With very significant archaeological potential
as a result of its extraordinary geographical characteristics, Eastern Anatolia
supported communities in the Kura and Aras basins throughout the Early Bronze
Age. Living both mobile and sedentary lifestyles, these pastoralist and
agriculturalist communities produced a unique culture characteristic of their
varied lifestyle. As with many other prehistoric cultures, ceramics represent
the most distinctive archaeological signature of this culture. Known as Karaz or
Kura–Araxes ceramics in Anatolian archaeology, this pottery is easily
recognized for its characteristic black exterior color, red-black color
contrast on the interior and exterior surfaces, and its unique decoration. So
far, many archaeological questions related to the Kura-Araxes culture have been
examined with the help of these ceramics. On the other hand, insufficient
research has been a particular problem in understanding the development and
influence of the Kura–Araxes culture in Eastern Anatolia. The basis of this
study is recent interdisciplinary and experimental examinations of the ceramics
of this unique and very significant prehistoric culture in the Near East. The
content of this study was further enriched with the opinions and suggestions of
some modern ceramic artists.
Eastern Anatolia Kura-Araxes Culture Ceramics Decoration Techniques Relief Decoration Print-Groove Decoration Impressed Decoration
Sahip
olduğu sıra dışı coğrafi özellikleri sayesinde yüksek bir arkeolojik
potansiyele sahip olan Doğu Anadolu Bölgesi, Erken Tunç çağlarıyla birlikte
Kura ve Aras havzalarında yaşayan halklara ev sahipliği yapar. Hareket halinde
ve yerleşik yaşam şekillerine sahip hayvancı-tarımcı bu topluluklar kendine
özgü özellikleri olan bir kültür yaratırlar. Bu kültürel yapının da en önemli
buluntu grubunu, tüm prehistorik kültürler de olduğu gibi seramikler
oluşturmaktadır. Anadolu arkeolojisinde Karaz veya Kura-Aras seramiği olarak
bilinen bu seramik daha çok parlak siyah dış yüzey rengi, kırmızı-siyah iç-dış
yüzey renk kontrastları ve özgün dekorlarıyla tanınmaktadır. Kura-Aras
Kültürü’ne dair pek çok problem çoğu zaman bu seramikler üzerinden çözülmeye
çalışılmıştır. Özellikle Doğu-Anadolu merkezli araştırmaların yetersizliği
kültürün bu topraklardaki gelişim sürecini anlaşılabilmesi açısından sorun
teşkil etmektedir. Yakındoğu arkeolojisinin bu büyük ve sorunlu kültürünün
seramiklerine dair son dönemde yapılan disiplinler arası nitelikli deneysel
çalışmalar ışığında gerçekleştirilen bazı gözlemler, bu makalenin temelini
oluşturmaktadır. Kura-Aras seramikleri üzerinde yer alan dekor tekniklerinin
nasıl uygulanmış olabileceği üzerine gerçekleştirilen bu çalışmalar neticesinde
özellikle alçak kabartma yani rölyef dekor tekniği için oldukça başarılı
sonuçlara ulaşılmıştır. Gerçekleştirilen deneysel çalışmalar ve makale, modern
seramik sanatçılarından alınan görüş ve önerilerle içerik açısından daha da
zenginleştirilmeye çalışılmıştır.
Doğu Anadolu Bölgesi Kura-Aras Kültürü Seramik Dekor Tekniği Kabartma-Rölyef Dekor Baskı-Oluk Dekor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 1 |
Seramik Araştırmaları Dergisi [SRMKA] "Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisansla Paylaş 4.0 (CC BY NC SA)" Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.