Amaç: Bu çalışmanın amacı rekreatif amaçlı e-spor yapan bireylerin, e-spora katılım motivasyonlarının incelenmesidir.
Yöntem: Çalışmaya 34 (13,6%) kadın, 216 (86,4%) erkek olmak üzere toplam 250 birey gönüllü olarak katılmıştır. Verilerin toplanmasında Öz ve Üstün (2019) tarafından geliştirilen E-Spor Katılım Motivasyonu Ölçeği (EKMÖ) ve 7 sorudan oluşan sosyo-demografik bilgi formu kullanılmıştır. Model olarak ise ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programlarında analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistiksel hesaplamalar (frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma), bağımsız değişkenlerde 2 tane değişken olanlar için Mann-Whitney U testi, 3 ve daha fazla olan değişkenler için Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Cinsiyet değişkenine göre yalnızca yetkinlik alt boyutunda kadın katılımcılar lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.
Sonuç: Cinsiyet (yetkinlik alt boyutu hariç), eğitim durumu, yaşanılan bölge, aylık gelir düzeyi, kişisel aygıta sahip olma durumu, tercih edilen dijital aygıt ve tercih edilen oyun türü e-spor katılım motivasyonunda etkili olmadığı düşünülmektedir.
Anahtar kelimeler: e-spor, rekreasyon, katılım, motivasyon.
-
-
Şimdiden emekleriniz için teşekkür eder. Saygılarımızı sunarız...
Aim: The aim of this study is to be investigated of participation motivation for E-sports of individuals doing E-sports for recreational purposes.
Method: A total of 250 individuals, 34 (13.6%) women and 216 (86.4%) men, participated in the study voluntarily. The E-Sports Participation Motivation Scale (ECMS) developed by Öz and Üstün (2019) and a socio-demographic information form consisting of 7 questions were used to collect the data. As a model, the relational screening model was used. The data were analyzed in SPSS 25.0 package programs. Descriptive statistical calculations (frequency, percentage, mean and standard deviation), Mann-Whitney U test for independent variables with 2 variables, Kruskall-Wallis H test for variables with 3 or more were used. The significance level was taken as p<0.05.
Findings: According to gender variable, a significant difference has been found in favor of female participants only in competence sub-dimension.
Conclusion: Gender (except for the competence sub-dimension), educational status, region of residence, monthly income level, personal device ownership status, preferred digital device and preferred game type have not been considered to be effective in participation motivation for e-sports.
Key Words: e-sports, recreation, participation, motivation
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.