Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevrim İçi Ziyaretçi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Konya Tropikal Kelebek Bahçesi Uygulaması

Yıl 2023, Sayı: 4, 1 - 25, 31.12.2023

Öz

Parklar, kentlerin turistler tarafından gidilecek yer olarak tercih edilmesinde önemli bir çekicilik unsurudur. Ziyaretçiler, ziyaret ettikleri destinasyon ile ilgili yorumlar yapmaktadırlar. Yorumların, ilgili destinasyonun seçim sürecine etki ettiği bilinmektedir. Dolayısıyla yorumların dikkate alınması, destinasyonun sürdürülebilirliği açısından önemlidir. Bu çalışmada, Konya Tropikal Kelebek Bahçesi (KTKB)’nin çevrim içi ziyaretçi yorumlarının analizi yapılmıştır. KTKB ile ilgili 2018 yılının Ocak ayından 2022 yılı Ekim ayına kadar yapılan yorumlardan seçilmiş 2700 yorum araştırma kapsamına alınmıştır. Bu yorumlarda, en çok vurgulanan durumlar, araştırma kriteri olarak belirlenmiştir. Duygu analizi yardımıyla yorumlar üzerinden ziyaretçilerin tercih sebepleri belirlenmiştir. Duygu analizinin en önemli kriterlerinden birisi bireylerin seçimlerine göre duygu durumlarındaki değişimlerin dengesidir. Duygu analizi sonuçlarına göre destinasyonun ziyaretçi çekmesinde en fazla katkısı bulunan kriter “Doğal Çekicilik” olmuştur. Yıldız değerlendirmesinde ise en fazla “Çok İyi” olarak değerlendirilen kriter “Rehberlik” olarak belirlenmiştir. Bunun aksine "Giriş" kriteri "Çok Kötü" yıldız değerlendirmesinde en çok yorumu alarak destinasyonun tercih edilmesinde en kötü etkiyi bıraktığı anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • A AECOM Theme Index 2021. Son Erişim Tarihi: 14.01.2023 https://aecom.com/wp-content/uploads/documents/reports/AECOM-Theme-Index-2021.pdf
  • Aaker, D. (2016). Markalama; Başarıya Ulaştıran 20 Temel ilke. (N. Özata, Çev.) İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Aydın, U. (2007). Yöneylem Araştırması, İşletmecilik Uygulamalı Bilgisayar Destekli Modelleme. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aylan, F. K., ve Şalvarcı, S. (2018). Kent Turizmi Açısından Rekreasyon Alanlarının Önemi: Konya Temalı Parklar Örneği, Çatalhöyük International Journal of Tourism and Social Research, (3), 49-62.
  • Burkut, E. B. (2018). Sürdürülebilir Mimari Tasarımların Konya Örneğinde İncelenmesi, Uluslararası Yeşil Başkentler Kongresi, Konya, 208-218.
  • Büyükşalvarcı, A., Aras, S. ve Çınarlı, E. (2019). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Tema Parklar: Konya Örneği, Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 6(36), 1198-1210.
  • Chan, C. S., Peters, M. ve Marafa, L. M. (2015). Public Parks in City Branding: Perceptions of Visitors Vi-à-vis Residents in Hong Kong, Urban Forestry & Urban Greening, 14, 1157-1165.
  • Çatır, O. (2021). Çevrimiçi Çalışan Yorumlarının İncelenmesi: Zincir Otel Örneği, Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 4(2), 637-646. ISSN: 2619-9548.
  • Dalkılıç, E. (2007). Eğlence Parklarının Tarihsel Gelişimi ve Planlama Kriterleri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dolgun, M. Ö., Özdemir, T. G., ve Oğuz, D. (2009), Veri Madenciliğinde Yapısal Olmayan Verinin Analizi: Metin ve Web Madenciliği, İstatistikçiler Dergisi: İstatistik ve Aktüerya, 2(2), 48-58.
  • Emekli, G. (2013). Öğrenen Turizm Bölgeleri Yaklaşımı ve Kent Turizmi-Öğrenen Turizm Bölgeleri, Kentler ve Kent Turizmine Kuramsal Yaklaşım, 3.Uluslararası Coğrafya Sempozyumu (s.381-392). Antalya.
  • Emiroğlu, B. D. (2022). Motivation Sources of Theme Park Visitors and the Reasons to Visit the Park: A Systematic Literature Review, Journal of Turkish Tourism Research (Türk Turizm Araştırmaları Dergisi), 6(2), 411-433.
  • European Commission. (2000). Towards Quality Urban Tourism, Integrated Quality Management (IQM) of Urban Tourist Destinations, Brussels: European Communities Publications.
  • Eren, C. ve Koçyiğit, M. (2020). Kent İmajının ve Kentsel Rekreasyon Alanlarına Yönelik Algının Ölçümü, Aksaray Üniversitesi Aksaray İletişim Dergisi, 2(1), 66-81.
  • Gök, A., B. ve Bingöl, B. (2017). History and Cultural Themed Parks, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(12), 129-140.
  • Göral, R. (2015). E-WOM’a Dayalı Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri ile En Uygun Otelin Belirlenmesi ve Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 1-17.
  • Guo, W. (2014). What Effects Theme Park Performance: A Comparative Case Study of Disney Theme Parks in East Asia, Yüksek Lisans Tezi, Columbia University, USA.
  • Güler, M. E. (2008). Incorporating Multi-Criteria Considerations Into Supplier Selection Problem Using Analytical Hierarchy Process: A Case Study. Journal of Yasar University, 3(12), 775-798.
  • Gülhan, M. (2019). Turizm Açısından Tema Parkların Ekonomik Etkileri: Sazova Parkı Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gündüz, H. ve Güler, M. E. (2015). Termal Turizm İşletmelerinde Çok Ölçütlü Karar Verme Teknikleri Kullanılarak Uygun Tedarikçinin Seçilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 203-222.
  • İnce, S., ve Küçük, V. (2018). Tematik Park Kavramının Kayseri Harikalar Diyarı Örneğinde İrdelenmesi. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi (MBUD), 3(1), 18-33.
  • Kilinç, U. (2020). Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği, Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 65-82.
  • Koçyiğit, M., ve Aktan, E. (2020). Kent Markalaşması Bağlamında Tematik Parkların Kent İmajı Üzerindeki Rolü: Konya Kelebekler Vadisi Ziyaretçileri Üzerinde Bir Araştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 1-20.
  • Konya Tropikal Kelebek Bahçesi hakkındaki bilgiler 07.12.2022 tarihinde https://www.konyatropikalkelebekbahcesi.com/tr/bahcemiz ve https://www.selcuklu.bel.tr/ilcemiz/detay/288/konya-tropikal-kelebek-bahcesi.html web sitelerinden edinilmiştir.
  • Konya Tropikal Kelebek Bahçesi ziyaretçi verileri 12.12.2022 tarihinde https://www.selcuklu.bel.tr/kurumsal/detay/238/faaliyet-raporlari.html web sitesinden edinilmiştir.
  • Lin, H. C. K., Wang, T. H., Lin, G. C., Cheng, S. C., Chen, H. R. ve Huang, Y. M. (2020), Applying Sentiment Analysis to Automatically Classify Consumer Comments Concerning Marketing 4Cs Aspects, Applied Soft Computing, 97, 1-9.
  • Özgen, Ö., & Elmasoğlu, K. (2016). Sosyal Medya ve Marka İletişimi: Havayolu Şirketlerinin Twitter Kullanımına Yönelik Araştırma. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kuram ve Araştırma Dergisi, (43), 181-202.
  • Peltekoğlu, F. B. (2009). Halkla İlişkiler Nedir? (6. b.). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sayımer, İ. (2012). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. (2. b.). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Şalvarcı, S. (2018). Kent Turizmi, içinde: Turizmde Niş Pazarlar (Ed: Göral, R.), 107-109, Konya: Eğitim Yayınevi. TDK. (2022). Güncel Türkçe Sözlük. 22.12.2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ web sitesinden edinilmiştir.
  • Tezer, A. ve Bingöl, B. (2021). Tema Parkı Kapsamında 80 Binde Devr-i Alem Parkı’nın İrdelenmesi, ATA Planlama ve Tasarım Dergisi, 5(1), 1-14.
  • WebHarvy, (https://www.webharvy.com). Son Erişim Tarihi: 14.01.2023.
  • Zhexenbayeva, A. ve Khan, L. F. (2017). Selçuklu Kelebekler Vadisi, Uluslararası Konya’da Vuslat Sempozyumu: “Bir Başkent Eski de Olsa Başkenttir”, 19-22 Ocak 2017, Konya,

Mixed Analysis of Online Visitor Comments: Konya Tropical Butterfly Garden

Yıl 2023, Sayı: 4, 1 - 25, 31.12.2023

Öz

Parks are an important element of attraction in cities being preferred by tourists as destinations. Visitors make comments about the destination they visit. It is known that the comments affect the selection process of the relevant destination. Therefore, taking into account the comments is important for the sustainability of the destination. In this study, online visitor comments of Konya Tropical Butterfly Garden (KTKB) were analyzed. 2700 comments selected from the comments made between January 2018 and October 2022 on KTKB were included in the research. In these comments, the most emphasized situations were determined as research criteria. With the help of sentiment analysis, the reasons for preference of the visitors were determined through the comments. One of the most important criteria of sentiment analysis is the balance of changes in mood according to the choices of individuals. According to the sentiment analysis results, the criterion that contributed the most to the destination's visitor attraction was "Natural Attractiveness". In the star evaluation, the criterion that was evaluated as "Very Good" was determined as "Guidance". On the contrary, it is understood that the "Entry" criterion received the most comments in the "Very Bad" star rating and had the worst effect on the choice of the destination.

Kaynakça

  • A AECOM Theme Index 2021. Son Erişim Tarihi: 14.01.2023 https://aecom.com/wp-content/uploads/documents/reports/AECOM-Theme-Index-2021.pdf
  • Aaker, D. (2016). Markalama; Başarıya Ulaştıran 20 Temel ilke. (N. Özata, Çev.) İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Aydın, U. (2007). Yöneylem Araştırması, İşletmecilik Uygulamalı Bilgisayar Destekli Modelleme. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aylan, F. K., ve Şalvarcı, S. (2018). Kent Turizmi Açısından Rekreasyon Alanlarının Önemi: Konya Temalı Parklar Örneği, Çatalhöyük International Journal of Tourism and Social Research, (3), 49-62.
  • Burkut, E. B. (2018). Sürdürülebilir Mimari Tasarımların Konya Örneğinde İncelenmesi, Uluslararası Yeşil Başkentler Kongresi, Konya, 208-218.
  • Büyükşalvarcı, A., Aras, S. ve Çınarlı, E. (2019). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Tema Parklar: Konya Örneği, Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 6(36), 1198-1210.
  • Chan, C. S., Peters, M. ve Marafa, L. M. (2015). Public Parks in City Branding: Perceptions of Visitors Vi-à-vis Residents in Hong Kong, Urban Forestry & Urban Greening, 14, 1157-1165.
  • Çatır, O. (2021). Çevrimiçi Çalışan Yorumlarının İncelenmesi: Zincir Otel Örneği, Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 4(2), 637-646. ISSN: 2619-9548.
  • Dalkılıç, E. (2007). Eğlence Parklarının Tarihsel Gelişimi ve Planlama Kriterleri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dolgun, M. Ö., Özdemir, T. G., ve Oğuz, D. (2009), Veri Madenciliğinde Yapısal Olmayan Verinin Analizi: Metin ve Web Madenciliği, İstatistikçiler Dergisi: İstatistik ve Aktüerya, 2(2), 48-58.
  • Emekli, G. (2013). Öğrenen Turizm Bölgeleri Yaklaşımı ve Kent Turizmi-Öğrenen Turizm Bölgeleri, Kentler ve Kent Turizmine Kuramsal Yaklaşım, 3.Uluslararası Coğrafya Sempozyumu (s.381-392). Antalya.
  • Emiroğlu, B. D. (2022). Motivation Sources of Theme Park Visitors and the Reasons to Visit the Park: A Systematic Literature Review, Journal of Turkish Tourism Research (Türk Turizm Araştırmaları Dergisi), 6(2), 411-433.
  • European Commission. (2000). Towards Quality Urban Tourism, Integrated Quality Management (IQM) of Urban Tourist Destinations, Brussels: European Communities Publications.
  • Eren, C. ve Koçyiğit, M. (2020). Kent İmajının ve Kentsel Rekreasyon Alanlarına Yönelik Algının Ölçümü, Aksaray Üniversitesi Aksaray İletişim Dergisi, 2(1), 66-81.
  • Gök, A., B. ve Bingöl, B. (2017). History and Cultural Themed Parks, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(12), 129-140.
  • Göral, R. (2015). E-WOM’a Dayalı Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri ile En Uygun Otelin Belirlenmesi ve Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 1-17.
  • Guo, W. (2014). What Effects Theme Park Performance: A Comparative Case Study of Disney Theme Parks in East Asia, Yüksek Lisans Tezi, Columbia University, USA.
  • Güler, M. E. (2008). Incorporating Multi-Criteria Considerations Into Supplier Selection Problem Using Analytical Hierarchy Process: A Case Study. Journal of Yasar University, 3(12), 775-798.
  • Gülhan, M. (2019). Turizm Açısından Tema Parkların Ekonomik Etkileri: Sazova Parkı Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gündüz, H. ve Güler, M. E. (2015). Termal Turizm İşletmelerinde Çok Ölçütlü Karar Verme Teknikleri Kullanılarak Uygun Tedarikçinin Seçilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 203-222.
  • İnce, S., ve Küçük, V. (2018). Tematik Park Kavramının Kayseri Harikalar Diyarı Örneğinde İrdelenmesi. Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi (MBUD), 3(1), 18-33.
  • Kilinç, U. (2020). Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği, Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 65-82.
  • Koçyiğit, M., ve Aktan, E. (2020). Kent Markalaşması Bağlamında Tematik Parkların Kent İmajı Üzerindeki Rolü: Konya Kelebekler Vadisi Ziyaretçileri Üzerinde Bir Araştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 1-20.
  • Konya Tropikal Kelebek Bahçesi hakkındaki bilgiler 07.12.2022 tarihinde https://www.konyatropikalkelebekbahcesi.com/tr/bahcemiz ve https://www.selcuklu.bel.tr/ilcemiz/detay/288/konya-tropikal-kelebek-bahcesi.html web sitelerinden edinilmiştir.
  • Konya Tropikal Kelebek Bahçesi ziyaretçi verileri 12.12.2022 tarihinde https://www.selcuklu.bel.tr/kurumsal/detay/238/faaliyet-raporlari.html web sitesinden edinilmiştir.
  • Lin, H. C. K., Wang, T. H., Lin, G. C., Cheng, S. C., Chen, H. R. ve Huang, Y. M. (2020), Applying Sentiment Analysis to Automatically Classify Consumer Comments Concerning Marketing 4Cs Aspects, Applied Soft Computing, 97, 1-9.
  • Özgen, Ö., & Elmasoğlu, K. (2016). Sosyal Medya ve Marka İletişimi: Havayolu Şirketlerinin Twitter Kullanımına Yönelik Araştırma. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kuram ve Araştırma Dergisi, (43), 181-202.
  • Peltekoğlu, F. B. (2009). Halkla İlişkiler Nedir? (6. b.). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sayımer, İ. (2012). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. (2. b.). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Şalvarcı, S. (2018). Kent Turizmi, içinde: Turizmde Niş Pazarlar (Ed: Göral, R.), 107-109, Konya: Eğitim Yayınevi. TDK. (2022). Güncel Türkçe Sözlük. 22.12.2022 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ web sitesinden edinilmiştir.
  • Tezer, A. ve Bingöl, B. (2021). Tema Parkı Kapsamında 80 Binde Devr-i Alem Parkı’nın İrdelenmesi, ATA Planlama ve Tasarım Dergisi, 5(1), 1-14.
  • WebHarvy, (https://www.webharvy.com). Son Erişim Tarihi: 14.01.2023.
  • Zhexenbayeva, A. ve Khan, L. F. (2017). Selçuklu Kelebekler Vadisi, Uluslararası Konya’da Vuslat Sempozyumu: “Bir Başkent Eski de Olsa Başkenttir”, 19-22 Ocak 2017, Konya,
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm Pazarlaması
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ramazan Göral 0000-0003-0918-6537

Bilge Arıcan 0000-0002-4195-1369

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Göral, R., & Arıcan, B. (2023). Çevrim İçi Ziyaretçi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Konya Tropikal Kelebek Bahçesi Uygulaması. Selçuk Turizm Ve Bilişim Araştırmaları Dergisi(4), 1-25.

Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.