This study was carried out to determine the athlete identity levels of the students of the Faculty of Sport Sciences and to evaluate them according to various variables. The population of the research consists of the students of Erzurum Technical University Faculty of Sport Sciences. The sample group consists of 141 students, 75 boys and 66 girls. Relational screening method was used in the research. In this direction, the researchers prepared a "Personal Information Form" to determine the demographic characteristics of the participants. In order to determine the participants' level of athlete identity, the 5-point Likert Type "Athlete Identity Scale" developed by Brewer and Cornelius (2001) and adapted to Turkish by Öztürk and Koca (2013) was used, consisting of 3 sub-dimensions and 7 items. Frequency analysis was used to determine the participants' demographic characteristics; t-test in independent groups was used to compare the levels of athlete identity according to gender, national athlete status, and sport type; and one-way variance analysis was used to compare according to age and sportsmanship duration. Tukey-HSD test was used to find out which groups the difference occurred between. Significance level was taken (p<0,05). As a result of the comparison of the general athlete identity levels of the participants according to the status of being a national athlete (p=,000) and the duration of sportsmanship (p=,000), significant differences were found between the groups. The comparison of the general athlete identity levels of the participants based on their national athlete status (p=,000) and sports duration (p=,000) resulted in significant differences between the groups. According to the results obtained, it was found that the general athlete identity levels of the national athletes were higher than the non-national athletes and the athletes with a sports duration of 2-4 years were higher than those with a duration of 1 year or less.
Bu çalışma, spor bilimleri fakültesindeki öğrencilerin sporcu kimlik düzeylerinin tespit edilmesi ve çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Erzurum Teknik Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesindeki öğrenciler araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Örneklem grubu ise 75’i erkek 66’sı kadın olmak üzere 141 sporcu-öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi uygulanmıştır. Bu doğrultuda katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacılar tarafından “Kişisel Bilgi Formu” düzenlenmiştir. Katılımcıların sporcu kimliği düzeylerini tespit etmek amacıyla Brewer ve Cornelius (2001)’un geliştirdiği ve Öztürk ve Koca (2013)’nın Türkçeye uyarladığı 3 alt boyut ve 7 maddeden oluşan 5’li likert tipi “Sporcu Kimliği Ölçeği” kullanılmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için frekans analizi; sporcu kimliği düzeylerini cinsiyet, milli sporcu durumu ve spor türüne göre karşılaştırmak bağımsız gruplarda t-testi; yaş ve sporculuk sürelerine göre karşılaştırmak için tek yönlü varyans analizi kullanılmış olup, farkın hangi gruplar arasında oluştuğunu bulmak için ise Tukey-HSD testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi (p<0,05) alınmıştır. Katılımcıların milli sporcu durumu (p=,000) ile sporculuk sürelerine (p=,000) göre genel sporcu kimliği düzeylerinin karşılaştırılması sonucunda gruplar arasında anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre milli sporcu olan katılımcıların milli sporcu olmayanlara oranla; sporculuk süresi 2-4 yıl ile 8 yıl ve üstü olanların ise 1 yıl ve altı olanlara oranla genel sporcu kimlik düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1 |