS ON SOCIAL WORK EDUCATION: A QUALITATIVE RESEARCH

Yıl 2018, Sayı: 41, 359 - 383, 27.12.2018
https://doi.org/10.21560/spcd.vi.460937

Öz

The aim
of this study is to determine what the preparation process of KPSS, the
public personnel selection examination, by 3rd and 4th grade students at Social
Work Department of Faculty of Health Sciences means in the context of social
work education. The study was designed in accordance with qualitative
research and the "descriptive phenomenology" form of phenomenological
approach was used. The study group consisted of 3rd and 4th grade students
of Selçuk University, Social Work Department who are going to take KPSS exam in
2018. The data were collected with a structured open-ended interview form
created by the researcher in the direction of the study's purpose. In the
evaluation of the data, content analysis technique was used. Social work
students consider KPSS to be a necessity, a guarantee and a shortcut. In
the study, it is emphasized that "hope", "stress",
"fear" and "disappointment" are the emotional aspect of
KPSS while "difficult", "unnecessary" and "what will
we do?" are the ideational aspects of it. It is seen that the students
focused on the themes "exam week", "not affecting",
"being busy", "regret", "test in the lesson" and
"unable to focus" for the effect of KPSS preparation process on
theoretical lessons. On the other hand, it is seen that "being
busy", "internship first", "unable to focus" and
"test-solving" themes are emphasized in terms of the effect of KPSS
preparation process on social work practice. In the conclusion and
discussion part, alternative career options apart from KPSS, searching for
employment opportunities for social workers, counseling social work students in
the KPSS process and directing them to psychological support points and
including questions which test professional knowledge in KPSS exam were
discussed.

Kaynakça

  • Alptekin, K., Topuz, S., Zengin, O., (2014). Türkiye'de çocuğun refahı ve korunması: kapsayıcı bir yaklaşım arayışı. Türkiye’de sosyal hizmet eğitiminde mevcut durum: tespitler, analizler ve öneriler. Sosyal Hizmet Sempozyumu. 353-366. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu Personeli Seçme Sınavına Hazırlanan Öğretmen Adaylarının Sınav Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, 17(2), 163- 176.
  • Bedir, E. (2013). Eğitim-İstihdam İlişkisinin Teorik Çerçevesi ve Güncel Tartışmalar. İşkur Dergisi, 8, 38-43.
  • Dinç, Y.,S., Kılıç N. (2017). Sınav Kaygısı Yaşayan Kpss’ye Hazırlık Öğrencilerinin Öz-Değer Algısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. Akademik Bakış Dergisi, 61, 771-79.
  • Dursun, S., Aytaç, S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin İşgücü Piyasasına Yönelik Beklentileri ve İş Deneyimleri İle Umutsuzluk ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 373-388.
  • Erdem, E., Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve Alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M. N. (2014). Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik.İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
  • Geray, H. (2006). Toplumsal Araştırmada Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., Turan, S. (2008). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), (9)2, 2-16.
  • Karaca, E. (2011). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) yönelik tutumları. Akademik Bakış Dergisi, 23, 1-18.
  • Karataş, S., Güleş, H. (2013). Öğretmen Atamalarında Esas Alınan Merkezi Sınavın (KPSS) Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119.
  • Kuran, K. (2012). Öğretmen Adaylarının Kpss Kursu Veren Dersanelere ve Kpss’ye İlişkin Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9)18, 143-157.
  • Kümbetoğlu B, (2012). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Odabaş, S. (2011). Öğretmen Adaylarının Kpss Sınavına İlişkin Görüşleri (Ankara Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Punch, K.,F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş Nicel Ve Nitel Yaklaşımlar. (D, Bayrak, H. B. Arslan, Z. Akyüz, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sevim, K., Altun, F. (2017). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Mesleki ve Akademik Beklentileri. AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 51-65.
  • Sezgin, F., Duran., E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (KPSS) ÖğretmenAdaylarının Akademik ve Sosyal Yaşantılarına Yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (15)3, 9-22.
  • TÜİK, (07 Aralık 2016). Gençlerin İşgücü Piyasasına Geçişi Araştırma Sonuçları, II. Çeyrek: Nisan - Haziran, 2016, Erişim tarihi: 11.03.2018, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21865.
  • Tümkaya, S., Aybek, B., Çelik, M. (2007). KPSS’ye Girecek Öğretmen Adaylarındaki Umutsuzluk ve Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerini Yordayıcı Değişkenlerin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 953- 974.
  • Yıldız, S. (2005). Kişilik, Meslek ve Mutluluk. Keser, A. (Ed.), Çalışma Yaşamında Dönüşümler (ss.367-381). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Işıkhan, V., Erbay, E., Akçay, S., Ege, A. (2016). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Gelecek Planları: Ankara, Başkent ve Hacettepe Üniversitesi Örnekleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27 (1), 7-24.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doğa Başer

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Başer, D. (2018). SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS’YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(41), 359-383. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.460937
AMA Başer D. SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS’YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. Aralık 2018;18(41):359-383. doi:10.21560/spcd.vi.460937
Chicago Başer, Doğa. “SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS’YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 18, sy. 41 (Aralık 2018): 359-83. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.460937.
EndNote Başer D (01 Aralık 2018) SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS’YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 18 41 359–383.
IEEE D. Başer, “SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS’YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 18, sy. 41, ss. 359–383, 2018, doi: 10.21560/spcd.vi.460937.
ISNAD Başer, Doğa. “SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS’YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 18/41 (Aralık 2018), 359-383. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.460937.
JAMA Başer D. SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS’YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018;18:359–383.
MLA Başer, Doğa. “SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS’YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 18, sy. 41, 2018, ss. 359-83, doi:10.21560/spcd.vi.460937.
Vancouver Başer D. SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KPSS’YE HAZIRLIK SÜREÇLERİNİN SOSYAL HİZMET EĞİTİMİNE YANSIMALARI: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2018;18(41):359-83.