Hastaların
mahremiyet konusunda beklentilerinin karşılanması ve bilgilendirilmeleri,
onların sağlık hizmetlerinden memnuniyetini ve dolayısıyla sunulan hizmetin
kalitesini artıran önemli bir etmendir. Çalışanların mahremiyet konusunda gösterdikleri
titizlik onları yasalar karşısında olumsuz durumlara düşmekten koruyacaktır. Bu
nedenle sağlık hizmeti sunan kurumlardaki mahremiyet uygulamaları büyük bir
önem taşımaktadır. Yapılan bu araştırmada Kütahya İli D.P.Ü Evliya Çelebi
Eğitim ve Araştırma Hastanesi yataklı servilerde görev yapan çalışanların hasta
mahremiyetine olan algılarını ölçmek ve farkındalıklarını değerlendirmek için
yapılmıştır. Araştırmada yüz yüze anket tekniğinden faydalanılmıştır. Verilerin
toplanması amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen sosyo demografik
bilgi formu ve “Sağlıkta Kalite Standartları (SKS)' nın Hasta Mahremiyeti ile
ilgili uygulamaları listesi ” kullanılmıştır. Uygulama başlıkları; yataklı
servisler, yoğun bakım üniteleri, hasta
bilgilerinin saklanması ve hastanelerin genel kullanım alanlarında mahremiyet
başlıklarından oluşmaktadır. Araştırma verileri SPSS 18.0 programında
değerlendirilmiştir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik çalışmasında kullanılan
analiz yöntemi olarak Cronbach Alpha güvenirlik testi uygulanmıştır. Araştırmaya
katılanların sosyo demografik özellikleri incelendiğinde; 92’sinin (%76,7)
kadın, 69’unun (%57,5) 20-30 yaş arasında olduğu, 73’nün (%60,8) evli, 71’inin
(%59,2) lisans mezunu olduğu, 103’nün (%85,8) hemşire ve ebe olarak görev
yaptığı, 48’nin (%40) 1-5 yıl deneyimli olduğu görülmüştür. Hasta mahremiyetine ilişkin kurum uygulamalarına yönelik yöneltilen
sorulardan en yüksek oran; “Hastanın mahremiyeti yasal bir haktır.’ (Kesinlikle
katılıyorum %70, katılıyorum %28,3)” sorusu; en düşük oran ise; ‘Hastalar kamu
sağlığını ilgilendiren bir durum yoksa sağlık sistemine kayıtlı olan
bilgilerden istediğini sildirebilir.’ (Kesinlikle katılıyorum %26,7,
Katılıyorum %30, Kararsızım %21,7, Katılmıyorum %13,3, Kesinlikle katılmıyorum
%8,3 ) sorusu almıştır. Araştırma kapsamında çalışanların hasta mahremiyeti
konusunda farkındalıklarının ve algılarının yüksek olduğu ve çalıştıkları
hastanede hasta mahremiyeti uyumun ise ‘Genel olarak
kurumumuzda hasta mahremiyetine dikkat edilir.’ (%42,5 kesinlikle katılıyorum,
%37,5 katılıyorum %16,7 kararsızım) şeklinde görülmekte olup, yüksek oranda
olduğu sonucuna varılmaktadır.
One of the important aspects which increase patients’ satisfaction with health care services and service quality is meeting patients’ expectations and informing them about their confidentiality. Employees’ awareness about confidentiality would protect them from several situations negative against the law. For this reason, the confidentiality practices in health care institutions are an important issue. This research is made to measure the perceptions of the employees, who are working in Kutahya D.P.U. Evliya Celebi Training and Research Hospital’s inpatient care services, about patient confidentiality and evaluate their awareness. In this research use the face to face tecnique. The socio-demographic information template developed by researchers and “Health Quality Standards (SKS) List of Applications Related to Patient Confidentiality” were utilized. The research topics consists of inpatient care services, intensive care units, confidentiality about patient information documents archiving and confidentiality in public spaces of hospitals. The research data was evaluated in the SPSS 18.0 program. Cronbach Alpha Reliability Test was used in the study of the survey scale’s validity and reliability. From the viewpoint of the survey respondants’ socio-demographic characteristics; they were composed of 92 (76.7%) females, 69 (57.5%) between 20 and 30 years old, 73 (60.8%) married, 71 (59.2%) bachelor’s degree owners, 103 (85.8%) nurses or midwives, 48 (40%) 1 – 5 years experienced individuals. The highest rate in the survey questions related to the patient’s confidentiality is that “The patient’s confidentiality is a legal right” (strongly agree 70%, agree 28.3%). On the other hand, the lowest rate is that “If there is not public health concern, patients can delete any information registered in the health care system” (strongly agree 26.7%, agree 30%, undecided 21.7%, do not agree 13.3%, absolutely do not agree 8.3%). Within the scope of the research, it is seen that the employees have high awareness and perception about patient’s confidentiality. Also, patient’s confidentiality is generally paid attention in the hospital (42.5% strongly agree, 37.5% agree 16.7% undecided).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi