Amaç: Politik davranışların kişilere çıkar sağlayabildiği ve bu yönüyle insan yaşamında önemli bir yere sahip olduğu bilinmektedir. Bu durum, politik davranışlar ortaya koyulurken istenilen hedeflere ulaşılmasında politik becerinin önemini de artırmaktadır. Örgütsel alanda ise özellikle yöneticilerin politik beceri düzeyleri, örgütün amaçlarına ulaşmasında önemli bir etken olarak görülmektedir. Bu bağlamda, Yükseköğretim kurumlarından Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları ile Spor Bilimleri Fakültelerini en üst düzeyde temsil eden Müdür ve Dekanların politik beceri düzeyleri de Beden Eğitimi ve Spor alanındaki hedeflere ulaşmada önemli bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma ile Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu & Spor Bilimleri Fakültesi Müdür & Dekanlarının politik beceri düzeylerinin farklı değişkenler açısından ortaya koyulması amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışmada model olarak, var olan durumu olduğu şekliyle ve değiştirmeden tasvir eden tarama modeli kullanılmıştır.(Karasar, 2009) Örnekleme yöntemi olarak ise, amaçlı örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler nicel olarak çözümlenmiştir. Veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu ile Ferris ve arkadaşları (2005) tarafından geliştirilen ve Özdemir ve Gören (2015) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak Türkçe’ye uyarlanan Politik Beceri Envanteri (PBE)’nin yer aldığı anket formu kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %8,7’si kadın, %91,7’si erkektir. Müdür ve Dekanların yaşı, çalıştıkları birim ve bölüm, müdür & dekan olarak çalıştıkları süre açısından politik beceri düzeylerini ortaya koymak üzere yapılan analizler sonucunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilememiştir (p>0,05). Bununla birlikte Müdür & Dekanların politik beceri düzeyleri ortalamanın üzerinde bulunmuştur.
Sonuç: Sonuç olarak, Yükseköğretimde Beden Eğitimi ve Spor alanındaki politik becerileri yüksek yöneticilerin varlığı eğitim kurumlarındaki örgütsel ortam açısından olumlu bir durum olarak değerlendirilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Politik beceri, beden eğitimi, spor, müdür, dekan
Politik Beceri Envanterinin Türkçeye uyarlanmış halini kullanmama izin veren Sayın Prof. Dr. Murat ÖZDEMİR ve Dr. Safiye Çiğdem GÖREN'e teşekkürü bir borç bilirim.
Aim: It is known that political behaviors can benefit people and in this respect they have an important place in human life. This situation also increases the importance of political skills in achieving the desired goals while revealing political behaviors. In the organizational field, especially the political skill levels of the managers are seen as an important factor in achieving the goals of the organization. In this context, the political skill levels of the Principals and Deans, who represent the Schools of Physical Education and Sports and the Faculty of Sport Sciences at the highest level, appear as an important factor in achieving the goals in the field of Physical Education and Sports. With this study, it is aimed to reveal the political skill levels of Principals & Deans of School of Physical Education and Sports & Faculty of Sport Sciences in terms of different variables.
Method: In this study, the scanning model which describes the existing situation as it is and without changing it, was used as a model (Karasar, 2009). As the sampling method, homogeneous sampling method, one of the purposive sampling methods was used. The obtained data were analyzed quantitatively. As a data collection tool; Personal information form and a questionnaire including the Political Skills Inventory (PSI), which was developed by Ferris et al. (2005) and adapted into Turkish after validity and reliability studies by Özdemir and Gören (2015), were used.
Findings: 8.7 % of the participants are female and 91.7 % are male. No statistically significant difference was found as a result of the analyzes performed to reveal the political skill levels of the principals and deans in terms of the age, unit and department they work, and the length of time they worked as principles & deans (p>0.05). However, the political skill levels of the Principals & Deans were above average.
Conclusion: As a result, the presence of administrators with high political skills in the field of Physical Education and Sports in Higher Education is considered as a positive situation in terms of the organizational environment in educational institutions.
Keywords: Political skill, physical education, sports, principal, dean
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 14 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.