Aim: The purpose of this study was to investigate Mugla Sitki Kocman University students’ leisure attitudes and leisure constraints in terms of some demographical variables.
Method: A total of 807 university students has voluntarily participated in this study. Demographical form and two different questionnaires were applied to the students. In demographical form; the students were asked about their age, gender, which department to enrol, and the preferences to spend their leisure time. In order to examine leisure attitudes, “Leisure Attitudes Scale” which was adapted to Turkish by Akgül ve Gürbüz (2011) was used. “Leisure Constraints Scale-18” which was revised by Gürbüz, Öncü ve Emir (2012) was used to examine leisure constraints of the participants. To determine the differences in variables, independent samples t-test and analysis of variance (ANOVA) were used.
Findings: According to the leisure attitudes findings; cognitive and affective subscales were significantly different in terms of gender, affective and behavioural subscales were statistically different in terms of their preferences to spend leisure time and their faculty (p < 0,05). The results of leisure constraints showed that personal psychology and lack of knowledge subscales were significantly different in terms of gender, lack of facility/service subscale were significantly different in terms of their faculty (p < 0,05).
Conclusion: As a result; the reason why the university students did not spend their leisure time in the campus area might be based on the fact that recreation and sports areas in the campus was insufficient. In addition, the other facts that the available recreation and sports services were not preferred by the university students might be the other important reason.
Keywords: university students, leisure attitudes, leisure constraints
Amaç: Bu çalışmanın
amacı, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerin serbest
zamana yönelik tutum ve engellerini bazı demografik değişkenlere göre
incelemektir.
Yöntem:
Bu
araştırmaya toplamda 807 üniversite öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır.
Öğrencilere kişisel bilgi formu ile iki farklı anket uygulanmıştır. Kişisel
bilgi formunda öğrencinin yaş, cinsiyet, okuduğu fakülte ve serbest zaman
etkinliklerine nerede katıldığı gibi sorular yer almaktadır. Öğrencilerin
serbest zamana yönelik tutumlarını incelemek için Akgül ve Gürbüz (2011)
tarafından Türkçe uyarlanması yapılan “Boş Zaman Tutum Ölçeği” uygulanmıştır.
Öğrencilerin serbest zaman engellerini tespit etmek için Gürbüz, Öncü ve Emir
(2012) tarafından revize edilen “Boş Zaman Engelleri Ölçeği-18” uygulanmıştır.
Değişkenler arası farklılıkları tespit etmek için bağımsız değişken t-test analizi ile tek yönlü varyans
analizi (ANOVA) kullanılmıştır.
Bulgular:
Serbest
zaman tutumları bulgularında cinsiyete göre bilişsel ve duyuşsal alt
boyutlarda, yer tercihine ve fakültelere göre duyuşsal ve davranışsal alt
boyutlarda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p < 0,05). Serbest zaman engelleri
bulgularında ise yer tercihine göre anlamlı fark bulunamazken, cinsiyete göre
birey psikolojisi ve bilgi eksikliği alt boyutlarında ve fakültelere göre ise
sadece tesis/hizmet eksikliği alt boyutunda anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır
(p < 0,05).
Sonuç:
Sonuç olarak; öğrencilerin serbest zamanlarını kampus
içerisinde değerlendirmemesindeki engellerin başında, üniversite kampusu içindeki rekreasyonel etkinliklerin ve spor
alan çeşitlerinin yetersiz olması gelmektedir. Bununla birlikte hâlihazırdaki
rekreasyonel etkinliklerin ve spor alan çeşitlerinin ise öğrencilerin
tercihleri doğrultusunda olmaması bir diğer önemli etkendir.
Anahtar Kelimeler: üniversite öğrencileri, serbest zaman tutum, serbest
zaman engel
üniversite öğrencileri serbest zaman tutum serbest zaman engel
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.