Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINATION OF INTERNET ADDICTION LEVELS OF TEACHER CANDIDATES AT KOCAELI UNIVERSITY

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: Özel Sayı 1, 38 - 51, 25.09.2021
https://doi.org/10.52272/srad.973054

Öz

Aim: The aim of this study was to investigate the internet addictions in terms of some variables according to the status of whether or not to do sports in pre-service teacher training teachers at Kocaeli University.
Method: The sample of the study consisted of 300 pre-service teachers (220 (73.3%) males, 80 (26.7%) females) who received formation training at Kocaeli University. Internet Addiction Scale developed by Hahn and Jaruselam (2001) was used to collect data. The Turkish version of the scala was adapted by Şahin and Korkmaz (2011). In the analysis of the data, frequency and percentage values were examined in order to examine the distribution of personal information of the participants. In order to determine whether the data show normal distribution, Skewness-Kurtosis values were examined and found to be normal distribution. Indipendent Sample T test and One Way ANOVA tests were used to determine the differences between the variables. Significance level was taken as 0.05.
Findings: When the relationship between the internet addictions was examined according to the gender variable of the participants, a significant difference was found in the loss of control, the desire to stay online and the negativity in social relations sub-dimension (p <0.05). No significant difference was found in the loss of control and desire to stay online when the income status of the participants was related to internet addictions (p> 0.05), while a significant difference was found in the negative aspect of social relations (p <0.05). When the relationship of internet addictions was examined according to the status of the participants doing sports with license, there was no significant difference in loss of control, desire to stay online, and negativity in social relations sub-dimension (p> 0.05).
Conclusion: It can be said that men are more internet addicted than women, age does not affect internet addiction, and because low income level does not allow socialization outside the home, it can be said that internet addiction is higher.
Keywords: Sport, internet addiction, teacher candidates

Kaynakça

  • Anlayışlı, C , Bulut Serin, N . (2019). Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Depresyonun Cinsiyet, Akademik Başarı ve İnternete Giriş Süreleri Açısından İncelenmesi. Folklor/Edebiyat , folklor/edebiyat , 730-743 . DOI: 10.22559/folklor.977
  • Arısoy, Ö . (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi . Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1 (1) , 55-67
  • Aslan S. (2021). Akademisyenlerde İnternet Bağımlılık Düzeyleri ve Buna Bağlı Oluşabilecek Sağlık Sorunları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya. Ayas T, Horzum M. B. (2013). Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu, Turkish Psychological Counseling & Guidance Journal;4: (39): 46-57.
  • Balcı, Ş , Gülnar, B . (2013). Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığı ve İnternet Bağımlılarının Profili . Selçuk İletişim , 6 (1) , 5-22
  • Bayraktar F, Gün Z. (2007). Incidenceand Correlates of İnternet Usage Among Adolescents in North Cyprus, CyberPsychology&Behavior 10: (2):191-197.
  • Bozkurt, H , Şahin, S , Zoroğlu, S . (2016). İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Çağdaş Tıp Dergisi , 6 (3) , 235-247 . DOI: 10.16899/ctd.66303
  • Çakır Ö, Ayas T, Horzum M.B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin İnternet ve Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi;44: (2): 95-117.
  • Çetinkaya M. (2013). İlköğretim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir
  • Çevik B.G, Çelikkaleli Ö. (2010). Ergenlerin arkadaşlık bağımlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet, ebeveyn tutumu ve anne-baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi;19: (3): 225-40. (138).
  • Ergin, A , Uzun, S , Bozkurt, A . (2013). Tıp fakültesi öğrencilerinde internet bağımlılığı sıklığı ve etkileyen etmenler. Pamukkale Tıp Dergisi , (3) , 134-142 .
  • Goldberg I. (1999). Internet Addiction Disorder. www.cog. brown.edu/brochure/people/duchonf/humor/internetaddiction.html,
  • Gökçearslan Ş, Günbatar M.S. (2012). Ortaöğrenim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 2: (2): 19-20.
  • Işık, U. (2009). Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri ve İnternet Bağımlılığı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Cilt:0 Sayı:28
  • Kandell, J. J. (1998). Internet Addiction on Campus: The Vulnerability of College Students, CyberPsychology & Behavior, 1 (1), 11-17. Kır, İ., Sulak, Ş. (2014). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (51) , . DOI: 10.17755/esosder.96255
  • Modiri, İ . (2012). Resim-İş Ve Müzik Öğretmeni Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Belirlenmesİ. Electronic Journal of Education Sciences , 1 (1)
  • Morris, M., Ogan, C. (1996). “The Internet as Mass Medium”, Journal of Computer-Mediated Communication, 1 (4)
  • Özgen F. (2016).Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinde Internet Bağımlılığı ile Kişilik İlişkisinin İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi.
  • Sağır, M., Doğruluk, S. (2018). Öğretmen adaylarının sosyal medyaya ilişkin tutumları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 1041-1063. Şahin C. (2011). İnternet Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi;(32): 101-115.
  • Tüysüz, C , Balaman, F , Atalar, T . (2012). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Kullanım Amaçlarının Belirlenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi , 1 (1) , 251-260
  • Üçkardeş, E A. (2010). Mersin Üniversitesi Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığının Değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Yayınlanmamış Tıpta Uzmanlık tezi.
  • Üneri Ö.Ş, Tanıdır C. (2011). Bir grup lise öğrencisinde internet bağımlılığı değerlendirmesi: kesitsel bir çalışma. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi;24: 265-272. (137)
  • Young KS. (2004). Internet addiction. Am Behav Sci; 48:402-441.

KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: Özel Sayı 1, 38 - 51, 25.09.2021
https://doi.org/10.52272/srad.973054

Öz

Amaç: Kocaeli Üniversitesi’nde formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının internet bağımlılık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelemesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Kocaeli Üniversitesi’nde formasyon eğitimi alan 220’si (%73,3) erkek 80’i (%26,7) kadın toplam 300 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Hahn ve Jerusalem (2001) tarafından geliştirilen “İnternet Bağımlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçe uyarlaması Şahin ve Korkmaz (2011) tarafından yapılmıştır. Verilerin analizinde katılımcıların kişisel bilgi dağılımlarını incelemek amacıyla frekans ve yüzde değerleri alınmış, verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla Skewness-Kurtosis değerlerine bakılmış ve normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Değişkenler arasındaki farklılıkları belirlemek amacıyla İndipendent Sample T testi ve One Way ANOVA testlerinden faydalanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Katılımcıların cinsiyet değişkenine göre internet bağımlılıklarının ilişkisine bakıldığında kontrol kaybı, daha fazla online kalma isteği ve sosyal ilişkilerde olumsuzluk alt boyutunda anlamlı farklılığa rastlanmıştır (p<0,05). Katılımcıların gelir durumlarının internet bağımlılıkları ile ilişkisine bakıldığında kontrol kaybı ve daha fazla online kalma isteği alt boyutlarında anlamlı farklılığa rastlanmazken (p>0,05), sosyal ilişkilerde olumsuzluk alt boyutunda anlamlı farklılığa rastlanmıştır(p<0,05). Katılımcıların lisanslı olarak spor yapıp yapmama durumlarına göre internet bağımlılıklarının ilişkisine bakıldığında kontrol kaybı, daha fazla online kalma isteği ve sosyal ilişkilerde olumsuzluk alt boyutunda anlamlı farklılığa rastlanmamıştır (p>0,05).
Sonuç: Erkeklerin kadınlara göre daha fazla internet bağımlısı oldukları, yaşın internet bağımlığını etkilemediği, gelir düzeyinin düşük olması ev dışında sosyalleşmeye olanak vermediği için, internet bağımlılığının daha yüksek olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Spor, internet bağımlılığı, aday öğretmen

Kaynakça

  • Anlayışlı, C , Bulut Serin, N . (2019). Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Depresyonun Cinsiyet, Akademik Başarı ve İnternete Giriş Süreleri Açısından İncelenmesi. Folklor/Edebiyat , folklor/edebiyat , 730-743 . DOI: 10.22559/folklor.977
  • Arısoy, Ö . (2009). İnternet Bağımlılığı ve Tedavisi . Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1 (1) , 55-67
  • Aslan S. (2021). Akademisyenlerde İnternet Bağımlılık Düzeyleri ve Buna Bağlı Oluşabilecek Sağlık Sorunları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya. Ayas T, Horzum M. B. (2013). Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu, Turkish Psychological Counseling & Guidance Journal;4: (39): 46-57.
  • Balcı, Ş , Gülnar, B . (2013). Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığı ve İnternet Bağımlılarının Profili . Selçuk İletişim , 6 (1) , 5-22
  • Bayraktar F, Gün Z. (2007). Incidenceand Correlates of İnternet Usage Among Adolescents in North Cyprus, CyberPsychology&Behavior 10: (2):191-197.
  • Bozkurt, H , Şahin, S , Zoroğlu, S . (2016). İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Çağdaş Tıp Dergisi , 6 (3) , 235-247 . DOI: 10.16899/ctd.66303
  • Çakır Ö, Ayas T, Horzum M.B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin İnternet ve Oyun Bağımlılıklarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi;44: (2): 95-117.
  • Çetinkaya M. (2013). İlköğretim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir
  • Çevik B.G, Çelikkaleli Ö. (2010). Ergenlerin arkadaşlık bağımlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet, ebeveyn tutumu ve anne-baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi;19: (3): 225-40. (138).
  • Ergin, A , Uzun, S , Bozkurt, A . (2013). Tıp fakültesi öğrencilerinde internet bağımlılığı sıklığı ve etkileyen etmenler. Pamukkale Tıp Dergisi , (3) , 134-142 .
  • Goldberg I. (1999). Internet Addiction Disorder. www.cog. brown.edu/brochure/people/duchonf/humor/internetaddiction.html,
  • Gökçearslan Ş, Günbatar M.S. (2012). Ortaöğrenim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 2: (2): 19-20.
  • Işık, U. (2009). Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri ve İnternet Bağımlılığı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Cilt:0 Sayı:28
  • Kandell, J. J. (1998). Internet Addiction on Campus: The Vulnerability of College Students, CyberPsychology & Behavior, 1 (1), 11-17. Kır, İ., Sulak, Ş. (2014). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (51) , . DOI: 10.17755/esosder.96255
  • Modiri, İ . (2012). Resim-İş Ve Müzik Öğretmeni Adaylarının İnternet Bağımlılık Düzeylerinin Belirlenmesİ. Electronic Journal of Education Sciences , 1 (1)
  • Morris, M., Ogan, C. (1996). “The Internet as Mass Medium”, Journal of Computer-Mediated Communication, 1 (4)
  • Özgen F. (2016).Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinde Internet Bağımlılığı ile Kişilik İlişkisinin İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi.
  • Sağır, M., Doğruluk, S. (2018). Öğretmen adaylarının sosyal medyaya ilişkin tutumları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 1041-1063. Şahin C. (2011). İnternet Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi;(32): 101-115.
  • Tüysüz, C , Balaman, F , Atalar, T . (2012). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Kullanım Amaçlarının Belirlenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi , 1 (1) , 251-260
  • Üçkardeş, E A. (2010). Mersin Üniversitesi Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığının Değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Yayınlanmamış Tıpta Uzmanlık tezi.
  • Üneri Ö.Ş, Tanıdır C. (2011). Bir grup lise öğrencisinde internet bağımlılığı değerlendirmesi: kesitsel bir çalışma. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi;24: 265-272. (137)
  • Young KS. (2004). Internet addiction. Am Behav Sci; 48:402-441.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Yeşim Körmükçü 0000-0003-2743-0900

Hülya Adalı 0000-0001-7925-7965

Hakim Şahin 0000-0003-0682-8493

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2021
Kabul Tarihi 21 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: Özel Sayı 1

Kaynak Göster

APA Körmükçü, F. Y., Adalı, H., & Şahin, H. (2021). KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ’NDEKİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ İNTERNET BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 3(Özel Sayı 1), 38-51. https://doi.org/10.52272/srad.973054

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.