Kırılgan grupta yer alan koruyucu aileler afetten etkilenen önemli kesimlerden biridir. Bu araştırmanın amacı, koruyucu annelerin travma sonrası çocuklarıyla ilişkilerinde karşılaştıkları zorlukları, stresle başa çıkma becerilerini ve psikolojik ihtiyaçlarını anlamaktır. Fenomenolojik desende yürütülen çalışmada, ölçüt örnekleme yöntemiyle on katılımcıya ulaşılmıştır. Veriler, 20-40 dakika süren çevrim içi yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmış ve içerik analizi yapılmıştır. Katılımcıların deneyimleri beş tema altında toplanmıştır: “Yaşam tecrübeleri”, “psikofizyolojik durum”, “ebeveyn olarak ihtiyaçlar”, “ebeveyn-çocuk ilişkileri” ve “psikososyal destek ihtiyaçları”. “Yaşam tecrübeleri” temasında “fiziki yaşam ortamına dair zorluklar”, “koruyucu aile olmak” ve “psikolojik baş etmeye çalışmak” yer almıştır. “Psikofizyolojik durum” teması “duygusal durum”, “bilişsel durum” ve “davranışsal durumlar”ı içermektedir. “Ebeveyn olarak ihtiyaçlar” teması “psikososyal ihtiyaçlar” ve “çocuğun gereksinimlerini yerine getirme” olarak belirlenmiştir. “Ebeveyn-çocuk ilişkileri” temasında “psikolojik zorlukların ilişkiye etkisi” ve “bağın güçlenmesi” vurgulanmıştır. “Psikososyal destek ihtiyaçları” ise “çocuğun psikolojik belirtilerine” ve “ebeveyn eğitimine” yönelik destekleri kapsamaktadır. Sonuç olarak, koruyucu annelerin afet sonrası çocuklarına uygun ebeveynlik yapabilmeleri için psikososyal ve eğitsel desteğe ihtiyaç duyduğu belirlenmiştir.
Afet deprem travma koruyucu aile psikolojik gereksinim travmaya duyarlı ebeveynlik
• Sorumlu yazar e-mail: beyzasanal@hacettepe.edu.tr • Finansal Destek: Yazarlar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir. • Çıkar Çatışması: Yazarlar çıkar çatışması bildirmemiştir. • Anlaşma: Tüm yazarlar makaleye katkıda bulunmuş, makaleyi görmüş, onaylamış ve başlık sayfasında listelendiği gibi yazar sıralamasını kabul etmiştir. • Etik Standartlar ve Bilgilendirilmiş Onam. İzlenen tüm prosedürler, insan deneyleri konusunda (kurumsal ve ulusal) sorumlu toplulukların etik standartlarına ve 2000'de revize edildiği şekliyle 1975 Helsinki Deklarasyonu'na uygundur. Çalışmada gerekli etik kurul izinleri alınmıştır.
Foster families, who are in the vulnerable group, are one of the important segments affected by the disaster. The aim of this study is to understand the difficulties foster mothers face in their relationships with their children after the trauma, their coping skills with stress, and their psychological needs. In the phenomenological design study, ten participants were reached by the criterion sampling method. The data were collected through online semi-structured interviews lasting 20-40 minutes, and content analyses were conducted. The experiences of the participants were categorized under five themes: ‘life experiences’, “psychophysiological status”, “needs as a parent”, “parent-child relationships,” and “psychosocial support needs”. The "life experiences" theme included "challenges in living conditions," "being a foster family," and "coping with the psychological effects." The "psychophysiological condition" theme involved "emotional," "cognitive," and "behavioral states." The "parental needs" theme included "psychosocial needs" and "fulfilling the child’s needs." The "parent-child relationships" theme focused on "the impact of psychological difficulties" and "strengthening the bond." Finally, the "psychosocial support needs" theme involved "support for the child’s psychological symptoms" and "parent education." As a result, it was determined that foster mothers needed psychosocial and educational support to be able to parent their children appropriately after the disaster.
Disaster earthquake trauma foster family psychological need trauma-sensitive parenting
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile Psikolojisi, Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 66 |