Tıp Fakültesi öğrencilerinin akademik başarılarının değerlendirilmesi
Yıl 2024,
Cilt: 21 Sayı: 2, 67 - 84, 30.05.2024
Şerife Özdinç
,
Oya Akpınar Oruç
,
Uğur Kayhan
,
İbrahim Kılıç
Öz
Amaç: Bu çalışmada Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi (AFSÜ) Tıp Fakültesi (TF) öğrencilerinin akademik başarılarının (AB) ve bunu etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki çalışma 20.12.2021-31.01.2022 tarihleri arasında AFSÜ TF Dönem 2-6 öğrencileri ile yapıldı. Araştırmada veri toplama tekniği olarak 2 temel bölümden oluşan anket formu kullanıldı. Anketin birinci bölümünde, öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf, barınma durumu gibi bazı bireysel özellikleri ve aldıkları eğitime yönelik ders plan ve programları ile ilgili 15 kapalı uçlu soruya, ikinci bölümünde ise öğrenim sürecinde akademik başarıyı etkileyebilecek faaliyetlere yönelik değerlendirmeleri içeren, 17 maddeden oluşan ölçek yer aldı. AB'yı belirlemek için genel not ortalamaları (GNO) kullanıldı. Araştırmaya gönüllü, ≥18 yaşında, AFSÜ TF eğitim gören 2 -6. sınıf öğrencileri dahil edildi. Çalışmada elde edilen veriler SPSS 21.0 ile analiz edildi. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, t testi, varyans analizi, Tukey testi, Pearson korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: 457 anket formu değerlendirildi. GNO 3.02±0.45 olarak belirlendi. GNO katılımcıların bireysel özelliklerine göre karşılaştırıldığında kız öğrencilerin erkeklere göre, 22 yaş ve altı olanların üzeri yaş grubunda olanlara göre, yurt ve aile yanında kalanların öğrenci evinde kalanlara göre daha yüksek tespit edildi (p<0.05). Öğrencilerin AB’larının aldıkları eğitime yönelik değerlendirmeleri ile karşılaştırmasında, ders plan ve programını uygun bulanların bulmayanlara, dersleri amaca uygun bulanların kısmen uygun bulan ve bulmayanlara, kendisi not tutanların diğer yöntemleri kullananlara, kulüp üyeliği olanların olmayanlara göre daha yüksek olduğu görüldü (p<0,05).
Sonuç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin ihtiyaç ve beklentilerinin tespit edilmesi, karşılanması, eğitim kalitesinin yükseltilmesi ile akademik başarı artırılabilir.
Etik Beyan
Çalışmaya başlamadan önce AFSÜ Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulundan izin alındı (2021/13).
Destekleyen Kurum
Destekleyen kurum bulunmamaktadır
Teşekkür
Verilerin toplanmasında emeği geçen AFSÜ TF 3. Sınıf öğrencileri Seher Kavaklı, Sefa Kısa, Betül Aynacı, Esra Bilseloğlu ve Murat Kavas’a teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Bülbül, H., Tarkan, T. ve Aydil, F. (2018). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığı: Kişisel özellikler ve başarı ile ilişkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11, 97-111.
- Çetinkaya, S., Karaca, S. N. ve Karagöz, N. (2021). Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin fakülteyi seçme nedenleri, akreditasyonla ilgili düşünceleri ve akademik başarı düzeyleri. Tıp Eğitimi Dünyası, 20(60), 112-121.
- Džubur, A., Lisica, D., Abdulahović, D. ve Ejubović, M. (2020). Impact of social and psychological factors on academic achievement of university students. Med Glas (Zenica), 17,234-238. doi: 10.17392/1080-20. PMID: 31736288.
- Edraki, M., Rambod, M. ve Abdoli, R. (2011). The relationship between nursing students’ educational satisfaction and their academic success. Iran J Med Educ, 11, 32-39.
- Egelioğlu, N., Arslan, S. ve Bakan, G. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarının akademik başarıları üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 13,14-24.
- Eggert, A. C. (2001). An investigation of notetaking as predictor of course performance and course evaluation. Doctoral thesis. The University of Tennessee.
- https://iaear.weebly.com/uploads/2/6/2/5/26257106/research_methods_entiree_book_umasekaram-pdf130527124352-phpapp02.pdf Erişim Tarihi: 15.03.2018.
- Jamshidi, K., Mohammadi, B., Mohammadi, Z., Parviz, M. K., Poursaberi, R. ve Mohammadi, M. M. (2017). Academic satisfaction level and academic achievement among students at Kermanshah University of medical sciences: Academic year 2015-2016. Research and Development in Medical Education, 6, 72-79.
- Kalaça, S. (2000). İnteraktif çalışma modülü: Eğitim yönlendiricileri için el kitabı. 1. Baskı. İstanbul. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Basımevi.
- Karadağ, M., Alparslan, Ö. ve İşeri, Ö. P. (2018). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. Çukurova Medical Journal, 43, 13-21.
- Kılıç, İ. (2019). Veteriner Fakültesi öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörlerin istatistiksel teknikler ile incelenmesi. 18. kariyer. 276 projesi. Afyon Kocatepe Ünivesitesi, Afyonkarahisar.
- Koç, K. (2019). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin okuldan memnuniyet düzeyleri ve akademik başarı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Master's Thesis. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Kumcağız, H., Özdemir, T. Y. ve Demir, Y. (2019). Ergenlerde sosyal medya kullanımının akademik başarı ve arkadaşlık ilişkilerine etkisi. International Journal of Social Science Research, 8, 1-17.
- Liles, J., Vuk, J. ve Tariq, S. (2018). Study Habits of Medical Students: An Analysis of which Study Habits Most Contribute to Success in the Preclinical Years. Med Ed Publish, 7, 61.
- Marshall, J. A., Dorward, J. T. (2000). Inquiry experiences as a lecture supplement for preservice elementary teachers and general education students. American Journal of Physic, 68, 27-36.
- Passi, V., Johnson, S., Peile, E., Wright, S., Hafferty, F. ve Johnson N. (2013). Doctor role modelling in medical education: BEME Guide No. 27. Med Teach, 35, e1422–1436.
- Salamonson Y. ve Andrew S. (2006). Academic performance in nursing students: Influence of part‐time employment, age and ethnicity. Journal of Advanced Nursing, 55, 342-349.
- Sarıer, Y. (2016). Türkiye'de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 609-627.
- Seyfi, R. Ö, Şengül M. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının akademik erteleme davranışları ile akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Master's Thesis. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
- Simons, M. K. (1988). The effects of training college algebra students in note taking on achievement. PhD Thesis. The Florida State University, Florida.
- Subaşı, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25, 117.
- Süt, H. K., Küçükkaya, B., Cumur, E. ve Özdemir, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2, 326-334.
- Şahin, İ., Kaya, S., ve Kablan, Z. (2017). Okul memnuniyeti ile akademik başarı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 12(18), 577-590.
- Toprak, İ., Doğdu, N. ve Öztürk, M. (2017). Meslek yüksekokullarında akademik başarıya etki eden faktörler: Akdeniz Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 150-163.
- Tümkaya, S. ve Lili, B. (2006). Çukurova Üniversitesi öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 313-326.
- Türk Dil Kurumu. (12 Şubat, 2020). Başarı. İçinde. Güncel Türkçe sözlük. Erişim Tarihi: 30.05.2022.
- Yanint, R., Chantacha, S., Nipith, C., Pailin, M. ve Issarawan, K. (2020). Factors Influencing Academic Achievement in Preclinical Students. International Educational Research, 3, 8-21.
- Yaşartürk, F., Akyüz, H. ve Karataş, İ. (2018). Rekreasyon bölümü öğrencilerinin boş zaman yönetimi ile akademik başarılarını etkileyen örgütsel faktörler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3, 233-243.
Evaluation of academic achievement of medical faculty students
Yıl 2024,
Cilt: 21 Sayı: 2, 67 - 84, 30.05.2024
Şerife Özdinç
,
Oya Akpınar Oruç
,
Uğur Kayhan
,
İbrahim Kılıç
Öz
Objective: This study aimed to evaluate the academic achievement (AA) of Afyonkarahisar Health Sciences University (AFSU) Medical Faculty of (MF) students and the factors affecting it.
Method: A descriptive and cross-sectional study was conducted with AFSU MF Class 2-6 students between 20.12.2021 and 31.01.2022. A survey form consisting of two main parts was used as the data collection technique in the research. In the first part of the survey, there were 15 closed-ended questions about some individual characteristics of the students such as gender, age, class, housing situation, the lesson plans and programs for the education they receive, and in the second part, there was a scale consisting of 17 items, including evaluations about activities that may affect AA during the education process. Grade point averages (GPA) were used to determine AA. Volunteer for the research, ≥18 years old, studying at AFSU MF 2 -6. grade students were included. The data obtained in the study were analyzed with SPSS 21.0. Descriptive statistics, t test, analysis of variance, Tukey test, Pearson correlation analysis were used to analyze the data.
Results: 457 survey forms were evaluated. GPA was determined as 3.02±0.45. When the GPA was compared according to the individual characteristics of the participants, it was determined that female students were higher than male students, those aged 22 and under were higher than those in the older age group, and those living in dormitories and homestays were higher than those staying in student houses (p<0.05). In the comparison of students' AAs with their evaluations of the education they received, it was seen that those who found the lesson plan and program suitable were higher than those who did not find it appropriate, those who found the lessons suitable for the purpose were higher than those who found them partially suitable or did not find them, those who took notes themselves were higher than those who used other methods, and those who had a club membership were higher than those who did not (p<0, 05).
Conclusion: AA can be increased by identifying and meeting the needs and expectations of MF students and improving the quality of education.
Kaynakça
- Bülbül, H., Tarkan, T. ve Aydil, F. (2018). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığı: Kişisel özellikler ve başarı ile ilişkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11, 97-111.
- Çetinkaya, S., Karaca, S. N. ve Karagöz, N. (2021). Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin fakülteyi seçme nedenleri, akreditasyonla ilgili düşünceleri ve akademik başarı düzeyleri. Tıp Eğitimi Dünyası, 20(60), 112-121.
- Džubur, A., Lisica, D., Abdulahović, D. ve Ejubović, M. (2020). Impact of social and psychological factors on academic achievement of university students. Med Glas (Zenica), 17,234-238. doi: 10.17392/1080-20. PMID: 31736288.
- Edraki, M., Rambod, M. ve Abdoli, R. (2011). The relationship between nursing students’ educational satisfaction and their academic success. Iran J Med Educ, 11, 32-39.
- Egelioğlu, N., Arslan, S. ve Bakan, G. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarının akademik başarıları üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 13,14-24.
- Eggert, A. C. (2001). An investigation of notetaking as predictor of course performance and course evaluation. Doctoral thesis. The University of Tennessee.
- https://iaear.weebly.com/uploads/2/6/2/5/26257106/research_methods_entiree_book_umasekaram-pdf130527124352-phpapp02.pdf Erişim Tarihi: 15.03.2018.
- Jamshidi, K., Mohammadi, B., Mohammadi, Z., Parviz, M. K., Poursaberi, R. ve Mohammadi, M. M. (2017). Academic satisfaction level and academic achievement among students at Kermanshah University of medical sciences: Academic year 2015-2016. Research and Development in Medical Education, 6, 72-79.
- Kalaça, S. (2000). İnteraktif çalışma modülü: Eğitim yönlendiricileri için el kitabı. 1. Baskı. İstanbul. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Basımevi.
- Karadağ, M., Alparslan, Ö. ve İşeri, Ö. P. (2018). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. Çukurova Medical Journal, 43, 13-21.
- Kılıç, İ. (2019). Veteriner Fakültesi öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörlerin istatistiksel teknikler ile incelenmesi. 18. kariyer. 276 projesi. Afyon Kocatepe Ünivesitesi, Afyonkarahisar.
- Koç, K. (2019). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin okuldan memnuniyet düzeyleri ve akademik başarı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Master's Thesis. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Kumcağız, H., Özdemir, T. Y. ve Demir, Y. (2019). Ergenlerde sosyal medya kullanımının akademik başarı ve arkadaşlık ilişkilerine etkisi. International Journal of Social Science Research, 8, 1-17.
- Liles, J., Vuk, J. ve Tariq, S. (2018). Study Habits of Medical Students: An Analysis of which Study Habits Most Contribute to Success in the Preclinical Years. Med Ed Publish, 7, 61.
- Marshall, J. A., Dorward, J. T. (2000). Inquiry experiences as a lecture supplement for preservice elementary teachers and general education students. American Journal of Physic, 68, 27-36.
- Passi, V., Johnson, S., Peile, E., Wright, S., Hafferty, F. ve Johnson N. (2013). Doctor role modelling in medical education: BEME Guide No. 27. Med Teach, 35, e1422–1436.
- Salamonson Y. ve Andrew S. (2006). Academic performance in nursing students: Influence of part‐time employment, age and ethnicity. Journal of Advanced Nursing, 55, 342-349.
- Sarıer, Y. (2016). Türkiye'de öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörler: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 609-627.
- Seyfi, R. Ö, Şengül M. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının akademik erteleme davranışları ile akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Master's Thesis. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
- Simons, M. K. (1988). The effects of training college algebra students in note taking on achievement. PhD Thesis. The Florida State University, Florida.
- Subaşı, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25, 117.
- Süt, H. K., Küçükkaya, B., Cumur, E. ve Özdemir, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2, 326-334.
- Şahin, İ., Kaya, S., ve Kablan, Z. (2017). Okul memnuniyeti ile akademik başarı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 12(18), 577-590.
- Toprak, İ., Doğdu, N. ve Öztürk, M. (2017). Meslek yüksekokullarında akademik başarıya etki eden faktörler: Akdeniz Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 150-163.
- Tümkaya, S. ve Lili, B. (2006). Çukurova Üniversitesi öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 313-326.
- Türk Dil Kurumu. (12 Şubat, 2020). Başarı. İçinde. Güncel Türkçe sözlük. Erişim Tarihi: 30.05.2022.
- Yanint, R., Chantacha, S., Nipith, C., Pailin, M. ve Issarawan, K. (2020). Factors Influencing Academic Achievement in Preclinical Students. International Educational Research, 3, 8-21.
- Yaşartürk, F., Akyüz, H. ve Karataş, İ. (2018). Rekreasyon bölümü öğrencilerinin boş zaman yönetimi ile akademik başarılarını etkileyen örgütsel faktörler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3, 233-243.