Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INTERCULTURAL COMMUNICATION SENSITIVITY OF SOCIAL WORK STUDENTS

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 70 - 86, 30.06.2023

Öz

Today, many factors such as digital technologies and the internet environment, intense migration mobility, wars, increasing and facilitating transportation opportunities, internationalization in the business world, and higher education have accelerated intercultural interaction and, in this context, the importance of intercultural sensitivity has increased in ensuring social peace and welfare. Intercultural sensitivity needs to be developed in daily life relationships, education systems where different cultures coexist, and professions working with different cultures. Considering that social work is a profession based on humanism, human rights, equality, solidarity, and assistance, the intercultural sensitivity of professionals and future social workers is expected to be developed. In this context, social work education is important. Learning and experiencing intercultural interaction effectively improves sensitivity in the theoretical and practical courses of the students. This study aims to examine the intercultural communication sensitivity levels of Ondokuz Mayıs University Faculty of Health Sciences Department of Social Work students. The Intercultural Sensitivity Scale developed by Chen and Starosta (2000) and adapted to Turkish by Üstün (2011) was used in this study and carried out in a relational screening model. 190 students participated in the research. At the end of the study, it was found that the level of intercultural sensitivity of women was higher than that of men, the sensitivity of first and fourth-was grade students lower than other classes, and those who participated in the Erasmus program and those who had foreign friends were higher. As a result, it is thought that the experience of intercultural interaction in the classroom and field practices in undergraduate education increases intercultural sensitivity.

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2016). Kültürlerarası iletişim eğitiminde öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık gelişimi öz değerlendirmeleri üzerine bir inceleme. Selçuk İletişim, 9(3), 34-53
  • Bekiroğlu, O., Balci, Ş. (2014). Kültürlerarası iletişim duyarlılığının izlerini aramak:“İletişim Fakültesi öğrencileri örneğinde bir araştırma”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(35), 429-459.
  • Bozkaya, M., Aydın, İ. E. (2010). Kültürlerarası İletişim Kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus Öğrencileri Değişim Programı Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty Of Communication Journal, 1(39), 29-42.
  • Bulduk, S., Usta, E., Dincer, Y. (2017). Kültürlerarası duyarlılık ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Bir sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 73-77.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Ceylan, S. S., Çetinkaya, B.(2022). Göçmen Hastalara Bakım Veren Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Duyarlılık Düzeyleri ve Deneyimleri: Bir Karma Yöntem Araştırması. Yaşam Boyu Hemşirelik Dergisi. ;3(2):1-20
  • Chen, G. M., Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: A synthesis. Annals of the International Communication Association, 19(1), 353-383.
  • Chen, G. M., Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Annual Meeting of the National Communication Association (86th, Seattle, WA). Dudić, A. (2022). Intercultural education and intercultural sensitivity of social work students: experiences from Bosnia and Herzegovina, Serbia and Croatia. Социална работа, 10(2), 1-25.
  • Duyan, V. (2016). Sosyal Hizmet; Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. Ankara: Sosyal Çalışma Yayınları. IFSW (2022). International Federation of Social Workers. https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/
  • Ilie, O. A. (2019). The intercultural competence. Developing effective intercultural communication skills. In International conference Knowledge-based organization (Vol. 25, No. 2, pp. 264-268). Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemi - Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kartari, A. (2006). Farklılıklarla yaşamak: Kültürlerarası iletişim. Ankara:Ürün Yayınları. Okuyan, C. B. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıklarının belirlenmesi: bir üniversite örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 20(1-2), 47-54.
  • Öğüt, N. ve Olkun, E. O. (2018). Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyi: Selçuk Üniversitesi örneği. Selçuk İletişim, 11(2), 54-73. Spitzberg, B. H. (2000). A model of intercultural communication competence. Intercultural communication: A reader, 9, 375-387.
  • Tétreault, S., Bétrisey, C., Brisset, C., Gulfi, A., Schaer, M., Leanza, Y., & Kühne, N. (2021). Intercultural experiences prior to the educational program: Occupational therapy and social work students. Journal of Culture and Values in Education, 4(1), 15-33.
  • Uzunaslan, Ş., ve Çifci, E. G. (2019). Sosyal Hizmet Uygulamalarında Kültürel Yetkinliği Geliştirmenin Önemi. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 30(1), 213-230.
  • Varan, B. Ş., Yıldırım, F., Abukan, B. (2022). Cultural Competence Of Socıal Workers By Professıonal Characterıstıcs In The Focus Of Educatıon. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 637-655

SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM DUYARLILIKLARI

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 70 - 86, 30.06.2023

Öz

Günümüzde dijital teknolojiler ve internet ortamı, yoğun göç hareketliliği, yaşanan savaşlar, ulaşım olanaklarının artması ve kolaylaşması, iş dünyasında ve yükseköğretimde uluslararasılaşma gibi birçok faktör kültürlerarası etkileşimi hızlandırmış ve bu bağlamda toplumsal barışın ve refahın sağlanabilmesinde kültürlerarası duyarlılığın önemi artmıştır. Gündelik yaşam ilişkilerinde, farklı kültürlerin bir arada var olduğu eğitim sistemlerinde, farklı kültürlerle çalışılan mesleklerde kültürlerarası duyarlılığın gelişmiş olmasına ihtiyaç duyulur. Sosyal hizmetin hümanizm, insan hakları, eşitlik, dayanışma ve yardımlaşma temelinde bir meslek olduğu düşünüldüğünde profesyonellerin ve geleceğin sosyal hizmet uzmanlarının kültürlerarası duyarlılığının gelişmiş olması beklenir. Bu bağlamda sosyal hizmet eğitimi önem taşır. Öğrencilerin teorik ve uygulamaya yönelik derslerinde kültürlerarası etkileşimi öğrenmeleri ve deneyimlemeleri duyarlılığın geliştirilmesinde etkilidir. Bu çalışmanın amacı Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü öğrencilerinin kültürlerarası iletişim duyarlılık düzeylerini incelemektir. İlişkisel tarama modelinde yapılan bu çalışmada Chen ve Starosta (2000) tarafından geliştirilmiş ve Üstün (2011) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya 190 öğrenci katılmıştır. Çalışma sonunda kadınların kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin erkeklerden daha yüksek olduğu, Birinci sınıfların ve dördüncü sınıfların duyarlılıklarının diğer sınıflardan düşük olduğu, Erasmus programına katılmış olanların ve yabancı uyruklu arkadaşı olanların duyarlılıklarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak lisans eğitiminde sınıf ortamında ve saha uygulamalarında kültürlerarası etkileşimin deneyimlenmiş olmasının kültürlerarası duyarlılığı artırdığı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2016). Kültürlerarası iletişim eğitiminde öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık gelişimi öz değerlendirmeleri üzerine bir inceleme. Selçuk İletişim, 9(3), 34-53
  • Bekiroğlu, O., Balci, Ş. (2014). Kültürlerarası iletişim duyarlılığının izlerini aramak:“İletişim Fakültesi öğrencileri örneğinde bir araştırma”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(35), 429-459.
  • Bozkaya, M., Aydın, İ. E. (2010). Kültürlerarası İletişim Kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus Öğrencileri Değişim Programı Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty Of Communication Journal, 1(39), 29-42.
  • Bulduk, S., Usta, E., Dincer, Y. (2017). Kültürlerarası duyarlılık ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Bir sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 73-77.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Ceylan, S. S., Çetinkaya, B.(2022). Göçmen Hastalara Bakım Veren Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Duyarlılık Düzeyleri ve Deneyimleri: Bir Karma Yöntem Araştırması. Yaşam Boyu Hemşirelik Dergisi. ;3(2):1-20
  • Chen, G. M., Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: A synthesis. Annals of the International Communication Association, 19(1), 353-383.
  • Chen, G. M., Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Annual Meeting of the National Communication Association (86th, Seattle, WA). Dudić, A. (2022). Intercultural education and intercultural sensitivity of social work students: experiences from Bosnia and Herzegovina, Serbia and Croatia. Социална работа, 10(2), 1-25.
  • Duyan, V. (2016). Sosyal Hizmet; Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. Ankara: Sosyal Çalışma Yayınları. IFSW (2022). International Federation of Social Workers. https://www.ifsw.org/what-is-social-work/global-definition-of-social-work/
  • Ilie, O. A. (2019). The intercultural competence. Developing effective intercultural communication skills. In International conference Knowledge-based organization (Vol. 25, No. 2, pp. 264-268). Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemi - Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kartari, A. (2006). Farklılıklarla yaşamak: Kültürlerarası iletişim. Ankara:Ürün Yayınları. Okuyan, C. B. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıklarının belirlenmesi: bir üniversite örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 20(1-2), 47-54.
  • Öğüt, N. ve Olkun, E. O. (2018). Üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyi: Selçuk Üniversitesi örneği. Selçuk İletişim, 11(2), 54-73. Spitzberg, B. H. (2000). A model of intercultural communication competence. Intercultural communication: A reader, 9, 375-387.
  • Tétreault, S., Bétrisey, C., Brisset, C., Gulfi, A., Schaer, M., Leanza, Y., & Kühne, N. (2021). Intercultural experiences prior to the educational program: Occupational therapy and social work students. Journal of Culture and Values in Education, 4(1), 15-33.
  • Uzunaslan, Ş., ve Çifci, E. G. (2019). Sosyal Hizmet Uygulamalarında Kültürel Yetkinliği Geliştirmenin Önemi. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 30(1), 213-230.
  • Varan, B. Ş., Yıldırım, F., Abukan, B. (2022). Cultural Competence Of Socıal Workers By Professıonal Characterıstıcs In The Focus Of Educatıon. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 637-655
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aşur Şaşmaz 0009-0001-0311-8018

Aynur Arslan 0000-0002-3654-2157

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şaşmaz, A., & Arslan, A. (2023). SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM DUYARLILIKLARI. Sosyal Politika Ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 4(1), 70-86.