Spor ortamında yaşanan pozitif ve negatif durumların spor performansına etkilerinden dolayı öz yeterlik psikolojik olarak incelenmesi gereken önemli değişkenler arasındadır. Sporda öz yeterlik, insanların olaylar karşısında düşünce ve davranışlarını önemli ölçüde etkileyen bir unsurdur. Bu bilgiler doğrultusunda bu çalışmanın amacı; farklı branşlarda aktif olan sporcuların sporcu öz yeterlik düzeylerinin yaş, cinsiyet, spor yaşı, branş türü gibi değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmaya aktif spor yapan 127 (%70,9) erkek, 52 (%29,1) kadın olmak üzere toplam 179 sporcu öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından dizayn edilen kişisel bilgi formu ve Koçak (2020) tarafından geliştirilmiş “Sporcu Öz yeterlik Ölçeği (SÖYÖ)” kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS paket programında tanımlayıcı istatistikler T testi ve ANOVA testi ile elde edilmiştir. Analizlerin tamamında anlamlılık düzeyi p<.05 olarak kabul edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre öğrencilerin sporcu öz yeterlik düzeyleri cinsiyet, yaş, sporcu yaşı ve branş türü açısından anlamlı düzeyde farklılaşmadığı bulunmuştur. Sonuç olarak; Öğrencilerin sporcu öz yeterlik düzeyleri yaş ve spor deneyimindeki artışla beraber artığı fakat bu artışın anlamlı düzeyde olmadığı belirlenmiştir. Aynı zamanda cinsiyet ve yapılan spor türüne göre sporcu öz yeterlik düzeyinde anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.
Sporcu Spor bilimleri Sporcu öz yeterlik Takım sporu Bireysel spor
Yok
Self-efficacy is among the important variables that should be examined psychologically due to the effects of positive and negative situations experienced in the sport environment on sport performance. Self-efficacy in sport is a factor that significantly affects people's thoughts and behaviors in the face of events. In line with this information, the aim of this study is to examine the athlete self-efficacy levels of athletes active in different branches in terms of variables such as age, gender, sport age, and branch type. A total of 179 student athletes, 127 (70.9%) males and 52 (29.1%) females, participated in the study voluntarily. The data of the study were collected using the personal information form designed by the researcher and the "Athlete Self-Efficacy Scale (ESES)" developed by Koçak (2020). Data were obtained with descriptive statistics, T test and ANOVA test in SPSS package program. The significance level was accepted as p<.05 in all analyzes. According to the findings of the study, it was found that students' athlete self-efficacy levels did not differ significantly in terms of gender, age, age of athlete and branch type. As a result, it was determined that students' athlete self-efficacy levels increased with the increase in age and sports experience, but this increase was not significant. At the same time, it was determined that there was no significant difference in the level of athlete self-efficacy according to gender and sport type.
Athlete Sport science Athlete self efficacy Team sport Individual sport
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1 |