Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOKKÜLTÜRCÜ SOSYAL HİZMET PERSPEKTİFİNDEN AFGAN GENÇLERİN KÜLTÜREL SORUNLARI: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 40 - 65, 30.06.2022

Öz

Bu çalışma, çokkültürcü sosyal hizmet perspektifinden Afgan uyruklu gençlerin kültürel karşılaşma noktasında yaşadıkları sorunların belirlenmesini ve ulaşılan bulguların derinlemesine incelenmesini amaçlamaktadır. Çalışmadan elde edilecek olan sonuçların, Afganlar özelinde olmak üzere, göçmenlerin kültürel karşılaşma noktasındaki sorunlarını göz önüne sereceği ve bu sorunların çözümü hususunda hem alan uzmanlarına hem de literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışma, nitel araştırma metodolojisi çerçevesinde gerçekleştirilmiş olup, Uşak İl’inde ikamet etmekte olan Afgan uyruklu gençlerle derinlemesine bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma çerçevesinde ulaşılan bulgular, içerik analiziyle incelenerek betimsel olarak çözümlenmiş ve tarafımızdan yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde; Afgan gençlerin göç sonrası dönemde aile yapılarının büyük bir değişime uğradığı, menşe ülkede sahip oldukları geniş aile yapısının, göçten sonra çekirdek aile yapısına dönüştüğü ve aile hayatında kadının statüsünün arttığı tespit edilmiştir. Çalışma hayatı, dini hayat, sosyal ve kültürel hayat bağlamında da Afganistanlı gençlerin, önemli bir değişim ve dönüşüm sürecini deneyimledikleri görülmektedir. Çalışma, deneyimlenen bu kültürel karşılaşma süreçlerini çokkültürcü sosyal hizmet perspektifinden değerlendirmesi açısından önem arz eder niteliktedir.

Kaynakça

  • Aksöyek, A. (1984). Cinsellik, Toplum ve Aile. Bilim ve Sanat, 42, 22-25.
  • Akyüz, N. (2007). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Din Anlayışı. Ankara.
  • Arınç, K. (2018). Doğu Sınırlarından Türkiye’ye Yaya Mülteci Akını ve Ortaya Çıkan Sorunlar. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1467-1485.
  • Ateş, H. ve Yavuz, Ö. (2017). (G)öçmen (Ö)tekileştirme ve (Ç)okkültürlülük. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1287-1301.
  • Avcı, N. ve Topçu, D. (2019). Kültürel Deformasyonda Teknolojinin İzleri. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji, 31-32, 3-15.
  • Aydın, M. (2001). İslam’ın Tarih Sosyolojisi. İstanbul.
  • Ayvaz, Ş. (2019). Berlin'deki Türk Göçmenlerin Suriyeli Mültecilere Yönelik Görüş ve Tutumları Üzerine Bir Çalışma: Berlin/Almanya Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Buz, S., Memişoğlu, F., Dönmez, H., & Verdujin, S. (2020). Destination Unknown Afghans on the move in Turkey. Mixed Migration Center.
  • Castles, S., & Miller, J. (1998). The Age of Migration: lnternational Population Movements in the Modern World. Macmillan International Higher Education.
  • Cox, P., & Geisen, T. (2014). Migration Perspectives in Social Work Research: Local, National and International Contexts. The British Journal of Social Work, 157-173.
  • Çiftçi, M. (2019). Baskı Karşıtı Sosyal Hizmetin Türkiye'de Uygulanabilirliği. Sosyal Çalışma Dergisi, 7-8.
  • Çüçen, K. A. (2005). Kültür, Uygarlık, Evrensellik ve Çok-Kültürlülük. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 111-115.
  • Deniz, O., & Etlan, E. (2009). Kırdan kente göç ve göçmenlerin uyum süreci üzerine bir çalışma: Van örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 472-498.
  • Ekici, S., & Tuncel, G. (2015). Göç ve İnsan. Birey ve Toplum, 5(9), 9-22.
  • Eryurt, M. A., & Koç, İ. (2017). Türkiye’de Afganistan Uyruklu Uluslararası Koruma Başvurusu ve Statüsü Sahipleri Üzerine Analiz: Türkiye’ye Geliş Sebepleri, Türkiye’de Kalışları, Gelecek Planları ve Amaçları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Geyik Yıldırım, S. (2018). Göç ve Afganlar: "İstikrarlı Mülteciler". Göç Araştırmaları Dergisi, 128-159.
  • GİGM. (2021, Ekim 7). www.goc.gov.tr. T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü: https://www.goc.gov.tr/duzensiz-goc-istatistikler adresinden alındı
  • Gökalp, E., & Ergur, A. (2018). Kültür Sosyolojisi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Güler, H. (2020). Afganlı Göçmenlerin Göç Süreçleri ve İşçilik Deneyimleri: Uşak İli Örneği. Çalışma ve Toplum, 1461-1482.
  • Güllü, İ. (2015). Fayda Odaklı Göç Algısı ve Çok Kültürlü Toplum. Perspektif, 238, 38-41.
  • Hallaç, S., & Öz, F. (2014). Aile Kavramına Kuramsal Bir Bakış. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(2), 142-153.
  • Karataş, K., & Ayyıldız, A. A. (2021). Bugünün Türkiyesinde Göç Gerçeği: Küresel Hareketliliğin Neresindeyiz? İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 495.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye’de göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 216-229.
  • Kırık, A. M. (2014). Aile ve Çocuk İlişkisinde İnternetin Yeri: Nitel Bir Araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi , 337-347.
  • Köroğlu, M. A. (2021). Sınırlar Arasında Parçalanmış Yaşamlar: Uşak İlinde Yaşayan Yaşlı Afgan Göçmenler. Z. Yaman (Ed.), Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar VI (s. 65-99). İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Kuschminder, K., & Dora, M. (2009). Migration in Afghanistan: History, current trends and future prospects. Maastricht: Maastricht Graduate School of Governance.
  • Mohammadi, A. (2018). Dinî Hareketlerin Zihinleri (Afganistan Taliban Hareketi). XVIII. Türk Tarih Kongresi (s. 49-64). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Obayd, A. J. (2020, Haziran). Afganistan'da Göç Sorunu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 39-40. Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özgür, Ö. (2014). Çokkürtürcü Sosyal Çalışma. Ankara: SABEV .
  • Özmete, E., & Arslan, E. (2018). Göç: Transnasyonalizm ve Transnasyonal Sosyal Hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet, 173-201.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 208-229.
  • Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. (Ü. Tatlıcan, & G. Demiriz, Çev.) Bursa: Sentez Yayınları.
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 419-426.
  • Suğur, N. (2018). Sosyolojide Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. ESKİŞEHİR: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Şemşit, S. (2018). Avrupa Birliği Politikaları Bağlamında Uluslararası Göç Olgusu ve Türleri: Kavramsal Bakış. Yönetim ve Ekonomi, 25(1), 269-289.
  • Şimşir, Z., & Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(2).
  • The UN Refugee Agency. (2014). UNHCR Global Trends 2013.
  • The World Factbook. (2017, 09 14). South Asia: Afghanistan. Central Intellıgence Agency: https://web.archive.org/web/20170920072213/https://www.cia.gov/library/publications/theworld-factbook/geos/af.html#People , adresinden alındı
  • Turhan, M. (1994). Kültür Değişmeleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO), (2021). https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/- --protrav/---migrant/documents/publication/wcms_808935.pdf adresinden alındı
  • Wach, J. (1987). Din Sosyolojisine Giriş. (B. İnandı, Çev.) Ankara. Yıldırım, S. G. (2018). Göç ve Afganlar:“İstikrarlı Mülteciler”. Göç Araştırmaları Dergisi, 128-159.

Cultural Problems Of Afghan Youth From Multicultural Social Work Perspective: The Case Of Usak Province

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 40 - 65, 30.06.2022

Öz

This study aims to determine the problems of Afghan youth at the cultural crossing point and to examine the findings in depth from the perspective of multicultural social work. It is thought that the results to be obtained from the study will reveal the problems of immigrants at the point of cultural crossing, in particular Afghans, and will contribute to both the field experts and the literature on the solution to these problems. The study was carried out within the framework of qualitative research methodology and in-depth individual interviews were conducted with Afghan youth residing in Usak. The findings reached within the framework of the study were analyzed by content analysis descriptively and interpreted by us. As a result of the findings obtained; It has been determined that the family structure of Afghan youth has undergone a great change in the post-migration period, the extended family structure they have in their country of origin has turned into a nuclear family after the migration, and the status of women in family life has increased. In the context of working life, religious life, and social and cultural life, it is seen that Afghan youth have experienced an important process of change and transformation. The study has importance in terms of evaluating these experienced cultural crossing processes from the perspective of multicultural social work.

Kaynakça

  • Aksöyek, A. (1984). Cinsellik, Toplum ve Aile. Bilim ve Sanat, 42, 22-25.
  • Akyüz, N. (2007). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Din Anlayışı. Ankara.
  • Arınç, K. (2018). Doğu Sınırlarından Türkiye’ye Yaya Mülteci Akını ve Ortaya Çıkan Sorunlar. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1467-1485.
  • Ateş, H. ve Yavuz, Ö. (2017). (G)öçmen (Ö)tekileştirme ve (Ç)okkültürlülük. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1287-1301.
  • Avcı, N. ve Topçu, D. (2019). Kültürel Deformasyonda Teknolojinin İzleri. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji, 31-32, 3-15.
  • Aydın, M. (2001). İslam’ın Tarih Sosyolojisi. İstanbul.
  • Ayvaz, Ş. (2019). Berlin'deki Türk Göçmenlerin Suriyeli Mültecilere Yönelik Görüş ve Tutumları Üzerine Bir Çalışma: Berlin/Almanya Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Buz, S., Memişoğlu, F., Dönmez, H., & Verdujin, S. (2020). Destination Unknown Afghans on the move in Turkey. Mixed Migration Center.
  • Castles, S., & Miller, J. (1998). The Age of Migration: lnternational Population Movements in the Modern World. Macmillan International Higher Education.
  • Cox, P., & Geisen, T. (2014). Migration Perspectives in Social Work Research: Local, National and International Contexts. The British Journal of Social Work, 157-173.
  • Çiftçi, M. (2019). Baskı Karşıtı Sosyal Hizmetin Türkiye'de Uygulanabilirliği. Sosyal Çalışma Dergisi, 7-8.
  • Çüçen, K. A. (2005). Kültür, Uygarlık, Evrensellik ve Çok-Kültürlülük. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 111-115.
  • Deniz, O., & Etlan, E. (2009). Kırdan kente göç ve göçmenlerin uyum süreci üzerine bir çalışma: Van örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 472-498.
  • Ekici, S., & Tuncel, G. (2015). Göç ve İnsan. Birey ve Toplum, 5(9), 9-22.
  • Eryurt, M. A., & Koç, İ. (2017). Türkiye’de Afganistan Uyruklu Uluslararası Koruma Başvurusu ve Statüsü Sahipleri Üzerine Analiz: Türkiye’ye Geliş Sebepleri, Türkiye’de Kalışları, Gelecek Planları ve Amaçları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Geyik Yıldırım, S. (2018). Göç ve Afganlar: "İstikrarlı Mülteciler". Göç Araştırmaları Dergisi, 128-159.
  • GİGM. (2021, Ekim 7). www.goc.gov.tr. T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü: https://www.goc.gov.tr/duzensiz-goc-istatistikler adresinden alındı
  • Gökalp, E., & Ergur, A. (2018). Kültür Sosyolojisi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Güler, H. (2020). Afganlı Göçmenlerin Göç Süreçleri ve İşçilik Deneyimleri: Uşak İli Örneği. Çalışma ve Toplum, 1461-1482.
  • Güllü, İ. (2015). Fayda Odaklı Göç Algısı ve Çok Kültürlü Toplum. Perspektif, 238, 38-41.
  • Hallaç, S., & Öz, F. (2014). Aile Kavramına Kuramsal Bir Bakış. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(2), 142-153.
  • Karataş, K., & Ayyıldız, A. A. (2021). Bugünün Türkiyesinde Göç Gerçeği: Küresel Hareketliliğin Neresindeyiz? İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 495.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye’de göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 216-229.
  • Kırık, A. M. (2014). Aile ve Çocuk İlişkisinde İnternetin Yeri: Nitel Bir Araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi , 337-347.
  • Köroğlu, M. A. (2021). Sınırlar Arasında Parçalanmış Yaşamlar: Uşak İlinde Yaşayan Yaşlı Afgan Göçmenler. Z. Yaman (Ed.), Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar VI (s. 65-99). İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Kuschminder, K., & Dora, M. (2009). Migration in Afghanistan: History, current trends and future prospects. Maastricht: Maastricht Graduate School of Governance.
  • Mohammadi, A. (2018). Dinî Hareketlerin Zihinleri (Afganistan Taliban Hareketi). XVIII. Türk Tarih Kongresi (s. 49-64). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Obayd, A. J. (2020, Haziran). Afganistan'da Göç Sorunu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 39-40. Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özgür, Ö. (2014). Çokkürtürcü Sosyal Çalışma. Ankara: SABEV .
  • Özmete, E., & Arslan, E. (2018). Göç: Transnasyonalizm ve Transnasyonal Sosyal Hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet, 173-201.
  • Sarıtaş, E., Şahin, Ü., & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 208-229.
  • Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. (Ü. Tatlıcan, & G. Demiriz, Çev.) Bursa: Sentez Yayınları.
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 419-426.
  • Suğur, N. (2018). Sosyolojide Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. ESKİŞEHİR: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Şemşit, S. (2018). Avrupa Birliği Politikaları Bağlamında Uluslararası Göç Olgusu ve Türleri: Kavramsal Bakış. Yönetim ve Ekonomi, 25(1), 269-289.
  • Şimşir, Z., & Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(2).
  • The UN Refugee Agency. (2014). UNHCR Global Trends 2013.
  • The World Factbook. (2017, 09 14). South Asia: Afghanistan. Central Intellıgence Agency: https://web.archive.org/web/20170920072213/https://www.cia.gov/library/publications/theworld-factbook/geos/af.html#People , adresinden alındı
  • Turhan, M. (1994). Kültür Değişmeleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO), (2021). https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/- --protrav/---migrant/documents/publication/wcms_808935.pdf adresinden alındı
  • Wach, J. (1987). Din Sosyolojisine Giriş. (B. İnandı, Çev.) Ankara. Yıldırım, S. G. (2018). Göç ve Afganlar:“İstikrarlı Mülteciler”. Göç Araştırmaları Dergisi, 128-159.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Kan 0000-0002-6913-6331

Cemile Zehra Köroğlu 0000-0002-9043-1773

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kan, İ., & Köroğlu, C. Z. (2022). ÇOKKÜLTÜRCÜ SOSYAL HİZMET PERSPEKTİFİNDEN AFGAN GENÇLERİN KÜLTÜREL SORUNLARI: UŞAK İLİ ÖRNEĞİ. Sosyal Politika Ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 3(1), 40-65.