Bir ustadan öğrenilen beceri (teknik) nesiller boyunca taşınırken aynı zamanda ortaya çıkan nesneler de kültürel mirasın zamanı yansıtan bir unsuru olarak tarihte yer alırlar. Teknolojinin uygulamalarında olduğu gibi, beceri de doğuştan gelen bir fenomen değildir ve insan tarafından sonradan ortaya çıkarılan bir olgudur. Tasarlanmış nesneler, kültürel mirasın somut kayıtlarını geleceğe taşıyarak ve içinde bulundukları dönemin uygarlık izlerini yansıtarak tarihe damgalarını vurmaktadırlar. Farklı sosyo-kültürel boyutlarda üretilen sanat ve tasarım nesnelerinin araştırılması, günümüzdeki birçok tartışmanın aydınlatılmasında kritik bir yer tutmaktadır. Bu makale, Osmanlı yemeklerinde önemli bir yer tutan Çeşm-i Bülbül camının öyküsünü anlatarak, bu kavramlar üzerinde tasarım, zanaatkarlık ve kültürel etkilerin anlamını ve sürecini araştırmaktadır. Tasarım nesnesini bir örnek olarak ele almakta ve Heidegger’in ‘Teknolojiye Dair Sorgulama’ ve Borgmann’ın “Odak Nesneler ve Uygulamaları” başlıklı makaleleriyle, tasarımın anlamını ve “anlamlı bir nesne olma” dönüşüm sürecini sorgulamaktadır.
Kültürel Miras Teknoloji Zanaat Objeleri Cam Tasarımı Teknik
Passing a skill (technē) learned from a master is carried across generations; therefore, a crafted object would also be considered a transitive element of a cultural heritance. Like the praxis of technology, skill is not an innate phenomenon but instead something artificial, made by humans. Crafted objects leave their marks in history by transferring tangible records of cultural heritage to the future, carrying traces of civilization of the period in which they exist. Investigating objects, which are produced in these terms as art and design objects within the diverse socio-cultural dimension, would take a critical place in clarifying many contemporary fundamental views. This article explores the meaning and the process of design, artisanship and cultural influences on these concepts through reciting the story of Çeşm-i Bülbül glass, which has been a significant object at the Ottoman banquets. Using this design object as an example, the article questions the meaning of design and the transformation process of ‘becoming a meaningful object’ through references from Heidegger’s ‘The Question Concerning Technology’ and Borgmann’s article ‘Focal Things and Practices’.
Cultural Heritage Technology Objects of Craft Glass Design Technē
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |