Health
is primary needs for people in many countries. Indonesia, with more than 250 million
citizens, needs to organize this sector well. Since it has vast area, government
decentralize this sector through local government to establish a mass public
health unit in every region. It called with Community Health Center or we
called it “Puskesmas”. As a public
organization which receive budget from government, a Community Health Center
must accountable to government from using their budget. From this point,
government must ensure that community or public organizations reach their
objectives providing health care to the citizen.
Tambakaji Community
Health Center has strategic plan as a guidance to reach their obligation. They
use balance scorecard as a evaluating tools to measure their performance. The
result from evaluating performance through balance scorecard are used by
management to establish a new strategic planning for next period. This paper
review Tambakaji Community Health Center’s Strategic Planning for the year
2016-2020, the vision and mission, strategic objectives, and evaluation of
strategic plan. Also, assessing the balance scorecrd model in their objctives
achievement whether effective or not. At the last, this paper also make
suggestions that may be helpful to improve or make a better plan.
balance scorecard; strategy plan; strategy evaluation; health; public
Sağlık birçok ülkede insanlar
için birincil ihtiyaçtır. 250 milyondan fazla vatandaşıyla Endonezya'nın bu
sektörü iyi organize etmesi gerekiyor. Geniş bir alana sahip olduğundan,
hükümet her bölgede kitlesel bir halk sağlığı birimi kurmak için yerel yönetimler
aracılığıyla bu sektörü yerelleştirmiştir. Toplum Sağlığı Merkezi ile ya da
“Puskesmas” olarak adlandırdık. Devletten bütçe alan bir kamu kuruluşu olarak,
bir Halk Sağlığı Merkezi'nin bütçesini kullanarak hükümete karşı sorumlu olması
gerekir. Bu noktadan itibaren, hükümet, topluluk veya kamu kuruluşlarının
vatandaşlara sağlık hizmeti sağlama hedeflerine ulaşmasını sağlamalıdır.
Tambakaji Toplum Sağlığı Merkezi,
yükümlülüklerini yerine getirmek için bir rehber olarak stratejik plana
sahiptir. Bakiye puan kartını, performanslarını ölçmek için bir değerlendirme
aracı olarak kullanırlar. Performansı bilanço yoluyla değerlendirmenin sonucu,
yönetim tarafından gelecek dönem için yeni bir stratejik planlama oluşturmak
için kullanılır. Bu makale Tambakaji Toplum Sağlığı Merkezi’nin 2016-2020
yılları için Stratejik Planlama, vizyon ve misyon, stratejik hedefler ve
stratejik planın değerlendirilmesini gözden geçirmektedir. Ayrıca, bilanço puan
modelinin objektif başarılarında etkili olup olmamasına bakılarak değerlendirilmesi.
Sonunda, bu makale ayrıca daha iyi bir plan geliştirmek veya geliştirmek için
yardımcı olabilecek önerilerde bulunur
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 11 |
STRATEGIC PUBLIC MANAGEMENT JOURNAL © 2015 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International