Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR HİZMETLERİNİN ÇEŞİTLİLİĞİNİN BELİRLENMESİ VE SINIFLANDIRILMASI AMACIYLA ÇOK AMAÇLI REKREASYONEL SPOR MERKEZİ WEB SİTELERİNİN ANALİZİ

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 23, 30.06.2021
https://doi.org/10.52272/srad.834001

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı ilk olarak, çok amaçlı rekreasyonel spor merkezlerinin sportif hizmet çeşitliliğini web sayfaları aracılığıyla belirlenmesi ve sınıflandırmasıdır. İkinci olarak rekreasyonel spor merkezlerinde en çok tercih edilen spor hizmetlerinin belirlenmesidir.
Yöntem: Araştırma örneklemini evreni temsil ettiği varsayılan İstanbul ilinde bulunan 69 çok amaçlı rekreasyonel spor merkezlerinin web siteleri oluşturmuştur. Araştırma betimsel bir araştırma olup, yöntem olarak içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çok amaçlı rekreasyonel spor merkezlerinin web sitelerinin içerik analizinden elde edilen veriler SPSS 24 programı kullanılarak istatistiki olarak anlamlandırılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı analiz yöntemleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada 212 adet sportif hizmet ve 28 adet destekleyici hizmetin rekreasyonel spor merkezlerinin web sitelerinde yer aldığı tespit edilmiştir. Bu hizmetler temelde ana hizmetler (sportif hizmetler) ve destekleyici hizmetler olarak sınıflandırılmıştır. Sportif hizmetler kendi içinde, fitness, yoga, pilates, cycling, WOD, Aerobic, savunma/ dövüş sporları, dans, ABS, bosu, sınıflama yapılmayan stüdyo dersleri, havuz alanı dersleri, tenis alanı dersleri, spor okulları, sportif tesis kullanım hizmetleri şeklinde sınıflandırılmıştır. Rekreasyonel spor merkezlerinin web sitelerinde en çok yer alan sportif hizmetlerin (% 15 ve daha fazla), fitness, body building, personal trainnig, cross fit, cardio, functional trainning, yoga, pilates, pilates reformer, spinning, kick box, box, zumba, curnch, yüzme, tenis, destekleyici hizmetlerin de sauna, buhar, hamam, masaj, SPA ve cafe olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda çok amaçlı rekreasyonel spor merkezlerinde sportif hizmetlerin (n=212) ve destekleyici hizmetlerin (n=28) çeşitliliğinin oldukça artığı gözlemlenmiştir. Bu nedenle temelde sportif hizmetler ve destekleyici hizmetler şeklinde bir sınıflandırılma yapılmıştır. Sportif hizmetlerin kendi içerisinde 15 farklı sınıflamaya sahip olduğu gözlemlenmiştir. 20 tane spor hizmetinin ve 5 tane destekleyici hizmetin diğerlerine göre daha fazla çok amaçlı rekreasyonel spor merkezi web sitelerinde yer aldığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Ampofo‐Boateng, K. (2011). Satisfaction with recreational sports facilities and services in Malaysia: demographic influences. Annals of Leisure Research, 12, 22-46.
  • Aslantürk, Z. ve Amman, M.T. (2009). Sosyoloji: kavramlar, kurumlar süreçler, teoriler (6.Baskı). İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Bedimo- Rung, A. L., Mowen, A. J. ve Cohen, D. A. (2005). The significance of parks to physical activity and public health a conceptual model. American Journal of Preventive Medicine, 28, 159-168.
  • Cerin, E., Leslie, E., Sugiyama, T. ve Owen, N. (2010). Perceived barriers to leisure-time physical activity in adults: an ecological perspective. Journal of Physical Activity and Health, 7, 451-459.
  • Çay, R. D. (2015). Recreation and Urban Park Management. İçinde; (Ed. R. Efe, C. Bızzarrı, İ. Cürebal and G. N. Nyusupova) Environment and ecology at the beginning of 21st century, Sofya: St. Kliment Ohridski University Press. 302-312.
  • Çimen, Z. ve Gürbüz, B. (2008). Spor hizmetlerinde toplam kalite yönetimi. Ankara: Alp Yayınevi.
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye’de spor sektörü stratejilerinin geliştirilmesi. Verimlilik Dergisi, 2. 117-134.
  • Doğancılı, O. S. Ve Doğancılı, O. (2015). Rekreasyon merkezi projelerinin planlama aşamasında karşılaşılan durumlar: Amasya örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10, 101-112.
  • Dörtyol, İ. T. (2014). Hizmet kalitesi ve müşteri değeri. İstanbul: Beta
  • Ekenci, G. ve İmamoğlu, A. F. (2002). Spor İşletmeciliği. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Gümüş, H., Alay Özgül, S. ve Karakılıç, M. (2017). Fiziksel aktivite için park ve rekreasyon alanlarına gelen kullanıcıların mekân seçimini ve fiziksel aktiviteye katılımını etkileyen faktörler. Spormetre, 15, 31-38. Gündoğdu, C. ve Devecioğlu, S. (2008). Spor hizmetlerinin genel ekonomi çerçevesinde görünümü. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 117-124.
  • Güzel, F. Ö., Türker, G. A. ve Türker, A. (2014). Bir pazarlama enstrümanı olarak rekreasyon faaliyetlerinin otellerin web sitelerinde kullanımı: Antalya destinasyonunda bir araştırma. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 5, 5-18.
  • Howat, G., Absher, J., Crilley, G. ve Milne, I. (1996). Measuring customer service quality in sports and leisure centres. Managing Leisure, 1, 77–89.
  • Karaküçük, S. (1999). Rekreasyon boş zamanları ve değerlendirme, Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Karaküçük, S. (2008). Rekreasyon boş zaman değerlendirme (6. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Keskin, U. ve Bayram, A. (2018). Rekreatif aktivitelerin tüketim ürünleri sınıflandırması bağlamında değerlendirilmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 1-13.
  • Kılıç, M. ve Şener, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımlarındaki sosyolojik etkenler ve yapısal kısıtlamalar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 220-227.
  • Kızanıklı, M. M., Şahin, D. ve Güçer, E. (2017). Spor merkezleri web sayfası içerik analizi: Ankara ilinde bir uygulama. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8, 252-265.
  • Kotler, P., Chandler, P., Gibbs, R. ve McColl, R. (1998). Marketing in Avustralia, Fourth Edition. New York: Prentice Hall.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2003). Marketing. International edition, Prentice Hall.
  • Lovelock, C. (2000). Services marketing: people, technology, strategy. 4th ed., New Jersey: Prentice Hall.
  • Metin, T. C., Kesici, M. ve Kodaş, D. (2013). Rekreasyon olgusuna akademisyenlerin yaklaşımları. Journal of Yasar University, 30, 5021-5048.
  • Ragheb, M.G. ve Tate, R. L. (1993). A behavioral model of leisure participation based on leisure attitude, motivation and satisfaction. Leisure Studies, 12, 61-70.
  • Ross, C. M., Jamiesson, L. M. ve Young, S. J. (1999). Professional preparation in sport management: an empirical study, schole. A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 14, 1-17.
  • Taylan, H. H. (2011). Sosyal bilimlerde kullanılan içerik analizi ve söylem analizinin karşılaştırılması. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 63-79.
  • Yıldız, S. M. (2009). Spor ve fiziksel etkinlik hizmetleri: geniş bir sınıflama. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 1-10.
  • Yiğit, O. (2019). Rekreasyonel spor merkezlerinin web sitelerinin halkla ilişkiler faaliyetleri kapsamında incelenmesi. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi, 6, 27-40.
  • Yiğit. O ve Yurtseven, E. (2019). Rekreasyonel spora ilişkin değişkenlere göre üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı ve karar verme stillerindeki farklılaşmaların araştırılması. Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 551-565.
  • Zeithaml, V. A. ve Binter, M.J. (1996). Service marketing. New York: The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Zorba, E. Ve Bakır, M. (2004). Serbest zaman kavramı. sporda sosyal alanlar seçme konular 1 (Ed: Ramazanoğlu F.), Ankara: Bıçaklar Kitabevi.

ANALYSIS OF MULTI-PURPOSE RECREATINAL SPORTS CENTER WEB SITES TO DETERMINE AND CLASSIFY THE VARIETY OF SPORTS SERVICES

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 23, 30.06.2021
https://doi.org/10.52272/srad.834001

Öz

Aim: This research aims to firstly is to determine and classify the diversity of sports services of multi-purpose recreational sports centers through their web pages.. Secondly, the study aims to determine the most preferred sports services in sports centers.
Method: The websites of 69 multi-purpose recreational sports centers in Istanbul, which were assumed to represent the population, constituted the research sample. The research is a descriptive research, the content analysis method was used as the method in the research. The data obtained from the content analysis of the websites of the multi-purpose recreational sports centers were statistically interpreted using the SPSS 24 program. The descriptive analysis methods was used to evaluate the data.
Findings: The research concluded that 212 sports services and 28 supportive services are available on the websites of recreational sports centers. These services are classified as main services (sports services) and supporting services. Sports services are classified as fitness, yoga, pilates, cycling, WOD, Aerobic, defense/martial arts, dance, ABS, bosu, unclassified studio lessons, pool area lessons, tennis court lessons, sports schools, and sports facility use services. The sports services which appear the most on the websites of recrational sports centers (15% and more) are fitness, bodybuilding, personal training, cross-fit, cardio, functional training, yoga, pilates, pilates reformer, spinning, kickbox, box, Zumba, crunch, swimming, tennis. The supportive service, on the other hand, are sauna, steam, Turkish bath, massage, SPA, and café.
Conclusion: The results of the research revealed that the diversity of sports services (n = 212) and supportive services (n = 28) increased considerably in multi-purpose recreational sports centers. For this reason, a classification has been made mainly as sports services and supportive services. Sports services were observed to have 15 different classifications within themselves. 20 sports services and 5 supportive services were observed to appear more on multi-purpose recreational sports center websites than others.

Keywords: Recreation, Recreational Sport, Recreational Sports Centers, Sports Service Products

Kaynakça

  • Ampofo‐Boateng, K. (2011). Satisfaction with recreational sports facilities and services in Malaysia: demographic influences. Annals of Leisure Research, 12, 22-46.
  • Aslantürk, Z. ve Amman, M.T. (2009). Sosyoloji: kavramlar, kurumlar süreçler, teoriler (6.Baskı). İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Bedimo- Rung, A. L., Mowen, A. J. ve Cohen, D. A. (2005). The significance of parks to physical activity and public health a conceptual model. American Journal of Preventive Medicine, 28, 159-168.
  • Cerin, E., Leslie, E., Sugiyama, T. ve Owen, N. (2010). Perceived barriers to leisure-time physical activity in adults: an ecological perspective. Journal of Physical Activity and Health, 7, 451-459.
  • Çay, R. D. (2015). Recreation and Urban Park Management. İçinde; (Ed. R. Efe, C. Bızzarrı, İ. Cürebal and G. N. Nyusupova) Environment and ecology at the beginning of 21st century, Sofya: St. Kliment Ohridski University Press. 302-312.
  • Çimen, Z. ve Gürbüz, B. (2008). Spor hizmetlerinde toplam kalite yönetimi. Ankara: Alp Yayınevi.
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye’de spor sektörü stratejilerinin geliştirilmesi. Verimlilik Dergisi, 2. 117-134.
  • Doğancılı, O. S. Ve Doğancılı, O. (2015). Rekreasyon merkezi projelerinin planlama aşamasında karşılaşılan durumlar: Amasya örneği. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10, 101-112.
  • Dörtyol, İ. T. (2014). Hizmet kalitesi ve müşteri değeri. İstanbul: Beta
  • Ekenci, G. ve İmamoğlu, A. F. (2002). Spor İşletmeciliği. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Gümüş, H., Alay Özgül, S. ve Karakılıç, M. (2017). Fiziksel aktivite için park ve rekreasyon alanlarına gelen kullanıcıların mekân seçimini ve fiziksel aktiviteye katılımını etkileyen faktörler. Spormetre, 15, 31-38. Gündoğdu, C. ve Devecioğlu, S. (2008). Spor hizmetlerinin genel ekonomi çerçevesinde görünümü. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 117-124.
  • Güzel, F. Ö., Türker, G. A. ve Türker, A. (2014). Bir pazarlama enstrümanı olarak rekreasyon faaliyetlerinin otellerin web sitelerinde kullanımı: Antalya destinasyonunda bir araştırma. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 5, 5-18.
  • Howat, G., Absher, J., Crilley, G. ve Milne, I. (1996). Measuring customer service quality in sports and leisure centres. Managing Leisure, 1, 77–89.
  • Karaküçük, S. (1999). Rekreasyon boş zamanları ve değerlendirme, Ankara: Bağırgan Yayımevi.
  • Karaküçük, S. (2008). Rekreasyon boş zaman değerlendirme (6. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Keskin, U. ve Bayram, A. (2018). Rekreatif aktivitelerin tüketim ürünleri sınıflandırması bağlamında değerlendirilmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 1-13.
  • Kılıç, M. ve Şener, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımlarındaki sosyolojik etkenler ve yapısal kısıtlamalar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 220-227.
  • Kızanıklı, M. M., Şahin, D. ve Güçer, E. (2017). Spor merkezleri web sayfası içerik analizi: Ankara ilinde bir uygulama. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8, 252-265.
  • Kotler, P., Chandler, P., Gibbs, R. ve McColl, R. (1998). Marketing in Avustralia, Fourth Edition. New York: Prentice Hall.
  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2003). Marketing. International edition, Prentice Hall.
  • Lovelock, C. (2000). Services marketing: people, technology, strategy. 4th ed., New Jersey: Prentice Hall.
  • Metin, T. C., Kesici, M. ve Kodaş, D. (2013). Rekreasyon olgusuna akademisyenlerin yaklaşımları. Journal of Yasar University, 30, 5021-5048.
  • Ragheb, M.G. ve Tate, R. L. (1993). A behavioral model of leisure participation based on leisure attitude, motivation and satisfaction. Leisure Studies, 12, 61-70.
  • Ross, C. M., Jamiesson, L. M. ve Young, S. J. (1999). Professional preparation in sport management: an empirical study, schole. A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 14, 1-17.
  • Taylan, H. H. (2011). Sosyal bilimlerde kullanılan içerik analizi ve söylem analizinin karşılaştırılması. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 63-79.
  • Yıldız, S. M. (2009). Spor ve fiziksel etkinlik hizmetleri: geniş bir sınıflama. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 1-10.
  • Yiğit, O. (2019). Rekreasyonel spor merkezlerinin web sitelerinin halkla ilişkiler faaliyetleri kapsamında incelenmesi. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi, 6, 27-40.
  • Yiğit. O ve Yurtseven, E. (2019). Rekreasyonel spora ilişkin değişkenlere göre üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı ve karar verme stillerindeki farklılaşmaların araştırılması. Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 551-565.
  • Zeithaml, V. A. ve Binter, M.J. (1996). Service marketing. New York: The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Zorba, E. Ve Bakır, M. (2004). Serbest zaman kavramı. sporda sosyal alanlar seçme konular 1 (Ed: Ramazanoğlu F.), Ankara: Bıçaklar Kitabevi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Oktay Yiğit 0000-0002-3302-0345

Fatih Dinç 0000-0001-6022-977X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Kabul Tarihi 2 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yiğit, O., & Dinç, F. (2021). SPOR HİZMETLERİNİN ÇEŞİTLİLİĞİNİN BELİRLENMESİ VE SINIFLANDIRILMASI AMACIYLA ÇOK AMAÇLI REKREASYONEL SPOR MERKEZİ WEB SİTELERİNİN ANALİZİ. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-23. https://doi.org/10.52272/srad.834001

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.